Руските сили се опитват да използват тактическите възможности от превземането на Авдеевка. Изглежда ще поддържат относително висок темп на настъпателни операции, насочени към навлизане възможно най-далеч в района на Авдеевка, преди украинските сили да успеят установят по-сплотена и по-трудна за проникване отбранителна линия в района.
Те временно намалиха темпото след превземането на селището на 17 февруари. Но след това възобновиха атаките на запад и северозапад.
Това се посочва в дневния анализ на Института за изследване на войната (ISW).
Говорителят на украинската Таврийска група сили Дмитро Лиховий заяви на 27 февруари, че руските сили наскоро са увеличили размера на своите щурмови групи в посока Авдеевка през западна Запорожка област - от малки групи с размер на отряд до размер на взвод и дори рота.
В момента съсредоточават атаките западно от Авдеевка в посока Бердичи, Орловка и Тоненке, където украинските сили установиха непосредствени отбранителни позиции.
Лиховий и командирът на украинската Таврийска група сили Александър Тарнавски заявиха, че отбранителните линии са по Тоненке-Орливка-Бердичи към 27 февруари. Украински военни наблюдатели ги характеризират като "разочароващи" и "проблематични", въпреки това.
Превземането позволи да натиснат позициите, които украинските сили са обслужили за по-кратък период от украинските позиции в Авдеевка или по-на запад, и руските сили вероятно поддържат високо оперативно темпо, за да се опитат да използват тази тактическа възможност. Руските сили може да успеят да превземат населени места непосредствено на запад и северозапад от Авдеевка през следващите седмици, но вероятно ще забавят и без това относително бавната скорост. Този труден терен вероятно ще ограничи по-нататъшните руски тактически победи и ще позволи на украинските сили да установят подготвени отбранителни позиции. Които и вероятно ще доведат до евентуалната кулминация на настоящите руски офанзивни усилия в района.
Руският министър на отбраната Сергей Шойгу продължава да изтъква скорошните руски тактически успехи в Украйна като значителни победи на бойното поле за политически цели преди предстоящите руски президентски избори. Шойгу се обърна към колегията на руското министерство на отбраната (МО) на 27 февруари и съобщи, че руските сили продължават усилията за подобряване на позициите си в направленията Донецк (Авдеевка) и Купянск (граничната зона на Харковско-Луганска област).
Шойгу съобщи, че руските сили са изтласкали украинските сили от Ласточкине и Сиверне (и двете западно от Авдеевка) и Победа (югозападно от град Донецк) и твърди, че руските сили са превзели около 327 квадратни километра територия от началото на 2024 г. В момента ISW счита, че руските сили са превзели по-близо до 205 квадратни километра от 1 януари 2024 г. и Шойгу вероятно умишлено е надценил руските териториални печалби. Хвалбите на Шойгу за превземането от страна на Русия на много малки населени места с ограничено тактическо значение предполага, че руското МО се опитва да подчертае дори такива малки печалби, за да представи образа на постоянно напредваща руска армия.
Трите селища, които Шойгу избра да подчертае на публично място, се състоят от малки полуградски зони, обхващащи няколко блока, така че превземането на тези селища от руските сили беше тактическо начинание. ISW наскоро оцени, че руското министерство на отбраната вероятно се опитва да използва последните тактически придобивки, за да генерира положителни информационни ефекти преди президентските избори през март 2024 г.
Освен това Шойгу изтъкна Централните и Източните военни окръзи на Русия, за да се противопоставят на предполагаемата антируска дейност в Централна Азия и Индо-Тихоокеанския регион.
Шойгу обсъди предизвикателствата пред сигурността, произтичащи от Централна Азия, като специално подчерта заплахите от Афганистан, предполагаемото увеличаване на броя на бойците на Ислямска държава в региона и разпространението на "радикална идеология и подривни дейности", насочени към южните граници на ръководената от Русия Организация на Договора за колективна сигурност (ОДКС).
По-голямата част от персонала, командирите и активите на ниво военен окръг в момента са силно ангажирани в Украйна и руското военно командване може да почувства тази уязвимост в способността на Русия да защитава своите южни и източни флангове или да играе ролята, която Кремъл желае да играе в геополитиката на двата региона.
Скорошните събития в Приднестровието, проруския отцепнически регион на Молдова, е малко вероятно да представляват военна заплаха за Украйна. По-вероятно ще повлияят на перспективите за интеграция на Молдова в Европейския съюз (ЕС). Украински официални лица заявиха, че руски дронове са прелетели във въздушното пространство на Молдова в нощта на 26 срещу 27 февруари по време на серия от руски удари, насочени срещу украински тил.
Министерството на отбраната (МО) на Молдова обаче отрече дронове да са летели над Молдова.
ISW продължава да оценява, че руските сили в момента в Приднестровието не са в състояние да представляват значима военна заплаха за Украйна без подкрепления, които Русия няма вероятен начин да докара в Приднестровието бързо или в мащаб, а и ISW не е забелязал никакви ясни индикации за руски военни приготовления за намеса в Приднестровието или Молдова като цяло.
Полетът на дрон над молдовското въздушно пространство има по-директни последици за суверенитета на Молдова, отколкото за украинската сигурност.
ISW променя предупредителната си прогноза в светлината на продължаващите изявления на официални лица от Приднестровието, че на предстоящия Конгрес на депутатите ще се обсъдят икономическите политики на Молдова, вероятно свързани с промените в Митническия кодекс, които влязоха в сила на 1 януари 2024 г.
ISW издаде предупредителна прогноза на 22 февруари и оцени, че властите в Приднестровието може да поискат референдум за анексиране към Русия по време на Конгреса, за да подкрепят руските хибридни операции, целящи политически и социално дестабилизиране на Молдова.
Последният Конгрес на приднестровските депутати беше свикан през март 2006 г., на който приднестровските депутати решиха да проведат референдум за независимостта на Приднестровието и бъдещото последващо анексиране към Русия. Конгресът от 2006 г. се случи по подобен начин няколко седмици след като Украйна наложи нови митнически разпоредби на Приднестровието. Въпреки че референдумът получи огромна обществена подкрепа през 2006 г., нито Русия, нито Приднестровието задействаха правни механизми за анексиране по това време.
Пътят на Молдова към членство в ЕС изискваше Молдова да промени своя Митнически кодекс, за да се приведе в съответствие с разпоредбите на ЕС.
Преди това Молдова освободи приднестровските предприятия от плащането на мита на молдовското правителство за приднестровски внос от и износ за ЕС и вместо това позволи на приднестровските предприятия да плащат мита на приднестровското правителство.
Приднестровието отговори на промените от януари 2024 г., които изискват приднестровските предприятия да плащат необходимите мита на молдовското правителство, като увеличи данъците за около 2000 молдовски предприятия в Приднестровието, но президентът на Приднестровието Вадим Красноселски заяви на 24 февруари, че митническите плащания към бюджета на Приднестровието все пак са намалели с 18 процента от началото на 2024 г.
Основните играчи в Приднестровието имат различни икономически и политически интереси. Проектът за критични заплахи на American Enterprise Institute (CTP) по-рано оцени, че Приднестровието е мафиотска държава, управлявана от Виктор Гушан, чиято компания Sheriff Enterprises контролира по-голямата част от икономиката на Приднестровието и получава големи части от държавните разходи на Приднестровието. Бизнесът на Гушан е силно ориентиран към ЕС, след като Молдова подписа търговско споразумение с ЕС през 2014 г., което гарантира безмитен достъп до пазарите на ЕС. Бизнесът на Гушан също би спечелил от възстановяването на добрите украинско-приднестровски отношения, тъй като Приднестровието внасяше и изнасяше по-голямата част от своите стоки през Украйна, докато Украйна затвори тези граници през 2022 г. поради войната. Факти, които биха дали основателна причина на Гушан да се противопостави на Анексиране на Приднестровието към Русия по икономически причини.
Служители на ЕС посочиха, че Молдова може да се присъедини към ЕС без Приднестровието.
Гушан може да предпочете ориентирана към Запада Молдова, в която Приднестровието се радва на специални данъчни изключения пред анексирането към Русия или членството на Молдова в ЕС без Приднестровието. Въпреки това е малко вероятно Молдова да отмени промените в митническия си кодекс, като се има предвид сегашния ѝ ангажимент за присъединяване към ЕС. Следователно изчислението на Гушан е сложно и предпочитанията му към момента са неясни. ISW ще предостави актуализация след Конгреса на депутатите на 28 февруари.
Русия също може да се надява да използва хибридна игра в Приднестровието, като се възползва от последните развития. Гушан вероятно се конкурира с Министерството на държавната сигурност на Приднестровието (МГБ), за което се твърди, че е отдел на руската Федерална служба за сигурност (ФСБ), който получава заповеди от Кремъл.
Съобщава се, че украинските сили са свалили два руски Су-34 на 27 февруари, десетият свален руски военен самолет в рамките на приблизително толкова дни. Украинският генерален щаб съобщи, че украинските сили са свалили два руски изтребителя Су-34 на 27 февруари, поне един от които е бил свален в Източна Украйна.
Говорителят на украинските ВВС полковник Юрий Игнат заяви на 21 февруари, че украинските сили са свалили седем руски изтребителя Су-34 и Су-35 от 16 февруари насам.
Свалянето на Су-34 на 27 февруари вероятно е свързано с руски удари с планиращи бомби в Донецка област, особено близо до Авдеевка. Свалянето от Украйна на руски самолет за радарно откриване на далечни разстояния A-50 на 23 февруари вероятно е ограничило руския стратегически разузнавателен капацитет. Игнат заяви, че руските сили не са разполагали друг A-50 над Азовско море след свалянето и са увеличили използването на дронове за въздушно разузнаване, за да компенсират.
Службата за сигурност на Украйна съобщи на 27 февруари, че продължаващата руска информационна кампания за деморализиране на украинското общество ще се засили между март и май 2024 г.
Информационната кампания, която те наричат "Майдан-3", има за цел да посее паника и недоволство сред украинското население и да вбие клин между цивилните и военното и политическото ръководство. Украинският президентски комитет по разузнаването съобщи, че Русия е дала общо 1,5 милиарда долара за тази информационна кампания (включително 250 милиона долара само за информационни операции в приложението за съобщения Telegram) и отбеляза, че тези разходи са наравно с разходите на Русия за конвенционални военни дейности. Информационната кампания ще се засили от март до 20 май 2024 г., за да се възползва от политическата ситуация в Украйна и да подклажда недоверие и недоволство от украинското правителство.
Графикът от март до май е важен - ако Русия не беше започнала войната, президентските избори в Украйна щяха да бъдат насрочени за 31 март 2024 г. 20 май 2024 г. е петата годишнина от встъпването в длъжност на Зеленски. Изглежда, че Русия провежда тази изключително скъпа информационна кампания, за да подкопае доверието в украинското ръководство и да разпространи недоволство с цел отслабване на украинското общество.
Русия вероятно тества елемент от своя суверенен интернет на 27 февруари, и вероятно в опит да засили контрола върху отделни аспекти на руското информационно пространство. Руски източници съобщиха за няколко масови прекъсвания на известни социални медийни платформи на 27 февруари, включително Telegram, YouTube, VKontakte (VK), Viber, WhatsApp и Zoom, а по-късно съобщиха, че услугата е възстановена.
Руски източници съобщиха също, че руснаците са имали достъп до някои блокирани социални медийни платформи, включително Instagram, Facebook и Twitter, по време на прекъсването. Заместник-ръководителят на комисията по информационна политика на Държавната дума на Русия Антон Ткачев заяви, че руският федерален цензор Роскомнадзор е причинил прекъсването, докато тества и преконфигурира шлюзове, за да идентифицира и затвори "тесните места" за забранено съдържание. Руската служба на BBC цитира руската организация "Мрежови свободи", според която Роскомнадзор може да е коригирал настройките, свързани с "технически средства за противодействие на заплахи" (TSPU), набор от инструменти, които руският федерален закон задължава руските телекомуникационни доставчици да притежават.
"Мрежови свободи" каза пред BBC Russian Service, че Roskomnazdor разработва процедури и обучава специалисти за централно управление на руския интернет и разработване на услуга в свързаната с държавата социална медийна мрежа VK за по-добро цензуриране на съдържанието на сайта.
Русия вероятно се опитва да разшири тази централизация към други социални медийни сайтове, които са активни в Русия предвид напрежението на Кремъл с други социални медийни платформи. Русия обяви Facebook, Instagram и компанията майка Meta за "терористична" организация, а Telegram отказа да се съобрази с някои от по-широките мерки за цензура на Кремъл.