Z-каналите, военните кореспонденти, програмите на Соловьов и Шейнин и пропагандните сайтове масово губят аудитория през 2023 г., отбелязва проучване на руската медия „Можем да обясним“, цитирано от Вот Так. Рейтингите на шоуто на путиниста Владимир Соловьов са се сринали наполовина. Към края на 2022 г. „Вечер със Соловьов“ е било най-популярното пропагандно предаване и се класира на 14-то място в топ 100 с рейтинг от 3,6%.
Година по-късно Соловьов все още е по-популярен от колегите си пропагандисти, но в общата класация той падна до 35-то място с рейтинг от 2,1% (спад от повече от един път и половина).
Според LiveInternet гледанията на пропагандните сайтове също са намалели през годината - РИА Новости (от 75 милиона на 60 милиона), Комсомолская правда (от 107 милиона на 87 милиона) и Lenta.ru (от 63 на 54 милиона). Потребителите също се отписват от Z-сегментните телеграм канали.
Журналистите от „Можем да обясним“ отбелязват, че загубите са започнали след неуспешния бунт на Евгений Пригожин през юни.
В същото време те най-често се отписват от военни кореспонденти, които губят почти хиляда души на ден. Каналът WarGonzo (Семьон Пегов) е загубил повече от 200 хиляди абонати от юни, Евгений Поддубни - 170 хиляди, Юрий Котенок - повече от 50 хиляди, а VGTRK "военен кореспондент" Александър Сладков - 54 хиляди.
През декември 2023 г. социолози от компанията Russian Field регистрираха умората на руснаците от войната в Украйна.
На въпрос за пожеланията към руснаците за Нова година, респондентите дадоха най-популярния отговор: „Мирно небе, край на Северния военен окръг“ (50%).
Особено гневни и иронични реакция предизвика преди два дни „поздравлението“ на официалния представител на руското външно министерство Мария Захарова към САЩ заради информацията, че държавният дълг на страната надхвърля 34 трлн. USD. „С новым долгом!“ вместо с „С новым годом!“ написа Захарова в своя профил в Telegram.
Моментално тя бе залята от критики и дори обиди за неадекватното поведение. Руският брутен вътрешен продукт е 1,9 трилиона долара, а на САЩ 22,9 трилиона долара, пишат стотици в мрежата. Три американски щата – Ню Йорк, Тексас и Калифорния са далеч пред цялата руска икономика, с която Путин се хвали, допълват вбесените от глупостите на Макарова.
Същото се случва и с българските пропагандатори на путиновата власт и военни престъпления в Украйна. Все по-често те си изпускат нервите не само в писанията си в специално създадени пропагандни сайтове и профили във Фейсбук, но и в публичните си изяви по т.нар. национални телевизии. Все по-гротескно звучат отчаяните опити на „класици“ в пропагандата като Андрей Райчев и Кънчо Стойчев, които освен проруската реторика преминават в кресчендо срещу ЕС и дори стремежа на страната ни да стане част от шенгенското пространство. Доверието в техните и на техни „съратници“ твърдения и коментари спада драстично с всяко поредно военно престъпление на руските военни в Украйна, както и с репресивните действия на властта в Кремъл срещу всички руснаци, които не споделят ентусиазирано загиването на стотици хиляди руски граждани в неоправдана агресия. Това доказват неофициални проучвания, резултатите от които не са публикувани или огласени публично.
Въпреки това Москва продължава да налива огромни средства за разширяване на влиянието на руската пропаганда в България. Политици, медии и коментатори са основните канали, през които путиновата пропагандна машина се стреми да манипулира съзнанието на българите. Езикът на тази пропаганда става все по-агресивен и заплашителен.
Въпреки това над 63% от българите заявяват, че подкрепят членството на България в ЕС и НАТО. Това още повече нервира и изважда от равновесие петоколонниците у нас и те оголват зъби срещу всички, които не споделят техните мрачни заклинания.
Фрог нюз