БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ


Улична мода: история, тенденции и културно въздействие

0 3740 01.03.2024
Улична мода: история, тенденции и културно въздействие

Streetwear или улична мода, е често срещан термин, който се използва от широката аудитория, без да се замисляме какво всъщност означава, какви са неговите ценности и откъде произхожда. През последните години, уличната мода се превърна в повече от тенденция. От улиците и гетата на Ню Йорк до пистите на Париж, уличното облекло затвърди своето място в историята на модата.


 Този стил често се свързва с културите на хип-хопа и скейтборда, но той доста отдавна надхвърли тези корени и се превърна в сила, диктуваща модната игра в съвременната култура. Ако сте любители на този невероятен начин на себеизразяване, то следващите редове са за вас. В днешния материал ще се потопим в историята и еволюцията на уличната мода, за да дадем един по-широк върху нея.

 

Как възниква уличната мода?

 

Раждането на уличното облекло се корени в хип-хоп модата, която се появява в Южен Бронкс в края на 70-те години. Хип-хоп артистите създават свой собствен стил, като смесват спортно облекло, винтидж парчета и марки от висок клас, с основна идея - създаване на уникален, оригинален, открояващ се от останалите външен вид, който да подчертава принадлежността и идеологията на културата, към която принадлежат. Невероятното облекло Puma, като суитшърти, маратонки, анцузи, шапки с широка козирка, са едни от първите гардеробни елементи, които се превръщат в униформа за хип-хоп артистите.

 

Концепцията и растежът на тенденцията за улично облекло започва да се разпростира още повече. През 80-те години, Шон Стуси, основател на малка компания за сърфове, започва да печата тениски с лого в Лос Анджелис, Калифорния, а в средата на 90-те, тенденцията е включена в хип-хоп сцените на Ню Йорк, нощния живот на Япония и скейт общността в Калифорния. Графичните тениски, широките дънки и маратонките, са създадени целенасочено, като израз от техните потребители: рапърът, скейтърът и бунтарят. 

 

Важно е да отбележим, че днес streetwear е повече от тенденция, повече от субкултура – това е движение, културен глобален феномен, който диктува модната игра.

 

С какво се характеризира уличното облекло?


Въпреки че streetwear се състои от голямо разнообразие от модни стилове, то се фокусира върху три основни характеристики:

 

Комфорт: Комфортът при уличното облекло е издигнато на пиедестал. Ежедневни, спортни парчета като суичъри, панталони, удобни маратонки Asics, например, са един от основните елементи на уличното облекло и днес.

 

Лимитираност: Културата Hype е свързана с артикули с ограничено издание. Този вид недостиг,  прави търсените артикули да изглеждат по-модерни и дават усещане за ексклузивност на потребителя. Това е същият принцип, който стои в основата на висшата мода, но за разлика от нея, уличното облекло е по-достъпно.

 

Стилове на мъжко облекло: Въпреки че уличното облекло е популярно сред хора от всички полове, то е тясно свързано с мъжкото облекло и традиционно мъжките артикули.

 

Защо уличната мода е толкова популярна днес?


Един от основните катализатори за нарастващата популярност на уличната мода в нашето съвремие, може да се отдаде на влиянието на знаменитостите, моделите и най-вече на социалните медии.

 

В днешно време модата е силно повлияна от това, което хората виждат в социалните мрежи, а моделите и инфлуенсърите често са тези, които поставят летвата, когато става въпрос за това какво е "на мода" или "в тенденция".  

Факт е, че уличната мода завладя модната индустрия, извеждайки тенденцията на уличното облекло на съвсем ново ниво. Може би това е носталгията и връзката с миналото, или може би това е отличителният стил и автентичността, които отличават уличното облекло от по-съвременните модни опции. Каквато и да е причината, ясно е, че уличното облекло заема специално място в днешния моден пейзаж.

 

Как да изградим уличен стил?


Голяма част от уличната мода е сдобиването с ексклузивни артикули, каквито може да откриете в PRM и да изградите невероятен гардероб, като за целта: 

 

придържате се към едно лого: лоялността към марката е важна част от културата на улично облекло, така че е рядкост да видите истински фен да обединява различни марки в една визия. Изключителните модни дрехи Carhartt са чудесна опция са постигане на целта;

 

инвестирате в маратонки: маратонките често са най-важната част от визията на streetwear. Ако искате да направите голямо стилно изявления само с едно облекло, маратонките са решение;

бъдете себе си: идеологията на Streetwear се крие в контракултурата и DIY – направи си сам. Въпреки че може да изглежда пълно с правила, истинската улична мода призова да бъдете себе си, да експериментирате и да се насладите на изкуството да се откроите.

 

 

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама