"Президентът Румен Радев хипотетично има право и може да поеме риска да не одобри състава на служебен кабинет, предложен му от избрания за премиер. Но все пак ще положи усилие да има правителство."
Тази мнение изрази специалистът по конституционно право доц. Орлин Колев пред БНР.
Оказва се, че след конституционните промени, в които се посочва кои могат да бъдат служебни премиери, не е ясен статутът им след приключването на служебния кабинет.
"Не бих драматизирал и мисля, че от посочените за служебен премиер ще се намери някой да поеме поста. Но ако откажат, то настоящото правителство с Денков ще продължи да упражнява функциите и правителството в оставка няма да бъде освободено", смята Колев.
И уточни:
"След като днес стана ясно, че и вторият мандат също е неуспешен, за сроковете при третия вървим по ал. 3 чл. 99 на Конституцията. Президентът в едноседмичен срок връчва за съставяне на правителство за трети път. Но не на кандидат за премиер, а избрана от президента парламентарно представена партия, тоест, парламентарна група, която може да не е третата по големина, а произволно избрана от президента. Тази парламентарна група няма срок, в който да представи на президента изпълнен мандат – структура и състав на бъдещ кабинет".
"Сега президентът, за да изпълни изискването на Конституцията, следва да осъществи контакт с посочените лица, които могат да бъдат премиери, и да ги помоли да поемат поста на премиер на служебен кабинет", коментира специалистът по конституционно право.
Колев сподели още, че "президентът следва да одобри предложения от премиера състав за служебен кабинет".
"Хипотетично има право да не го одобри, но в този случай ще бъде изправен пред хипотезата на нарушаване на Конституцията. Президентът по свое усмотрение може да поеме този риск, но все пак да се положи усилие за образуване на служебно правителство. А такова може да се постигне между бъдещия премиер и президента, и то да бъде базирано на едно взаимно одобрение от двете страни", посочи конституционалистът.