Министерство на финансите публикува примери за злоупотреби с пари от ЕС. Първият е по отношение на девет проекта по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност (ОПИК), за които е получен сигнал в Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" - МВР, касаещ нарушение на принципа за добро финансово управление. Установено, че по деветте проекта инвестициите не се използват по предназначение.
След проведени оперативно издирвателни дейности става ясно, че съществува свързаност между всичките бенефициентите по отношение на техните собственици и управители. Освен това 9 проекта са със сходен/ни предмет, място на инвестициите, размер на бюджета, един и същи енергиен одитор и доставчици на дейностите по проекта. Случаят е докладван на Европейската прокуратура, за което с образувано досъдебно производство.
В хода на работа е установено, че нанесената щета възлиза на около 12 млн. лева. Организираната престъпна група (ОПГ) се състои от 4 участника.
Друга измама със средства от ЕСИФ касае злоупотреба със средства на ЕС във връзка с подобряване на енергийната ефективност на микро предприятие. След получен сигнал за съмнение за измама е извършена предварителна проверка по отношение на дружеството – бенефициент, собствениците и управляващите го лица. В резултат са установени липса на реална дейност, съмнителни финансови операции / получени заеми в значителни суми с неустановен произход на финансовите средства от физически лица/, както и сключване на няколко поред особени залога с обезпечение активи, придобити с финансиране на проекта по оперативната програма. След това е инициирана проверка, която показала, че микро предприятието не функционира, придобитите активи по проекта не се използват и са във владение на други лица, не се изпълняват посочените в бизнес плана към проекта цели за подобряване на енергийната ефективност.
Следващата злоупотреба със средства от ЕС е във връзка със строителство и закупуване на оборудване на предприятие за производство на малиново вино. От дирекция „Противодействие на измамите“ при ДФ “Земеделие“ е извършена проверка по повод подадени заявки за плащане от фирма "Х" с предмет на инвестицията „Строителство и закупуване на оборудване на предприятие за производство на малиново вино“. Установени са извършени, в периода февруари 2014 - ноември 2015 г., скрити строително-монтажни работи. Това се е случило преди датата на подаване на заявлението за кандидатстване - 18.12.2015 г. от фирмата са предоставили документи, в които датата на протокола за откриване на строителна площадка и строителна линия е 18.02.2014 г., в същото време сключеният договор между ДФЗ и фирмата за финансова помощ е от 04.01.2017 г., което доказва, че всички строителни дейности са започнали доста преди подаване на документите за кандидатстване и преди подписването на договора. От ДФЗ е отправено запитване до кандидата за констатираните нередности.
В получения отговор управителят на фирма "Х" посочва, че е допусната техническа грешка при оформяне на строителната документация и от фирмата предоставят новия й вариант. Служителите на фонда обаче установяват, че новите документи, всички години, свързани с извършените дейности, са променени към съвсем друга година - 2016 г. В хода на проверката е установено, че строителната дейност на обекта е започнала преди да бъде заплатена таксата на разрешителното за строителство. Установени са нарушения от страна на лицата изпълнявали длъжността „гл. архитект“ на община „Y“, които не са спазили процедурите в ЗУТ и са издали разрешение за строеж и удостоверение за въвеждане в експлоатация на обекта.
Установени са и проектанти, посочени в строителните документи, които декларират, че положените в документите подписи не са техните. Установено е лице, наето от управителя на фирма „Х“ въз основа устна договорка на длъжност „технически контрол“ на обекта, което е изготвило с негово знание и съгласие техническа документация на обекта, в която фигурират изготвени строителни актове с неистински или подправени подписи. Въз основа на установените при проверката съмнения за измама, включително действията на архитектите, са изготвени сигнали до ВКП и ДНСК.
В примерите фигурира и измама със средства от ЕЗФРСР във връзка с изграждане на къща за гости. През 2013 г. лицето Х подава заявление за подпомагане в РА на ДФЗ, с цел получаване на финансова помощ за изграждане на обект „Къща за гости“. ЕООД е заявило приходи от земеделска дейност - предоставени са копия на фактури за продажба на земеделска продукция към дружество с материално отговорно лице - Y.
При проверка на място обаче се установява, че в къщата за гости се намират лицата X и Z, които живеят на съпружески начала. Към момента няма посетители в обекта, няма договори с туроператорски фирми, няма касови апарати, няма регистър на посетителите.
Събраната информация дава основание да се направи извода, че Y е реалният собственик на обекта. Чрез договора с Y за аренда на земя и фактурите за реализирана продукция към дружество на Y, са създадени изкуствени условия за регистрация на ЕООД като земеделски производител.
След приключване на проверката е подаден сигнал до компетентните съдебни власти. Образувано е досъдебно производство.
Последният пример касае измама е с европари по Програма за развитие на селските райони 2007- 2013 г. за купуване на яхта като инвестиция по мярка 4.1. "Развитие на рибарските области"
Стойността на ветроходната яхта тип Bavaria Sailing Cruiser 56 342 643,16 лева. При проверката експертите са установили, че инвестицията – ветроходна яхта и заявеното оборудване не са налични. Инициирана е допълнителна проверка и със съдействие на дирекция АФКОС-МВР е изискана справка от Главна дирекция „Гранична полиция“ за движението на яхтата. Установено е, че същата е излизала извън акваторията на зоната, описана в бизнес плана по проекта и с нея са извършвани дейности извън декларираните от кандидата. От ДФЗ е регистрирана нередност, инициирана е процедура за отказ за предоставяне на БФП в размер на 342 643, 16 лв. По случая е сигнализирана Прокуратурата на Република България.