"Това решение (т.нар. въздушен Шенген) би облекчило пътуванията на всеки от нас, но не и бизнес пътуванията - опашките на границите за бизнес транспорта. Но все пак това е една добра новина. В България ще бъде трудно да се одобри политическо решение за вземане на някакъв контингент от бежанци, каквото условие поставя Австрия пред София и Букурещ. Това не е възможно, те не искат да остават в България и никой няма как да ги застави ".
Това каза политологът доц. Огнян Минчев, преподавател в СУ "Св. Климент Охридски", ръководител на Центъра за регионални и международни изследвания в предаването "Неделя 150" на БНР.
Според Любомир Стефанов, политолог и преподавател в НБУ, да влезем по въздух в Шенген е добра стъпка, но това е 1/10 от целия процес на интеграция на страната ни в Шенгенското пространство, тъй като икономиката ни няма да печели кой знае колко от това, туристите ще печелят.
"Все пак би било добре първата посока, в която да се потърси нов купувач за "Лукойл" да бъде в европейски контекст - европейска компания. ... Има слухове за азербайджанската компания SOCAR като евентуален купувач. Тази компания едва ли ще спре потока на руския петрол към България, а ще заобиколи преките пътища. В крайна сметка структурата на българската зависимост от определени енергийни източници, свързани с Русия, но преминаващи през Турция, ще се запази".
Разпределението на назначенията в регулаторите трябва да препотвърди баланса в коалицията, категорично зави Стефанов и уточни: "Ако въпросът какви хора да бъдат сложени се превърне в централен, тогава това ще ги скара. ... Този разговор не трябва да го водят през медиите. Когато са наясно, че искат да назначат хора, които да напълнят със смисъл и съдържание институцията, тогава имената ще изплуват по естествен начин".
По думите на Огнян Минчев фактът, че се дебатира открито това да се сложат "наши хора" по определени квоти тук и там, означава, че е премината една граница на цинизъм:
"Националната администрация трябва да бъде професионална администрация. Хората, които трябва да бъдат назначени в регулаторите, трябва да се ръководят от правилата на закона, т.е. политически независими. Фактът, че се говори публично какви хора да се слагат, това означава пряко намерение да се овладеят определени късове от тази администрация".
Във връзка с промените в Конституцията, касаещи служебното правителство, доц. Минчев изказа мнение, че най-удачно е да бъде техническо правителство, което да е алтернативна форма на преход от един парламентарен мандат към друг.
"Моето мнение е, че служебното правителство трябва да бъде забранено в политически смисъл. Аз поставям вече не само служебното правителство под въпрос, а и президентската институция. Според мен ѝ мина времето. Ние не сме наясно президентът какво работи в тая държава и го изпитахме на гърба си в последните две години, че може да работи всичко, каквото си поиска. Тъй като има малки лостове, които водят до прекомерна свръх концентрация. Или искаме почетна фигура, която реже лентички и се снима по разни форуми, или - президентска република. Не може да вземаме и от двете по нещо", коментира Любомир Стефанов.