АКТУАЛНО


Politico: Дезинформацията се превърна в най-голямата заплаха за честността на изборите

1 2916 28.03.2024
Politico: Дезинформацията се превърна в най-голямата заплаха за честността на изборите

През 2024 г. ще се проведат избори в държави, в които живее почти половината от населението на света. Но тъй като до урните се отправят повече избиратели от всякога, отговорните за управлението на тези избори са изправени пред предизвикателства, каквито не са срещали никога досега, много от които се дължат на технологиите и дезинформацията.


Служителите по изборите винаги са имали трудна работа, тъй като те организират логистично сложни избори в силно напрегната политическа среда. В исторически план най-добрите от тях са се справяли с това предизвикателство, като са спазвали стриктно изборното законодателство, третирали са всички кандидати справедливо и равнопоставено, като същевременно са оставали извън светлината на прожекторите. Но този подход, макар и все още необходим, вече не е достатъчен, пише в своя публикация Politico.



Изборите сега се организират сред море от дезинформация и дезинформация, което затруднява избирателите да разберат кое е вярно. Междувременно авторитарните лидери и кандидати редовно атакуват изборните администратори още преди изборите да са се състояли, наричайки ги корумпирани и некомпетентни. Тази комбинация подкопава вярата на избирателите в изборните органи, в организираните от тях избори, в резултатите от тях и в крайна сметка в правителствата, които встъпват в длъжност.


Дезинформацията сама по себе си вече се е превърнала в най-голямата заплаха за честността на изборите в много страни по света, което означава, че това, което изборните органи традиционно смятат за свое най-голямо задължение - да организират технически компетентни, свободни и честни избори - вече не е достатъчно. Напротив, най-важната отговорност на органите за управление на избори днес е да изградят и поддържат доверието на избирателите в честността на изборния процес. А това изисква проактивна, пряка комуникация с избирателите на постоянна основа.

 

Избирателните органи обаче не могат да се справят с тази работа сами. Избраните длъжностни лица, политическите партии, кандидатите, медиите и гражданското общество имат важна роля - както и технологичните компании.

 

Онлайн платформите на големите технологични компании често се използват от злонамерени участници за разпространение на лъжи. За щастие, някои от тези компании са приели сериозно отговорностите си в тази област, като са сформирали екипи за изборите и доброволно са поели ангажименти да ограничат използването на съдържание, свързано с изборите, създадено от изкуствен интелект.

 

Досега обаче тези мерки за смекчаване на въздействието на технологиите върху изборите като цяло бяха насочени към западните демокрации. Докато в много страни по света все още няма ефективен канал за комуникация между изборните органи и големите технологични компании, както и ефективни средства, които изборните служители могат да предприемат срещу необузданото разпространение на дезинформация, свързана с действителното провеждане на изборите. И тъй като тазгодишните избори се провеждат както в силни, така и в слаби демокрации, включително в много страни от глобалния юг, обхватът на тези мерки трябва да се разшири, като най-накрая се свържат тези два свята.



В тази насока Международната фондация за избирателни системи наскоро събра изборни служители заедно с представители на големи технологични компании и гражданското общество, за да могат да започнат да изграждат тези мостове. Сред участниците бяха Google, Meta, Microsoft, Фондация "Рокфелер", Snap и TikTok, както и настоящи и бивши изборни служители от Босна и Херцеговина, Мавриций, Мексико, Филипините и Швеция. Заедно разработихме набор от доброволни насоки за интегритет на изборите за технологични компании.

 

Макар че са поети много ангажименти и политики във връзка с технологиите и демокрацията, това са първите насоки, изготвени от специалисти по избори и технологични компании, които заседават заедно. И макар че те няма да решат всички проблеми, свързани с изборите и дезинформацията - например няма да бъдат прилагани от всички компании във всички държави, в които предстоят избори - насоките ще дадат ценен принос към решаването на проблемите.

 

На първо място, тези мерки ще започнат да изграждат пряка комуникация между професионалните изборни администратори по целия свят и техническите екипи, работещи по изборите на места, където такава връзка не съществува в момента. Второ, те също така ще осигурят основа, върху която може да се търси по-нататъшно сътрудничество за съвместна работа по дезинформацията, свързана с администрирането на изборите.

 

Като се възползват от тези насоки, технологичните компании ще имат пряк достъп до авторитетни източници на информация за предстоящите избори - като например как да се регистрират за гласуване, къде и кога да гласуват, кои са кандидатите и партиите в дадени избори - която след това ще могат да предоставят лесно на своите потребители.

 

А когато онлайн платформите се използват за разпространение на дезинформация, изборните служители ще могат да комуникират директно с технологичните компании.



Всъщност технологиите могат да служат на демокрацията. И ако технологичният сектор си партнира с изборните администратори, те могат по-добре да помогнат за защитата на честността на изборите и да възвърнат общественото доверие в изборните процеси - ключът е в сътрудничеството.

 

Антъни Банбъри, председател на Международната фондация за избирателни системи и Мохамед Ирфан Абдул Рахман, избирателен комисар на Мавриций, Politico. Преводът е на редакцията на ФрогНюз.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама