На 31 януари руският президент Владимир Путин удвои своите максималистични и целенасочено неясни териториални цели в Украйна. За това предупреждава Институтът за изследване на войната (ISW).
По време на среща с предизборните си "пълномощници" Путин заяви, че прокарването на настоящата фронтова линия по-навътре в Украйна е най-важната цел на руските сили на целия театър.
Путин наблегна на идеята за "демилитаризирана" или "санитарна" зона в Украйна, която според него ще постави руската територия - включително окупираната Украйна - извън обсега както на фронтовите артилерийски системи, така и на предоставените от Запада системи с далечен обсег на действие.
Заявената от Путин цел за изтласкване на фронтовата линия, така че претендираните и действителните територии на Русия да са извън обсега на украинските огневи средства, е неясна цел, която всъщност е непостижима, докато съществува независима Украйна с някаква способност за борба.
Путин вероятно ще анексира всички украински територии, които Русия е успяла да завладее в преследване на тази предполагаема цел (особено в четирите области, за които Русия вече твърди, че е анексирала, но които контролира само частично), като по този начин новите руски територии ще се окажат в обсега на украинските системи в това, което е останало от независима Украйна.
Един руски националистически военен блогър доразви тази дилема, като отбеляза, че Русия ще трябва да превземе и градовете Николаев и Одеса, за да премахне заплахата от украински удари с далечен обсег срещу окупирания Крим, и че руските сили ще трябва да превземат линията Славянск-Краматорск в Донецка област, за да облекчат сегашната фронтова линия.
Военният блогър предложи още по-голямо териториално разширение, като попита дали Русия иска Славянск да "носи съдбата на вечно фронтови град".
Изявленията на Путин от 31 януари не представляват значителен обрат в заявените военни цели или реалните военни възможности на Русия, а по-скоро вероятно имат за цел да се възползват от съществуващите наративи в западните медии, които биха могли да блокират краткосрочната и дългосрочната военна помощ на Запада за Украйна и да принудят Запада да преговаря с Русия при руските условия.
Путин включи в тази хипотетична демилитаризирана зона и град Харков, който по-рано е определял като "руски", вероятно за да се възползва от дискусиите около малко вероятната възможност за руско настъпление по северната граница на Харковска област от Белгородска област.
Възможно е Путин да възнамерява да засили тези дискусии, за да отклони вниманието на Украйна от провежданата руска настъпателна операция по оста Харков-Луганска област, но ISW продължава да оценява, че руските сили в Белгородска област могат да провеждат само действия на тактическо ниво, които биха послужили като финт за привличане и фиксиране на украинските сили по границата.
Путин вероятно се опитва да се хареса и на възраждащите се призиви на руските ултранационалисти за създаване на "буферна зона" между Харковска и Белгородска област, за да изтласка украинските РСЗО и артилерия от международната граница с Белгородска област.
По-рано Путин заяви, че ще обмисли създаването на такава "буферна зона" по време на широко разпространеното недоволство от ограничените трансгранични набези на проукраински сили в Белгородска област през лятото на 2023 г., но руските военни все още не са предприели никакви действия, които да подсказват, че Путин сериозно е обмислил тези призиви.
Путин изтъкна и руското настъпление край Авдеевка, вероятно за да представи това усилие като успешно пред местната руска аудитория и да оправдае допълнително руската война в Украйна.
Путин твърди, че щурмовата бригада "Ветерани" (Доброволчески щурмови корпус) се е сражавала пред редовните руски сили, пробила е украинските линии и е превзела 19 къщи край Авдеевка, която Путин характеризира като един от най-важните райони на фронтовата линия.
Путин заяви, че бригада "Ветерани" "се сражава правилно" и трябва да "обучава млади хора". Путин също така повтори шаблонните разкази, че руската война в Украйна е борба за руския суверенитет, която прочиства руското общество от онези, които са против този суверенитет, като по този начин обединява руското общество.
На 31 януари украинските и руските сили извършиха размяна на военнопленници, като размениха 195 руски военнопленници за 207 украински военнопленници.
Украински официални лица съобщиха, че това е 50-ата размяна на военнопленници, вероятно след пълномащабната руска инвазия през февруари 2022 г.
Руските и украинските официални лица заявиха, че Обединените арабски емирства са помогнали за улесняването на размяната на военнопленници.
Говорителят на Главното управление на военното разузнаване на Украйна Андрий Юсов заяви, че военнопленниците от предварителния списък за размяната на военнопленници, планирана за 24 януари и по-късно отменена поради катастрофата на Ил-76 в Белгородска област, не са участвали в размяната на военнопленници на 31 януари.
Европейският съюз (ЕС) вероятно няма да изпълни обещанието си да предостави на Украйна един милион артилерийски снаряда до 1 март 2024 г., тъй като европейските лидери призовават държавите членки на ЕС да увеличат доставките на боеприпаси за Украйна. На 31 януари агенция "Блумбърг" съобщи, че западни дипломати са заявили, че партньорите от ЕС ще доставят на Украйна само 600 000 артилерийски снаряда до крайния срок 1 март 2024 г.
Комисарят по вътрешния пазар на Европейския съюз (ЕС) Тиери Бретон заяви на 20 януари, че ЕС ще има капацитет да произвежда един милион снаряда годишно до март или април 2024 г. и ще гарантира, че ще достави "по-голямата част" от снарядите на Украйна.
Германският канцлер Олаф Шолц, датският министър-председател Мете Фредериксен, чешкият министър-председател Петр Фиала, естонският министър-председател Кая Калас и нидерландският министър-председател Марк Рюте признаха, че ЕС не е изпълнил обещанието си да достави един милион снаряда на Украйна до март 2024 г. в писмо, публикувано от Financial Times на 31 януари.
В писмото се отбелязва, че новите поръчки за артилерийски боеприпаси няма да достигнат до бойното поле в Украйна преди 2025 г., и се настоява ЕС да намери начини да ускори доставката на обещаните снаряди за Украйна или чрез предоставяне на съществуващи запаси, или чрез съвместни усилия за снабдяване.
На 31 януари украинските сили нанесоха удари по руски цели в района на летище Белбек в окупирания Севастопол, Крим. Командващият украинските военновъздушни сили генерал-лейтенант Николай Олешчук разпространи геолокационни кадри от 31 януари, на които се вижда украински удар в близост до летище Белбек, и благодари на украинските сили за нанесените удари по цели в окупирания Крим.
Допълнителни геолокационни кадри, публикувани на 31 януари, показват големи димни кълба, издигащи се от летището.
ISW все още не е открила доказателства, които да посочват какви руски цели са поразили украинските сили на летището или в близост до него. Руското министерство на отбраната (МО) твърди, че руските сили са прихванали 20 украински ракети, 17 от които според съобщенията са на подходите към Севастопол, а три - на други места над окупирания Крим.
Руското МО твърди, че фрагменти от ракети са паднали в Любимивка (северозападно от Севастопол), а окупационният губернатор на Севастопол Михаил Развожаев твърди, че фрагменти от ракети са повредили сгради по улица "Федоровска" и градинското сдружение "Уст-Белбек", и двете в близост до летище Белбек.
Известен военен блогър, свързан с Кремъл, твърди, че при ударите украинските сили са използвали крилати ракети Storm Shadow.
Неотдавна украинските сили неколкократно нанесоха удари по летище Саки (северно от Севастопол) в рамките на многодневна кампания за нанасяне на удари по руски цели в окупирания Крим в началото на януари 2024 г.
Преди това, през лятото на 2023 г., украинските сили проведоха по-широка кампания за нанасяне на удари по руската военна инфраструктура и съоръженията на Черноморския флот (ЧФ), които изтласкаха руските военноморски средства до голяма степен от западната част на Черно море и имаха за цел да намалят способността на руските военни да използват Крим като плацдарм и тилова зона за отбранителни операции в Южна Украйна.
Руският министър на отбраната Сергей Шойгу заяви, че руско-китайските отношения се намират в "най-добрия период в своята история" по време на разговор с китайския министър на отбраната адмирал Дун Дзюн на 31 януари. Шойгу заяви, че руско-китайското военно сътрудничество се развива стабилно и че руските и китайските военни редовно провеждат оперативни и бойни учения.
Шойгу заяви, че руското и китайското сътрудничество в областта на отбраната и сигурността е спомогнало за "намаляване на потенциала за конфликт".
Шойгу и Дун подчертаха желанието за засилване на руско-китайското стратегическо сътрудничество, а Дун съобщи, че Китай е оказал неуточнена "подкрепа" на Русия във войната в Украйна въпреки продължаващия натиск от страна на САЩ и Европа.
Дун също така заяви, че САЩ и Европа няма да могат да се намесват в "нормалното руско-китайско сътрудничество".
Изявлението на Дун е по-открит риторичен израз на китайската подкрепа за Русия в сравнение с изявленията от предишни срещи между висши руски и китайски служители. Реторичната подкрепа на Дун за Русия вероятно е преди всичко позициониране срещу Запада. Заместник-председателят на руския Съвет за сигурност Дмитрий Медведев неотдавна направи подстрекателски коментари за Япония вероятно в опит да демонстрира подкрепата на Русия за противопоставянето на Китай на американската система от съюзи в Индо-Тихоокеанския регион.
ISW продължава да оценява, че Китай не желае да установи неограничено двустранно партньорство с Русия, каквото тя желае.
Служителите и говорителите на Кремъл продължават да полагат реторични усилия, за да предотвратят интеграцията на Молдова в ЕС и да създадат информационни условия, които да оправдаят бъдеща руска агресия срещу Молдова.
На 29 и 30 януари молдовски и украински официални лица отново заявиха, че Молдова и Украйна са решени да разрешат конфликта в Приднестровието с дипломатически средства и чрез диалог с Приднестровието.
Известен военен блогър, свързан с Кремъл, който напоследък се е спрял на молдовско-приднестровския конфликт, продължи да твърди, че Молдова участва във военни действия, които заплашват Приднестровието, вероятно като част от усилията да се оправдае бъдеща руска агресия в района като необходима за защита на Приднестровието.
Военният блогър отговори и на официалните изявления на Украйна и Молдова, като заяви, че Молдова само "на думи" се интересува от дипломатически решения на конфликта в Приднестровието и вместо това се опитва да използва икономическата си политика, за да "изнудва" Приднестровието.
Говорителят на руското външно министерство Мария Захарова заяви на 31 януари, че Молдова "задушава" икономически регионите в Молдова, които не са съгласни с политиката на молдовското правителство - вероятно имайки предвид както Приднестровието, така и Гагаузия, чиито лидери според съобщенията наскоро са се оплакали от молдовската икономическа политика.
Захарова заяви, че молдовското правителство използва засилена "русофобска реторика", за да отклони вниманието от вътрешните социално-икономически и политически проблеми на Молдова.
Друг руски блогър до голяма степен отразява твърденията на Захарова, като твърди, че молдовското правителство обвинява Русия за социално-икономическите проблеми на Молдова.
Разказите на Кремъл за предполагаемите социално-икономически проблеми в Молдова вероятно имат за цел да насърчат идеята, че стремежът на Молдова към западна интеграция, особено с Европейския съюз (ЕС), вреди на молдовската икономика и поражда недоволство сред населението.
Украинското Главно военно разузнаване (ГУР) съобщи, че наскоро е извършило кибератака срещу комуникационен сървър на руското Министерство на отбраната (МО).
На 30 януари ГУР съобщи, че хакери на ГУР успешно са хакнали сървър на руското МО, използван за обмен на информация между руските подразделения. ГУР съобщи, че Русия е инсталирала софтуера на този сървър на различни други стратегически обекти, включително военни обекти, и че кибероперацията на ГУР продължава.
Напоследък ISW наблюдава увеличаване на съобщенията за украински кибератаки срещу руски обекти.
Командващият естонските отбранителни сили генерал Мартин Херем заяви, че Русия може да стои зад неотдавнашното заглушаване на GPS в Балтийския регион.
На 31 януари агенция "Блумбърг" съобщи, че Херем е заявил, че Русия може би "изучава и тества" възможностите си за заглушаване на фона на риска от бъдещ конфликт с НАТО.
"Блумбърг" заяви, че руското Министерство на отбраната (МО) по-рано е потвърдило присъствието на руски части за електронна война (ЕВ) в Калининградска област, а Херем заяви, че Русия може да заглушава и сигналите от кораби в Балтийско море.
Шведският подполковник Йоаким Паасикиви по-рано заяви, че според него високите нива на GPS смущения през декември 2023 г. и януари 2024 г. са резултат от "руски дейности за влияние или т.нар. хибридна война".
На 30 януари украинският кабинет на министрите одобри и внесе във Върховната рада актуализиран вариант на проектозакона за мобилизацията.
Върховната рада оттегли предишния вариант на проектозакона за мобилизацията за преразглеждане на 11 януари след обсъждания между украинските законодатели и политическото и военното ръководство.
В актуализирания вариант на проектозакона не са променени ключови разпоредби относно намаляването на мобилизационната възраст от 27 на 25 години, освобождаването на военнослужещите след 36 месеца служба и усилията за систематизиране на украинската мобилизационна инфраструктура.
Заместник-председателят на Комисията на Върховната рада по цифровата трансформация Олександър Федйенко заяви на 31 януари, че Върховната рада вероятно ще разгледа актуализирания втори проектозакон не по-рано от март 2024 г.
В съответствие с политиката си да не спекулира с бъдещи украински действия, ISW не отразява съобщенията за изтичане на информация относно възможни промени в украинската командна структура. ISW ще продължи да съобщава за официалните изявления на украинските държавни служители и организации, когато те бъдат направени.
ФрогНюз