НОВИНИ


Може ли президентът да обнародва Закона за бюджета януари ?

1 4386 15.12.2023
Може ли президентът да обнародва Закона за бюджета януари ?
личен архив

В утрешния ден предстои заседание на Комисията по конституционни въпроси. Не мога да кажа дали тя ще бъде също парализирана поради дейност на народните представители от "Възраждане“, БСП и "Има такъв народ“, но можем да прогнозираме, че евентуално ще има проект на доклад за второ гласуване на конституционните промени в началото на другата седмица.


Това каза в аудиокаста на "Фокус" преподавателят по конституционно право в СУ доцент Наталия Киселова. Дали поведението на депутатите от опозицията ще бъде такова, вече е въпрос на тяхно решение, разбира се, но както конституционните промени, така и Законът за държавния бюджет, според мен, е по-важен от гледна точка на това, че засяга всички, абсолютно всички нас, и отделните хора, разбира се, общините, юридическите лица, държавните учреждения.

 

Обичайно в тези дни преди или около приемането на бюджета досега, когато процедурата си е вървяла в рамките на нормалното, винаги се оставяли дни, в които законът да бъде прегледан от президента, респективно обнародван, и да влезе в сила на 1 януари. Като гледаме датите на календара, дори Народното събрание да се справи в следващата седмица, с питанка е възможността да се справят, държавният глава има 15 дневен срок, в който да обнародва приетите закони", посочи Киселова. 

 

Според нея, при добра воля от негова страна в работните дни, които са между коледните и новогодишните празници, той може да обнародва, но не е длъжен, и спокойно може да планира за началото на януари обнародването на Закона за бюджета. И това не е просто за да ги постави на нокти, а показва колко те не си дават сметка за някои процеси, като пилеят време за безсмислени неща. Парламентът се занимава с въпроси, които не са от неговата компетентност.

 

"Само един пример ще дам от изминалите дни. Народното събрание да даде съгласие при продажба на "Лукойл“. Ама какво правомощие има Народното събрание да се намесва в сделки при положение, че държавата има някакъв представител, има някакви акции, и това е в компетентността на правителството или на някой от министрите, да докажем, може да гадаем, например на икономиката", каза още Киселова.

 

Според нея, Народно събрание има определени правомощия, живеем в разделение на властите и всяка от властите има своя компетентность има свои задължения. Работа ли е на парламента да се занимава със сделка, работа ли беше на парламента от днес за утре да въвежда такса, която сега ни е проблем в преговорите с държави-партньори в рамките на Европейския съюз. Такива въпроси  трябва да имат едно по-сериозно осъзнаване.

 

Правилата за конституционните промени предвиждат 7-дневен срок, в който да бъдат внасяни предложенията. И вече въпрос на последваща организация е да се придвижат напред, смята още Киселова. Правилникът за организацията и дейността на Народно събрание предвижда, че когато то е във ваканция, не текат, т.е. сроковете по правилата, които бяха приети за конституционната промяна, ще спрат, и ще започнат да текат на 10 януари, когато приключва ваканцията.

 

"Проблемът обаче, според мен, е по отношение на бюджета. Притесненията трябва да бъдат как изглежда бюджетът, в какви срокове ще бъде приет и дали забавянето няма да се отрази негативно върху нормалното функциониране на съвместния ни живот", каза още Наталия Киселова.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама