„От австрийските колеги видяхме, че тази година са мигрантите в Австрия без никаква регистрация са намалели наполовина – от 76 000 на 40 000, което е безспорен успех.“ Това заяви в Европейския парламент в Брюксел шефът на Гранична полиция главен комисар Антон Златанов.
Според него европейската общност подценява някои факти. Българо-турската е най-натоварената сухопътна граница в Европа. А "Капитан Андреево" е най-големият сухопътен ГКПП в Европа и втори в света.
„След като започна войната, големият поток от търговски автомобили, минаващ северно от Черно море към Западна Европа, сега е пренасочен към нас. Ако тази тенденция се задържи, "Капитан Андреево" ще стане най-натовареният граничен пункт в света“, предупреди Златанов.
Тази година на сухопътната ни граница е била и най-натоварена откъм мигрантски натиск. Но в Австрия са отчели намаляване на нерегистрираните мигранти.
„Не виждаме аргументи срещу нас за Шенген. За нас това е двоен стандарт, когато получаваш отлични оценки, а в бележника на ученика не се получава оценката, която е била с думи. Трудно се мотивира съставът , когато се постигат отлични оценки, но не се пишат. В политиката това вероятно е позволено, но в нашата работа – не“, категоричен бе Антон Златанов.
Двоен стандарт видя и евродепутатът Ангел Джамбазки от ВМРО и групата на Европейските консерватори и реформисти (ЕКР). И заяви, че ако става дума за нелегална миграция, страни като Италия, Гърция и Испания вече е трябвало да бъдат изключени от Шенген.
„Има и страни, които насърчават тази миграция, но след това се оправдават с нея. Какво мотивира страните, които ни спират? Не Австрия спира България и Румъния. Но го прави, защото води разговори с държави, които имат интерес. Той е мотивиран икономически и това е истинската причина двете страни да са извън Шенген“, каза Джамбазки.
Евродепутатът Андрей Новаков (ГЕРБ/ЕНП) заяви, че един камион губи по 200 евро на ден, независимо на коя българска граница чака. Днес у нас има 75 000 лиценза за международен превоз. И всеки може да изчисли какви са загубите. Същевременно много български шофьори напускат международните превози, тъй като не желаят да губят време в чакане.
„Дошло е време да наречем нещата с истинските им имена. България отдавна е готова за Шенген и пази границите си много по-добре, както е признато и от други държави. Мигрантите в Белгия, които отнемат невинни човешки животи, не са минали през България. Няма маршрут, в който от Алжир да избереш да минеш през България и да стигнеш до Брюксел“, категоричен бе Новаков.
„Австрийският канцлер каза, че България и Румъния не могат да влязат в Шенген, защото Шенген не е реформиран. Въпросът ми е беше ли Шенген реформиран, когато приеха Хърватия? Този аргумент отива на пух и прах. Или е бил реформиран миналата година и след това е имало нужда от втора реформа, или никога не е бил реформиран и това не е причината България и Румъния да не се приемат“, заяви Новаков.
Той е на мнение, че ако до края на годината двете страни не бъдат приети в Шенген, те трябва да премахнат границите помежду си.