Едно трябва да се признае. Градската управа в София демонстрира завидно постоянство по отношение на градската естетика. Или по-скоро липсата й.
През годините от управлението на Йорданка Фандъкова се нагледахме на какво ли не. Кичът в центъра на столицата разцъфна като бяла роза през пролетта. Видяхме спорния паметник на цар Самуил, който през 2015 г. успя да пробие в американската класация за най-безумните монументи. Видяхме “гафа на Графа”, ремонта на ремонта, покъртителната липса на симетрия при пренареждането на жълтите павета и прочее глупости.
Сега, след като новата администрация на Васил Терзиев постигна победа с превръщането на пл. “Св. Александър Невски” и пл. “Света Неделя” в пешеходни зони, време е да натрупа и малко черни точки за баланс.
Златни арки и червена пътека в стил родопска къща се появиха пред храм-паметник “Св. Александър Невски” като част от коледната украса в района. Временната инсталация от три внушителни златисти арки с надпис “Светлината в нас” обаче предизвикаха по-скоро възмущение, отколкото възхита. Много хора считат, че всъщност става въпрос за кич и пълна безвкусица, която по-скоро загрозява пространството пред храма. Допълнителни подигравки печели пътеката под арките.
А сега по фактите.
Столичната община преди няколко дни запали коледната елха, която се намира в новата пешеходна зона около храм-паметника “Св. Александър Невски”. През целия декември площадът ще е преобразен с временен дизайн от градски активисти и артисти.
Арката и родопската черга са дело на фондация “Колективът” - активна организация, която стои и зад проекта “Реките на София”, който няколко поредни години събира стотици хора от всякакви възрасти. Визуално този фестивал изглежда изключително впечатляващо и е в пълен разрез с кича, който виждаме пред пл. “Св. Александър Невски”. На страницата на “Колективът” липсва информация за този проект. Възможно е да е изпълнен и по задание, което поне засега не е известно. Няма информация и от Столичната община. Зад проекта с арките и килимчето стоят и креативния директор Владимир Герасимов и сценографите Ева Вентова и Заря Врабчева.
Възможно е това задание да е било дадено много преди ръководството в градската администрация да се смени и тя просто да обира пешкира. Възможно е да е нарочно. Но също така е възможно и хората в нея просто толкова да си могат.
Джесика Вълчева