Украинските сили успешно потопиха друг десантен кораб на руския Черноморски флот (ЧФ) в Черно море край южния бряг на окупирания Крим в нощта на 13 срещу 14 февруари. Украинското главно военно разузнавателно управление (ГУР) публикува кадри на 14 февруари, показващи украински морски дронове, атакуващи десантен кораб от клас "Цезар Куников" край бреговете на окупирана Алупка, Крим.
ГУР съобщи, че удари с морски дронове са причинили потъването на кораба и заяви, че руските операции по търсене и спасяване не са били успешни. "Цезар Куников" е най-големият десантен кораб-амфибия от своя тип проект 775. Украинските сили са унищожили или повредили най-малко пет десантни кораба на BSF след руското пълномащабно нахлуване в Украйна през февруари 2022 г.
Говорителят на украинския флот капитан трети ранг Дмитро Плетенчук заяви, че само пет от 13-те десантни кораба на ЧФ, които Русия имаше в началото на пълномащабното нахлуване, остават в експлоатация и че четири кораба са в ремонт, четири са унищожени и пет са все още в редиците.
Така украинските удари допълнително намаляват способността на Русия да провежда десантни операции. ISW обаче продължава да счита, че е малко вероятно Русия да проведе десантна операция в Украйна, тъй като руската морска пехота е разположена в Украйна и украинска ударна кампания през лятото и есента на 2023 г. успешно изолира ЧФ в източната част на Черно море.
Съобщава се, че Украйна продължава да компенсира руските предимства в жива сила и оборудване чрез използване на по-модерни системи и оборудване, въпреки че продължаващите забавяния на западната помощ за сигурност ще подкопаят тези усилия. Украинският заместник-министър на отбраната генерал-лейтенант Иван Гаврилюк заяви в интервю, публикувано на 14 февруари, че Украйна не може да се конкурира с Русия по брой артилерийски снаряди, танкове и войници, които Русия може да генерира, но че Украйна може да постигне предимство на бойното поле, като използва високотехнологични оръжия.
Гаврилюк заяви, че украинските сили са доказали, че една добре обучена армия с по-модерно оръжие може да победи враг с числено превъзходство в жива сила и техника. Твърди, че украинските сили имат превъзходни ударни способности, които преди това са позволили на Украйна да влоши руската логистика и бойни способности. Подчерта, че Украйна има тези превъзходни способности само, когато разполага с достатъчно високоточни боеприпаси с голям обсег и достатъчно боеприпаси за предоставени от Запада артилерийски системи, които имат по-голям обсег и по-добра точност от руските артилерийски системи.
Гаврилюк специално подчерта усилията на Украйна за интегриране на способности за ударни дронове в украинските въоръжени сили в мащаб и отбеляза, че Украйна има за цел постепенно да увеличи съотношението между машини и хора на бойното поле.
Това се посочва в анализ на Института за изследване на войната (ISW).
Хаврилюк обаче призна, че украинският напредък в разширяването на операциите с безпилотни самолети не замества нуждата на Украйна от модерни артилерийски системи и други възможности за далечни разстояния. Хаврилюк заяви, че войната в Украйна показва, че артилерията играе ключова роля на бойното поле и отбеляза, че украинските РСЗО и артилерийски части са причинили по-голямата част от загубите на Русия в Украйна.
Безпилотните самолети имат определени предимства пред артилерията, по-специално по отношение на цената, но са по-податливи на външни фактори като руски системи за електронна война и природни фактори, вероятно свързани с времето. Безпилотниците, които украинските сили притежават в момента, не са в състояние да генерират определени ефекти на бойното поле, които артилерията може да постигне, като унищожаване на полеви укрепления. Повечето украински дронове не могат надеждно да унищожат руски бронирани превозни средства, както артилерията може.
Украйна трябва да се съсредоточи върху комбинирани операции с използване на безпилотни самолети и артилерийски системи, за да се повиши точността на украинския огън и да се спестят артилерийски боеприпаси. Способността на Украйна да провежда такива комбинирани операции понастоящем разчита на западните артилерийски снаряди. Гаврилюк призна, че недостигът на снаряди продължава да засяга украинския капацитет и принуждава Украйна да коригира оперативните планове.
Русия по същия начин преследва предимства на бойното поле чрез технологични иновации, въпреки фокуса си върху генерирането на жива сила и оборудване в по-голяма маса от Украйна. Москва постепенно разшири отбранителната си промишлена база, набави критично оборудване и боеприпаси от чужбина и създаде криптомобилизационен апарат, който позволи на руската армия да разположи повече персонал и материали в Украйна, отколкото украинските сили.
Русия се фокусира върху предимствата в количеството военни материали, въпреки че този руски фокус върху масата не е попречил на Русия да преследва избрани технологични адаптации.
Руските сили са се съсредоточили особено върху разполагането на системи за радиоелектронна борба по фронтовата линия и по същия начин се опитват да разширят използването на дронове в мащаб в Украйна. Русия не е провела обща мобилизация на жива сила и материални средства и е малко вероятно да го направи, като в момента ограничава масата, която руската армия може да въведе в Украйна.
Остава неясно колко още Русия може да мобилизира и да генерира нови сили, без да предприеме значителни и вероятно непопулярни действия предвид постоянните икономически и човешки ограничения на Русия.
ISW по-рано оцени, че ако руснаците запазят инициативата за целия театър в Украйна за дълго време, те могат да дадат приоритет на усилията за генериране на сили пред изискванията на настоящите си офанзивни усилия и руското командване също може да използва такова приоритизиране, за да се съсредоточи по-силно върху технологичните иновация и адаптиране в мащаб. Няма обаче индикации, че руското командване възнамерява да възприеме подобен подход.
Описанието на Гаврилюк на украинското усилие да преследва предимства чрез използването на по-напреднали системи отразява стратегията на бившия украински главнокомандващ Валерий Залужний за използване на технологична адаптация и иновации за компенсиране на руските числени предимства в Украйна, завладяване на инициативата в целия театър и възстановяване маневра към бойното поле.
Руснаците по принцип също биха могли да опитат такъв подход, но Украйна изглежда го следва в много по-съзнателни и съгласувани усилия от Русия. Украйна поддържа много от тези усъвършенствани системи сама или в пряко партньорство с други страни и ги интегрира в украинската тактика, а преждевременното прекратяване на западната помощ за сигурност би отстъпило оперативните предимства на руските сили, преди Украйна да успее да постигне такава самодостатъчност.
Руските власти може да съберат достатъчно нови сили, за да понесат загубите от сегашния темп на техните офанзивни операции в Украйна до 2025 г. Кралският институт на обединените служби съобщи на 13 февруари, че руската армия продължава да расте, въпреки че понася значителни загуби в Украйна и че руските военните вербовчици в момента изпълняват почти 85 процента от квотите си за новобранци по договор.
Руските сили обикновено участват в локализирани тактически атаки, докато не загубят до 30 процента от живата си сила, след което се ротират и възстановяват. Загубите са изключително високи.
Заместник-началникът на украинското Главно военно разузнавателно управление (ГУР) генерал-майор Вадим Скибицки заяви на 11 януари, че руските сили изтеглят своите части в тиловите райони, когато са на 50 процента или по-малко от планираната им крайна численост и ги връщат на фронта след възстановяване и попълване.
Желанието на руското командване да позволи на единица да бъде сериозно влошена до между 50 и 70 процента от крайната сила на единицата значително влияе върху бойната ефективност на единицата. Този подход към управлението на силите вероятно обяснява наблюдавания модел на руските операции на място. Локализираните атаки продължават, докато спрат, след което офанзивните операции спират, докато командването се върти и попълва деградирали единици. ISW наблюдава този модел в направленията Купянск и Лиман от януари 2024 г.
Кремъл провежда информационни операции срещу Молдова, много подобни на тези, които Кремъл използва преди началото на войната в Украйна през 2014 г. и 2022 г., вероятно за да постави условия, за да оправдае евентуална бъдеща руска ескалация срещу Молдова. Руският външен министър Сергей Лавров отговори на въпрос след речта си пред руската Държавна дума на 14 февруари относно конфликта в Приднестровието и невярно твърдеше, че Съединените щати и Европейският съюз (ЕС) контролират правителството на Молдова.
Лавров заяви, че Западът е спрял преговорния процес 5+2 в конфликта в Приднестровието. Процесът 5+2 включваше Русия, Украйна, Приднестровието, Молдова и Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) като посредници и ЕС и САЩ като наблюдатели. Лавров заяви, че Русия ще направи всичко, за да възобнови процеса 5+2. Вицепремиерът на Молдова Олег Серебрян заяви на 28 януари, че Молдова няма да се върне към процеса 5+2, докато руско-украинските отношения не се подобрят и войната на Русия в Украйна продължава.
Освен това Лавров твърди, че Молдова е решила да не дава субсидии от държавния бюджет на региони като Гагаузия, които се противопоставят на интеграцията на Молдова в ЕС. Лавров сравни действията на Молдова по отношение на Гагаузия с начина, по който Западът отказа да даде време на бившия украински президент Виктор Янукович да преразгледа споразумението за асоцииране на Украйна с ЕС през 2013 г. Лавров твърди, че Западът издава подобни ултиматуми на Кишинев относно интеграцията в ЕС.
По-рано Кремъл обвини Украйна в изоставяне и незачитане на споразуменията от Минск, които установиха примирието след 2014 г. след първата руска инвазия в Украйна и включваха Украйна, Русия и ОССЕ с Франция и Германия като посредници. Руският президент Владимир Путин редовно твърди, че предполагаемите нарушения на Минските споразумения от Украйна са "принудили" Русия да нахлуе в Украйна през 2022 г.
Кремъл също използва идеята да защити своите "сънародници в чужбина", за да оправдае факта, че руските войски са окупирали Приднестровието от 1992 г., както и пълномащабните нахлувания на Русия в Украйна през 2014 г. и 2022 г.
Кремъл също така обвини САЩ в организирането на протестите, които избухнаха след оттеглянето на Янукович от Споразумението за асоцииране с ЕС през 2013 г. Твърди, че предполагаемият последвал подкрепян от САЩ преврат е принудил Русия да започне военни операции в Донбас през 2014 г. за защита на онези, които се противопоставиха на преврата и руските сънародници в чужбина.
ISW продължава да оценява, че официални лица и рупори на Кремъл се опитват да поставят информационни условия, за да оправдаят евентуални руски усилия да дестабилизира Молдова и да предотврати интеграцията й в Запада, а фактът, че Лавров подкрепи тези разкази - и добави допълнителни твърдения - предполага, че Кремъл организира тези по-широки усилия в информационното пространство.
Генералният секретар на НАТО Йенс Столтенбург заяви на 14 февруари, че НАТО не вижда непосредствена заплаха от военни атаки срещу член на НАТО, но отбеляза, че има постоянен риск от хибридни атаки. Столтенберг заяви, че НАТО работи за подобряване на разузнаването, споделянето на разузнавателна информация и сътрудничеството с гражданското общество за борба с хибридните заплахи. ISW наскоро наблюдава актьори от Кремъл, включително руския президент Владимир Путин, да поставят информационни условия, за да оправдаят възможни руски хибридни атаки срещу Молдова, както и балтийските държави, Дания и Финландия.
Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков отрече скорошни западни съобщения, че Русия наскоро е предложила замразяване на конфликта в Украйна. Песков нарече западните доклади за предполагаемото предложение "неверни" и заяви, че участието на САЩ в Украйна няма да промени хода на войната и че Русия ще продължи войната, докато не бъдат постигнати всичките й цели.
"Ройтерс" съобщи на 13 февруари, позовавайки се на неназовани руски източници, че САЩ са отхвърлили предложението за прекратяване на огъня от руския президент Владимир Путин в края на 2023 г. или началото на 2024 г.
Неназован американски източник отрече всякакви официални контакти с Русия и повтори, че САЩ няма да участват в мирни преговори с Русия, които не включват Украйна.
ISW все още не е открила доказателства, че руски официални лица се интересуват от добросъвестни мирни преговори с Украйна, но продължава да наблюдава сигнали, че Русия може да е отворена за двустранни дискусии, водещи до изоставянето на Украйна от САЩ.
Руски официални лица наскоро обвиниха САЩ за липсата на конструктивни мирни преговори за прекратяване на инвазията на Русия в Украйна като част от продължаващите усилия на Кремъл да представи Запада като единствения значим преговарящ партньор в Украйна и да убеди Запада да приеме предпоставката на Кремъл, че Украйна няма независима агенция.
Генералният директор на Естонската служба за външно разузнаване Каупо Розин заяви на 14 февруари, че Кремъл прокарва фалшивия разказ, че Русия е заинтересована от мирни преговори на Запада, за да подкопае военната подкрепа на Запада за Украйна. ISW по-рано оцени, че руските изявления, в които се предполага, че Русия е или винаги е била заинтересована от мирни преговори, са много вероятни опити да се симулира, че е заинтересована, за да предизвика превантивни западни отстъпки по отношение на суверенитета и териториалната цялост на Украйна.