За някои хора социалните медии са маловажни - снимка на котка тук, банан в TikTok там. За други те са всепоглъщащи - измамен катапулт в каша от тревожност, самонараняване и депресия.
Всеки има свой собствен интернет.
Все пак можем да направим някои обобщения за въздействието им. Знаем, че използването на социалните медии може да навреди на психичното здраве. Знаем, че това засяга непропорционално много младите хора. Американската асоциация на психолозите издаде свързани с това здравни препоръки тази година. И знаем, че момичетата, които използват социалните медии повече от момчетата, са непропорционално засегнати.
Но употребата на социални медии се различава и по раса и етническа принадлежност - а това се обсъжда много по-рядко. Според ново проучване на Pew чернокожите и латиноамериканските тийнейджъри на възраст от 13 до 17 години прекарват много повече време в повечето приложения за социални медии, отколкото техните връстници от бялата раса. Една трета от латиноамериканските тийнейджъри например казват, че са "почти постоянно" в TikTok, в сравнение с една пета от чернокожите тийнейджъри и една десета от белите тийнейджъри. По-голям процент от латиноамериканските (27%) и чернокожите тийнейджъри (23%) са почти постоянно в YouTube в сравнение с белите тийнейджъри (9%); същата тенденция е валидна и за Instagram.
Като цяло 55% от латиноамериканските тийнейджъри и 54% от чернокожите тийнейджъри казват, че са почти постоянно онлайн, в сравнение с 38% от белите тийнейджъри; според друго проучване чернокожите и латиноамериканските деца на възраст от 8 до 12 години също използват социалните медии повече от своите бели връстници.
Все още не разбираме напълно защо.
Но е важно да се разберат причините за тези разлики и да се проучат последиците, особено като се има предвид, че според някои изследователи по-ранните проучвания на използването на социалните медии са били насочени почти изключително към белите тийнейджъри.
"Това, че тези деца са приковани към компютъра или телефона си, е обезпокоително", каза ми Аманда Калхун, клиничен сътрудник в Центъра за изследване на децата в Йейл, която изучава расата и цифровите медии.
"Но трябва да се запитаме и защо те са толкова привлечени от социалните медии", продължи тя. Дали посланията в социалните медии са тези, които изострят депресията и тревожността, или депресията и тревожността вече са били налице в началото и социалните медии са начин за самолечение?"
Чернокожите и латиноамериканските деца използват социалните медии по различен начин от белите деца, каза ми Линда Чармараман, директор на Изследователската лаборатория за младежта, медиите и благосъстоянието в Центъра за жени в Уелсли. "В домакинствата на цветнокожите младежи е културно по-приемливо да използват технологиите по социални и академични причини в сравнение с домакинствата на белите", казва Чармараман. "Родителите не се притесняват толкова много за това. Не се срамуват толкова много от това".
WhatsApp, изключително популярен в Латинска Америка, се използва от латиноамериканските тийнейджъри повече, отколкото от други демографски групи на същата възраст. Испаноезичните тийнейджъри често действат и като "цифрови посредници" за своите родители, които може да имат по-слаби умения по английски език и цифрови технологии.
Не е изненадващо, че различията в използването на социалните медии отразяват неравенствата в реалния свят. До голяма степен поради по-ниските си доходи чернокожите и латиноамериканските тийнейджъри по-рядко имат широколентов достъп или компютри у дома. Това ги кара да използват непропорционално често смартфоните си, където приложенията за социални медии пингват, вибрират и уведомяват. Лучия Магис-Вайнберг, доцент по психология във Вашингтонския университет, която изучава тийнейджърите и технологиите, сравнява използването на интернет през телефона с гмуркане с шнорхел, докато компютрите позволяват по-скоро гмуркане с акваланг.
Телефоните поне са винаги там. "Като цяло знаем, че младежите от малцинствените общности имат по-дълги пътувания до работа, по-малко възможности за извънкласни занимания, по-малко ресурси", каза ми Магис-Вайнберг. Възможно е да нямат места, където да се срещат безопасно с приятели наблизо; социалните медии са по-достъпна възможност. "Но трябва да се запитаме", добави Магис-Вайнберг, "какво замества използването на социалните медии?"
Според експертите отговорът включва участие в спортни занимания, лично общуване, извънкласни клубове и дейности, опознаване на природата, четене и др.
Нека разгледаме само четенето, което също е свързано както с психичното здраве, така и с постиженията в училище. Според последния доклад на Scholastic за детското и семейното четене процентът на децата на възраст между 6 и 17 години, които четат често, е спаднал от 37 % през 2010 г. на 28 % през 2022 г. С напредването на възрастта тези цифри рязко намаляват: 46 % от децата на възраст между 6 и 8 години ще четат често през 2022 г., докато при децата на възраст между 12 и 17 години този процент ще бъде едва 18. И този спад е свързан с използването на интернет. Всичко това поражда вероятността различията в използването на интернет на свой ред да засилят общия спад и съществуващите различия в четенето с разбиране между расовите групи сред възрастните. Средното дневно време, прекарано в четене на глава от населението според етническата принадлежност през 2022 г., е 0,29 часа за белите възрастни, 0,12 часа за чернокожите възрастни и 0,10 часа за испаноговорящите.
С други думи, една от опасностите е, че социалните медии не само отразяват различията в реалния свят - те могат и да ги задълбочат.
По-голямото използване на социалните медии от чернокожи и латиноамерикански младежи "може да спомогне за затвърждаване на неравенството в обществото, тъй като по-високите нива на използване на социалните медии от децата са доказано свързани с неблагоприятни последици като депресия и тревожност, недостатъчен сън, хранителни разстройства, лошо самочувствие и по-голямо излагане на онлайн тормоз", каза ми Джим Стейър, основател на Common Sense Media.
Както често се случва, децата, които са най-засегнати, вероятно са най-малко подготвени да се справят с последствията. Аким Марш, медицински директор на Дома за интегрирано поведенческо здраве в нюйоркска фондация, която е и агенция за социални услуги, казва, че сред стотиците предимно чернокожи и латиноамерикански деца, които вижда от общности с по-малко ресурси, използването на социалните медии често е основен проблем или се появява по време на лечението. Децата, които ги използват често, също така често реагират с травматични чувства и повтаряща се тревожност.
"Начинът, по който употребата на социални медии се представя, е като нещо, което активно вреди", каза ми Марш. "Децата от тези общности вече имат малко предимства и по-малко възможности, обясни той. Възможно е да нямат достъп до програми за извънкласни занимания. Често са в домакинства с един родител. Липсват им мрежи за подкрепа. Мисля, че в дългосрочен план ще видим реални разлики в негативното въздействие на социалните медии във въздействието върху тях".
За да разберем по-добре как би изглеждал този дългосрочен период, трябва да отидем отвъд допълнителните изследвания. Нуждаем се и от по-голяма осведоменост за различията, а най-вероятно и от незабавни действия. Това, от което не се нуждаем, е поредното "внезапно", но за съжаление закъсняло осъзнаване, че нещо много, много се е объркало с американските деца, но ние сме били твърде заети да гледаме в друга посока.