Основният момент в новия Закон за туризма е създаването на туристически райони в страната и регламентирането на техния маркетинг.
Това каза Христомир Христов, държавен експерт към Министерството на икономиката, енергетиката и туризма по време на дискусия за туристическото райониране в страната, цитиран от БТА.
Законът не предвижда колко на брой да са туристическите райони в страната. Кои ще бъдат те, какви ще са границите им, седалищата и наименованията им, ще бъде определено в последствие с решение на Министерски съвет, уточни Христов.
Съществува вариантите България да бъде разделена на осем туристически района – Черноморски, Софийски, Рило-Пирински, Родопски, Тракия, Старите български столици, Стара планина и Дунавски район, но това е само прокт.
В проектозакона се определят начините, по които районите ще бъдат управлявани, функциите и устройството на организациите за управление на туристическите райони.
Текстовете предлагат в районите да има задължително и доброволно членство, като задължителното ще е за общините и сдруженията. Финансирането ще се осъществява от туристическата такса и от членски внос на туристическите фирми, опосредстван от туристическите сдружения.
Туристическите райони ще участват пряко в управлението на туризма на местно и на национално ниво, взимайки участие в съответните структури при кмета на общината и при министъра на икономиката.
С разделянето на страната на туристически райони, на международните специализирани борси България вече няма да бъде представяна чрез щанд на различни фирми. Ще се рекламират продуктите на отделните туристически райони, с които те са идентични и оригинални. Така например, Черноморският район ще се представя с морски туризъм, район София – с конгресен и бизнес туризъм, Рило-Пиринският район - с планински.
Все още предстои да се уточни как точно ще бъдат определени границите на районите, като една от идеите е всяка община сама да избере в кой район да се включи в зависимост от това какъв туризъм иска да развива.