Аз не виждам кой и защо се обижда, защо се говори за “втора категория” и т.н. Мисля, че първо Euractiv писа преди близо година, че такова ще бъде решението и то към края на тази година, че тогава ще паднат ограниченията и българите ще могат да летят със самолет в Шенгенското пространство, без да минават през паспортна проверка. Мисля, че от тук трябва да изхождаме. Ние няма какво толкова да се обиждаме. В крайна сметка сме в демократична държава, хората се явяват на избори, малко по-спокойно да се отнасяме към тези неща.
Това каза за ФрогНюз Георги Готев, главен редактор на авторитетното европейско издание „ЮроАктив“.
Ето го и цялото интервю:
Как ще коментирате последната позиция на Австрия за България за “Въздушен Шенген”? Поставените от Австрия условия за даване на съгласието си са трикратно увеличаване на мисията на Фронтекс в България с пари от ЕС, засилен граничен контрол между България и Румъния и между Унгария и Румъния, както и двете държави да приемат търсещи убежище афганистанци и сирийци. Изобщо България трябва ли да се задоволява с този "Въздушен" Шенген?
Това, което ще ви кажа, е, че никой, който горе-долу знае за какво става въпрос не е очаквал друго решение, освен решение на части, т.е. първо с присъединяване с въздушните граници и на някакъв следващ етап със сухопътните граници.
Аз не виждам кой и защо толкова се обижда, защо се говори за “втора категория” и т.н. Мисля, че първо „ЮроАктив“ писа преди близо година, че такова ще бъде решението и то към края на тази година, че тогава ще паднат ограниченията и българите ще могат да летят със самолет в Шенгенското пространство, без да минават през паспортна проверка. Мисля, че от тук трябва да изхождаме.
И все пак как ви се струват условията, които ни поставя Австрия?
Да се поставим на мястото на австрийците, те трябва да кажат нещо на своя електорат. Да кажат, ние казахме “да”, за сметка на което получихме конкретно това. Няма какво толкова да се обиждаме. В крайна сметка сме в демократична държава, хората се явяват на избори, малко по-спокойно да се отнасяме към тези неща.
Има ли опасност да си останем само с “Въздушен Шенген”, тъй като се изразяват такива опасения?
Не вярвам, разбира се ако започнат да стават всякакви глупости, което аз не го допускам нито за миг, ако мигрантите започнат да се превозват със самолети от София и да пристигат във Виена, тогава позицията ще се промени, но не мисля, че това е възможно. При положение че нищо страшно не се случи след отварянето на въздушните граници, логично е да се отворят и сухопътните граници.
Има ли връзка отношението за “Шенген” на Австрия към България с руския газ и таксата за русия газ, знаем,че страната е най-старият западноевропейски клиент на Русия?
Идеята да се сложи тази такса ми се струваше мисия невъзможна от самото начало и по друга причина. Газът, който тече по “Турски поток”, който ние наричаме “Балкански поток” и след това напускайки нашата територия отива в Сърбия, Унгария и Австрия, няма как да се докаже, че е руски газ.
Когато руския газ пристига на турска територия, той става турски газ. В Турция той може да се смесва с газ от друг произход и влизайки на българска територия, никой няма право да го третира като руски газ и да го облага с някакви специални такси.
От самото начало аз бях 100% сигурен, че няма да може да се въведе това увеличение, както го предложи българският министър на финансите и това, че най-сетне правителството се предаде и каза, добре, няма да има такова нещо, м.би сега го извиняват със Шенген, просто защото така е удобно.
Интервю на Констанца Илиева