"Лукойл" е вертикално интегрирана компания. Какво ще стане с бензиностанциите, тепърва предстои да разберем. "Лукойл" упражняваше на практика монополна сила. Какво ще стане с българските потребители много зависи от това кой ще бъде новият собственик."
Това заяви в предаването "Пресечна точка" по Нова телевизия икономистът Евгений Кънев във връзка с заявеното днес от "Лукойл" намерение за продажба на активите си в България.
"Аз очаквам с голяма степен на вероятност купувач да бъде "Сокар" - компанията на Азербайджан, посочи икономистът.
"Искам да подчертая, че "Сокар" също е стратегически инвеститор. В интерес на държавата е да има такъв инвеститор. Аз се притеснявам, че ако бъде купувачът извън ЕС и Америка, най-вероятно ще имаме репликиране на модела "Лукойл" под една или друга форма", каза още специалистът.
Той коментира още, че дерогацията с руски нефт ще приключи март месец и по думите му нещата няма да се променят.
"Тази игра на кой е по-голям евроатлантик е изключително вредна както за репутацията на България, така и по отношение на това, че се създава излишен стрес в страната. Има голяма злоупотреба с общественото внимание - целта на дерогацията не е да доведе до ниски цени, целта й беше да гарантира доставките. За целта трябваше да се променят маршрутите през Босфора. От тази гледна точка, дерогацията осигури регулярни доставки на пазарна цена. Ако трябва да говорим, че някой е имал очаквания с пъти да се намали респективно цената, значи нито познава как работи пазарът, нито разбира как работи монополът в България на "Лукойл", допълни икономистът.
Запитан дали дерогацията е дала конкурентно предимство на "Лукойл", експертът отговори, че компанията със сигурност е спечелила най-много.
"Цената на руския петрол потъна заради санкциите. Безспорно това помогна на компанията да трупа печалби", каза още той.