НОВИНИ


5 века след неуспешния полет на Леонардо да Винчи: Историята на едно екстремно кацане и още по-безупречна евакуация

0 3686 03.01.2024
5 века след неуспешния полет на Леонардо да Винчи: Историята на едно екстремно кацане и още по-безупречна евакуация

На днешната дата през 1496 г. Леонардо да Винчи извършва неуспешен полет с конструиран от него летателен апарат. Повече от 500 години по-късно светът стана свидетел на едно екстремно кацане в Япония и една още по-безупречна евакуация, спасила живота на близо 400 души. 


Само петима души - членовете на екипажа на самолет на японската брегова охрана загинаха след удар с пътнически самолет на Japan Airlines в района на летище Ханеда, Токио. На борда му има близо 400 души - пътници и екипаж. Благодарение на безупречната им работа всички са евакуирани успешно и някои се разминават само с леки наранявания. Чия е грешката за този инцидент също тепърва ще се изяснява - има ли пропуск от страна на служителите в контролната кула, дадено ли е грешно предимство, където точно са се ударили двата самолета. 

 

Разследването на случая ще се ръководи от Японския съвет за безопасност на транспорта. Самолетът е построен във Франция, а двигателите са произведени във Великобритания. Затова в разследването ще участват и служители на агенции в тези две държави. 

 

Експертите се въздържат от оценки. По думите им все още е твърде рано да се посочи каква точно е причината за инцидента. Повечето от тези случаи са резултат от комбинация от фактори.





В такива екстремни моменти като обхванат от огромни пламъци самолет с пътници на борда изискват хладнокръвието на кабинния екипаж. Всъщност именно те успяват да овладеят страховете на пътниците от полет 516 на Japan Airlines, които един по един напускат летателния апарат през аварийните изходи, без ръчния си багаж, в съответствие с инструкциите на екипажа. Авиационни експерти и летателен екипаж казват пред BBC, че всичко се е свело до това, че кабинният екипаж добре е вкарал в употреба обучението си и е случило на възпитани пътници, които са спазили всички указания.

 

Ръчният багаж трябва да остане в кабината при подобни ситуации, за се осъществи бърза евакуация. За щастие на видеоклиповете, които циркулират в социалните мрежи, не се вижда нито един пътник, който да лази по пода с личните си вещи. 

 

Състоянието на самолета Airbus A350 затруднява самото безопасно извеждане на пътниците - самолетът е с носа надолу, което затруднява движението на пътниците. Летателният апарат разполага само с три надуваеми пързалки, но и те не са разгърнати правилно поради начина, по който горящият самолет се приземява. Това създава опасност, тъй като самата пързалка става изключително стръмна. Системата за оповестяване също се поврежда по време на евакуацията, така че екипажът е трябвало да предава инструкции с помощта на мегафон и с викове. 





Бивша стюардеса на Japan Airlines разказва пред BBC, че пътниците са се оказали страхотни късметлии. Много трудно може да се гарантира, че пътниците няма да изпаднат в паника и евакуацията да се забави. Стюардесата разказва, че членове на екипажа преминават строго обучение за евакуация и спасяване поне три седмици, преди да им бъде разрешено да служат в търговски полети. Обучението се повтаря всяка година - има писмен тест, разглеждане и обсъждане на различни ситуации, практически обучения, разиграване на различни сценарии. 

 

За да може всеки пътнически самолет да бъде международно сертифициран, производителите на самолети трябва да покажат, че всеки на борда може да напусне самолета в рамките на 90 секунди. Тестовете за евакуация понякога включват реални пътници, разказват пилоти. 

 

Кабинният екипаж се сформира малко след като започват да се осъществяват пътнически полети през 20-те години на миналия век. Всъщност тяхната първа задача е сигурността на пътниците. След това идва комфортът и сервирането на храна и напитки на борда. 

 

Първият самолет в историята на човечеството е изобретен от братята Райт. Велосипедни механици, на 17 декември 1903 г. те извършват първия в историята на човечеството контролиран полет с моторен летателен апарат по-тежък от въздуха. Преди да се стигне до този момент обаче, историята е видяла друг брилянтен ум да опитва да полети - Леонардо да Винчи. Едно от любимите му занимания е именно изследването на авиацията - да Винчи е бил обсебен от идеята хора да се реят в небето като птици. 

 

Едно от най-известните изобретения на да Винчи, летателната машина (известна още като "орнитоптер“) идеално показва неговата наблюдателност и въображение, както и неговия ентусиазъм за потенциала на полета. Всъщност в бележките си той споменава прилепите, хвърчилата и птиците като източници на вдъхновение. На 3 януари 1496 г. той всъщност отива в поле извън Флоренция и решава да тества машината си. Този тест се оказва неуспешен.

 

ФрогНюз


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама