НОВИНИ


Манол Пейков: "Альоша" олицетворява ефективността на тоталитарната пропаганда 

25 4629 17.01.2024
Манол Пейков:

Пропагандата е централно оръжие на всяка тоталитарна власт. Паметникът “Альоша” най-добре олицетворява ефективността на тази пропаганда, защото се е превърнал в символ на града. “Альоша” се вижда от километри, за разлика от ПСА в Софияа. Страшно много хора, които нямат сантимент към онази епоха, категорично са против свалянето му и са готови да го бранят. Проблемът с “Альоша” е това, което символизира. Той символизира непобедимостта на тоталитарната власт и съветското оръжие. 


Това заяви пред bTV Манол Пейков. 

 

В момента в Пловдив се провежда протест в защита на "Альоша", след като общински съветници от ПП-ДБ внесоха искане за преместването му в Музея на социалистическото изкуство в София. На протеста се развяват руски знамена.


“Альоша” трябва да бъде пенсиониран, преместен внимателно и историята му да бъде разказвана", коментира Пейков. 


Според Иван Таков, общински съветник от БСП-София, разговорите за размера и височината на съветските паметници са "идеологическа комплексарщина". Той посочи, че МОЧА е "български паметник" и руските знамена, които се веят на протестите в защита на Паметника на съветската армия нямат нищо общо. Не пропусна да спомене, че украинското знаме върху фасадата на Столичната община е поставено незаконно.



"Не трябва да се води разговор за това колко е голям паметника. Историческият прочит на нещата е важен, но това, което се случи и в София, е нагледен пример за погазването на законите от държавата. ПСА беше транжиран незаконно", смята Таков. 


"Битката, която съветското посолство водеше в София през тези години, бе за мястото и височината. Тези паметници не бива да бъдат разрушавани, а демонтирани, за да се смени това. Височината е метафора на съветската власт, която стои над градовете и продължава да се упражнява по българските земи. Това са най-високите паметници - и в София, и във Варна, и в Пловдив", обясни доц. Георги Лозанов.


Според него този тип грандомания е свързана с всяка диктатура. 


"След падането на комунизма имаше голяма надежда, че Русия също ще стане част от свободния свят и ще тръгне нататък. Тогава имаше съвсем друго отношение в общото оживление. Постепенно обаче КГБ се върна на власт. Тези паметници с тяхната властова настойчивост имат не само историческа, а политическа претенция в настоящето. Затова трябва да са в музей, където се пази историята", допълни още Лозанов. 


"България е избрала пътя на демокрацията. Това е паметник на диктатурата. Не е добре да е там", допълни Лозанов.

 

ФрогНюз


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама