Позиция на ПП-ДБ по повод становището на КЗК срещу кампанията на Министерство на икономиката и индустрията “Достъпно за вас”. Антимонополният регулатор с ръководство, пряко обвързано с ГЕРБ и с изтекъл мандат, се обяви срещу интересите на българските граждани и срещу мерките на правителството против инфлацията. КЗК се опитва да попречи на въвеждането на мярка за намаляване на цените на хранителни стоки от първа необходимост, като даде становище против инициативата на Министерството на икономиката и индустрията „Достъпно за вас“ с аргументи без никакво правно основание.
Вместо идеята на министър Богдан Богданов, която получи първоначалната подкрепа от търговските вериги, според КЗК възможна мярка за справяне с ръста на цените е „предоставяне на индивидуални пакети хранителни продукти и осигуряване на топъл обяд“.
Позицията на комисията демонстрира престъпна институционална безотговорност и изглежда като поредната предизборна “бухалка”, с която ГЕРБ атакуват кабинета “Денков” предизборно. Докато Борисов се изказва при всяка възможност пред медиите за това колко е загрижен за стабилното управление на страната, назначените от него хора в регулаторите и агенциите работят активно срещу мерките, които правителството подсигурява за облекчение бюджета на домакинствата, в партньорство с бизнеса.
Това за пореден път потвърждава колко належаща е промяната в ръководствата на регулаторите, което ние от ПП-ДБ ще поставим като приоритет още в първите дни след възстановяване на работата на Народното събрание.
Въпреки че инфлацията спадна до нивата отпреди войната в Украйна – един от вече изпълнените приоритети на правителството, няма основания да се слагат изкуствени пречки пред допълнителните мерки на кабинета за осигуряване на по-ниски цени за гражданите.
Ето защо изложените становища и опасения в писмото на КЗК са неоснователни:
1. С инициативата „Достъпно за Вас“ не се извършва вид картелно споразумение между участващите, както твърди КЗК. Предложената от министъра на икономиката и индустрията Декларация за партньорство не се подписва между определени икономически оператори и не отговаря на изискванията по чл. 15 и следващите от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) за забранени споразумения. Освен това, в закона има редица изключения от забраната за пазарни споразумения, към които инициативата би мога да се причисли.
2. В писмото си КЗК говори за занижени цени, като намеква за възможен дъмпинг на цените. Това опасение отново не отговаря на действителността, доколкото предмет на инициативата са „най-ниски”, а не “занижени” цени;
3. В Декларацията за партньорство на МИИ изрично е изключена дискриминацията на участниците по национален признак;
4. Разсъжденията за възможно понижаване на цените на участващите стоки в инициативата за сметка на други неучастващи стоки са чисто хипотетични, защото такава опасност има при всички промоции и отстъпки от цени, които се прилагат и сега и установяването на такива евентуални нарушения е предмет на проверки във всеки конкретен случай;
5. Редица регламенти на ЕС насърчават прилагането, изграждането и развитието на къси вериги на доставки и местни пазари по отношение на селскостопанските продукти, каквито са голяма част от стоките, предмет на Декларацията;
6. Неоснователни са и опасенията за нарушаване на принципа на свободна стопанска инициатива, доколкото участието в Декларацията е доброволно и не е скрепено с никакви санкции и/или привилегии за участниците.