НОВИНИ


"Опенхаймер" в Япония: как бе приет филмът в единствената страна, преживяла ужаса на ядрената атака?

0 2668 01.04.2024
Филмът дълго време не се показваше в Япония

Филмът "Опенхаймер", носител на "Оскар", започна да се прожектира и в Япония след месеци на опасения, свързани с ядрената тема. Американският хит се прожектира в Съединените щати и много други страни през юли едновременно с "Барби", като вдъхнови вирусен феномен, наречен от киноманите "Барбенхаймер".


Но докато "Барби" беше пуснат в Япония през август, "Опенхаймер" видимо отсъстваше от кината в продължение на месеци.Тогава не беше дадено официално обяснение, което подхрани спекулациите, че филмът е твърде противоречив, за да бъде показан в Япония - единствената страна, която някога е претърпяла ядрена атака по време на война.

 

Около 140 000 души загиват в Хирошима и 74 000 в Нагасаки, когато Съединените щати хвърлят атомни бомби върху градовете през август 1945 г., дни преди края на Втората световна война.

 

В голямото кино в центъра на Токио, където "Опенхаймер" се прожектираше в петък, нямаше нито един видим рекламен материал, какъвто може да се очаква за световен мегахит. Вместо това само един малък плакат рекламираше филма, който е заснет с бюджет от 100 млн. долара и е събрал близо 1 млрд. долара в световните боксофиси, информира France24.

 

"Филмът е дълъг, три часа, но аз го гледах внимателно, защото беше толкова силен", каза за АФП след края на филма 51-годишният Масаюки Хаяши. Японските разпространители може би са избрали да избегнат лятната премиера близо до годишнината от бомбардировките, каза 65-годишният Тацухиса Юе.  Но "щеше да е немислимо, ако филм, който описва как е било разработено оръжието, не се покаже тук", каза той.

 

Филмът разказва историята на американския физик Дж. Робърт Опенхаймер, който ръководи изобретяването на бомбата. Филмът получи възторжени отзиви и беше най-награждаваното заглавие на наградите "Оскар" този месец, като грабна седем награди, включително за най-добър режисьор за Кристофър Нолан и най-добър актьор за звездата Силиан Мърфи.

 

Но в Хирошима, градът, опустошен от първата ядрена бомба, успехът на биографичния филм на наградите "Оскар" срещна смесени реакции.

 

Кьоко Хейа, председател на международния филмов фестивал в града, заяви пред АФП след церемонията по награждаването, че според нея филмът на Нолан е "много американоцентричен". "Наистина ли това е филм, който хората в Хирошима могат да гледат?" - попита тя.

 

Днес градът е процъфтяващ метрополис с население от 1,2 млн. души, но руините на куполната сграда все още напомнят за ужасите на нападението, заедно с музей и други мрачни паметници.

Хейа казва, че след дълъг размисъл "сега искам много хора да гледат филма"."Ще се радвам Хирошима, Нагасаки и атомните оръжия да станат обект на дискусии благодарение на този филм", каза тя.

 

Миналата година вирусните мемове на "Барбенхаймер" предизвикаха гняв в интернет в Япония, където медийните съобщения изтъкнаха критици, според които филмът не показва вредите, причинени от бомбите."Можеше да има много повече описание и представяне на ужаса на атомните оръжия", казва 96-годишният оцелял от бомбардировката и бивш кмет на Хирошима Такаши Хираока по време на специална прожекция в града по-рано този месец.

 

"Опенхаймер" беше показан и на предварителна прожекция в Нагасаки, където оцелелият Масао Томонага, 80 г., заяви, че е впечатлен от филма."Мислех, че липсата на... снимки на оцелели от атомната бомба е слабост на филма", каза Томонага, който е бил на две години, когато е хвърлена втората бомба, и по-късно става професор, който изучава левкемията, причинена от атаките.

 

"Но всъщност репликите на Опенхаймер в десетки сцени показват шока му от реалността на атомната бомбардировка. Това беше достатъчно за мен.", допълва той.

 

Превод и редакция на ФрогНюз.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама