Сигурен балотаж между Костадин Димитров от ГЕРБ и Ивайло Старибратов от коалиция ПП-ДБ, и сравнително висока избирателна активност на местния вот на 29 октомври в Пловдив.
Това са част от изводите след социологическо проучване на електоралните нагласи на старта на предизборната кампания, направено от Алфа Рисърч в периода 29 септември-5 октомври по поръчка на "Под тепето". Според данните от проучването, преднината на Димитров и Старибратов в битката за Пловдив пред останалите кандидати е значителна.
Избирателите имат очаквания за бързо подобрение на инфраструктурата и превръщане на Пловдив в един по-добре благоустроен град, показват данните. В топ 10 на най-чувствителните проблеми доминират: състоянието на улиците и тротоарите (53%); на парковете и местата за отдих (43%); подобрение на чистотата и сметосъбирането (42%); решаване на проблемите с паркирането (39%); облагородяване на междублоковите пространства (36%); модернизиране на градския транспорт и осигуряване на по-добри транспортни връзки (28%); сигурност и обществен ред (26%).
Данните са за по-висок в сравнение с предсрочните парламентарни избори през април интерес към местния вот. На старта на кампанията 45% заявяват твърдо намерение да гласуват, други 27 на сто все още се колебаят, а 28%, предимно най-младите поколения, не смятат на този етап да отидат до урните. От кампанията зависи, дали те, които ще градят бъдещето на Пловдив ще определят с гласа си посоката, в която да се развива града, или ще оставят тази отговорност на поколенията преди тях.
Очертава се оспорвана надпревара за кмет на общината и за общински съветници. Електоралните нагласи на твърдо решилите да гласуват сочат, подобно на предишни години, висока вероятност за балотаж и силна конкуренция за местния парламент.
Водещи позиции на старта на кампанията имат кандидатите на ГЕРБ и ПП-ДБ. Костадин Димитров (ГЕРБ) влиза в надпреварата с подкрепата на 30.1% от твърдо решилите да гласуват, а Ивайло Старибратов (ПП-ДБ) с 24.6%. Други трима претенденти за кметското място стартират с близки помежду си позиции: Славчо Атанасов („Съединени за Пловдив“) – 10.4%, Ангел Георгиев (Възраждане) – 8.9%, Костадин Палазов (БСП) – 8.2%. По-ниска е началната подкрепа за кандидата на ИТН Станислав Балабанов (5.3%). По традиция, в кметската надпревара за Пловдив се включват и значителен брой местни публични фигури, които към момента остават по-слабо разпознаваеми в качеството им на кандидати. На старта на кампанията сред тях се открояват Тодор Чонов (2.1%), Юлияна Рангелова (1.5%), Руси Чернев (1.0%).
Към момента пловдивчани проявяват по-слаб интерес към изборите за Общински съвет. Около една пета от решилите да гласуват все още не са избрали коя листа да подкрепят, или пък възнамеряват да дадат гласа си единствено за кмет. Дали преференциите ще вдигнат вота за общинските листи предстои да видим, но към момента картината на следващия местен парламент е все още твърде несигурна. Относително ясно е, че той ще е също така фрагментиран, както досега и нито една политическа сила няма да има мнозинство в него. С водещи позиции в кампанията за общински съветници влизат ГЕРБ (26.6%), следвани от ППДБ (23.7%), Възраждане (9.2%), БСП (7.8%). Останалите формации стартират с по-ниска подкрепа от излъчените от тях кандидати: ИТН – 4.1%, „Съединени за Пловдив“ – 3.3%, „Свобода“ – 2%, ДПС – 1%, „Глас народен“ – 0.9%.
ФрогНюз