Агенция „Пътна инфраструктура“ е окончателно осъдена да плати по 110 000 лв. на двете деца и майката, както и 130 000 лв. на вдовеца на 64-годишната жена, която загина при падане на метална лампа в тунела „Ечемишка“ на АМ „Хемус“ на 5 февруари 2017 г. Т
Това съобщи Euractiv след справка в деловодството на Върховния касационен съд, който сложи точка на гражданското дело за причинени вреди, завишавайки с по 20 000 лв. присъденото от долната инстанция. АПИ дължи също лихви и разноски.
Е.М. загина, след като колата, в която се возеше на предната седалка, бе ударена от паднала конструкция на осветлението. Гредата и осветително тяло се стоварили върху автомобила. Инцидентът стана в тунела в посока София, който по онова време беше двупосочен заради ремонта на съседната тръба.
Докато процесът мине на три инстанции, майката на жертвата, както и съпругът ѝ починаха. Затова обезщетението ще отиде при наследниците им. От решението става ясно, че майката е преживяла изключително тежко внезапната загуба на дъщеря си, а вдовецът развил тежко онкологично заболяване след смъртта на съпругата си.
Като определя размера на обезщетението, съдът обръща внимание на отношенията на жертвата с близките ѝ, както и на връзката между трагичния инцидент и смъртта на майка ѝ и съпруга ѝ.
АПИ пледираше, че станалото е „случайно събитие“, но магистратите не приеха тази теза за доказана. От съдебните решения може да се направи извод, че всъщност става дума за чудовищно безхаберие.
Според съда носещата метална конструкция на лампата е паднала, защото АПИ не си е изпълнила задълженията за ремонт и поддържане на републиканските пътища и съоръжения.
От решението на върховния съд се разбира още, че разследването на инцидента още не е приключило – близо 7 години след трагедията. Според електронния регистър на прокуратурата от 31 август тази година „преписката е за решаване при прокурор“ от Софийската окръжна прокуратура.
По време на гражданското дело е направена комплексна съдебно-техническа експертиза, която установява как и къде е станал инцидентът, че колата на жертвата е била в изправност, че няма друго превозно средство, което да е „закачило“ металната конструкция, преди тя да се стовари върху автомобила на жертвата и да я убие на място. Във фаталния ден жената пътува на предната седалка до шофьора, а автомобилът се управлява от брат ѝ.
Той дава показания, че внезапно станало тъмно и нещо се строполило. Когато излязъл и отворил вратата, не видял сестра си, мястото ѝ било затрупано с железа, а тялото ѝ било изместено чак на задната седалка, притиснато от желязо.
Аварията в тунела е станала заради липсата на експлоатационна поддръжка – не е извършвана антикорозионна обработка на повърхностите. 2 дни след инцидента е направен оглед на съоръжението, който установява, че над 50% от е конструкцията е корозирала, а елементите от връзките й са деформирани. ламарината, от която е направена металната рамка на осветителното тяло, на места била прокъсана, а на други – изтъняла до 1 мм, а е била 3 мм.
Ударът на падащото тяло е бил непредотвратим за шофьора, посочват експертите, тъй като към момента на падането му от тавана на тунела, автомобила се е намирала на 13.05 м от мястото на удара, а опасната зона за спиране е била 31 метра.
Не са спазени минималните законови изисквания за безопасност в тунелите по пътищата.
През 2015 и 2016 г. „Автомагистрали“ ЕАД – фирмата, на която е възложено поддържането на пътните съоръжения, прави доклад за „тревожното състояние на носещата конструкция и осветителната инсталация“. В доклада от 2016 г. се отбелязва, че за 32 години експлоатация на лявата тръба на тунела не е правен никакъв ремонт. От всички 2400 осветителни тела към 2016 г. пълноценно светели само 135 и в резултат на доклада били монтирани 125 натриеви лампи високо налягане. Преди пренасочване на движението в двупосочно били свалени само 900 осветителни тела, което олекотило конструкцията с 18 тона. Цялата конструкция обаче тежала 144,9 тона. След трагичния инцидент е извършен демонтаж на носещата метална конструкция, демонтаж на осветителните тела, изтегляне на кабели и монтаж на осветителни тела ЛЕД 150 вата върху стената на тунела за седем дни, на стойност 304 372 лв. с ДДС, се припомня още в съдебното решение.
ФрогНюз