"Виждаме един модел, който наблюдавахме и за магистрала "Хемус". Така регионалният министър в оставка Андрей Цеков коментира новината, че европейски прокурори разследват финансирането на тунела "Железница".
Европейската прокуратура разследва строежа на открития преди малко повече от месец тунел "Железница" на магистрала Струма. В офиси на фирми, участвали в изграждането на най-големия тунел у нас са извършени претърсвания.
Регионалният министър заяви, че е разбрал от медиите за разследването.
„Ако е било необходимо съдействие от МРРБ и от АПИ, са щели да се обърнат към нас, на този етап не са се обръщали“, каза регионалният министър в оставка Андрей Цеков пред bTV.
„Калин Стоянов беше много активен с екипа на Бойко Рашков, след това повдигнаха срещу него. Дали има зависимост – времето ще покаже“, посочи още той.
От Европейската прокуратура съобщиха, че днес претърсени офиси на шест фирми и четири частни къщи в два района на страната. Целта е да събират "доказателства по съмнения за присвояване, злоупотреба с еврофондове и пране на пари, свързани със строителството на тунел "Железница". Той е най-дългият пътен тунел у нас и беше отворен за движение в края на февруари тази година.
Строежът започна 2019 г. и приключи 2023 г. В този период са извършени и плащанията. По данни на регионалното министерство - общо към изпълнителя са платени близо 260 милиона лева.
Изпълнителят е консорциум, който включва три компании. От Европейската прокуратура съобщават, че след сигнал, получен от ДАНС, е започнала проверка.
Една от компаниите, част от консорциума, който построи тунела, е заподозряна в няколко криминални престъпления, включително присвояване, злоупотреба с еврофондове и пране на пари. Коя е тя не е ясно.
Европрокуратурата посочва, че изпълнителят на строежа е получил приблизително 185 млн. лв., 85% от които са финансирани от европейски фондове.
Разследваната компания е извършила за много кратко време няколко фиктивни парични преводи на стойност над 11 милиона лева към верига от кухи фирми, което е довело до теглене на големи суми в брой от физически лица с криминални досиета.
"Аз мисля, че виждаме един модел, който наблюдавахме и за магистрала "Хемус". Отношенията на АПИ са с консорциума изпълнител, плащанията се правят по сметка на консорциума. След това как се разпределят средствата, ние не разполагаме с такава информация“, подчерта министър Цеков.
От регионалното министерство поясниха, че два пъти са правени преводи към изпълнителя на строежа за по 11 милиона лева. Веднъж през юли 2021 г. и на 1 юни 2023 г.
Една от компаниите в консорциума "Джи пи груп" твърди в съобщение до медиите, че не е обект на разследване.
Останалите две компании в консорциума „Глобал Кънстръкшън“ и „Виа план“ не коментираха.
Разследването продължава. От европрокуратурата съобщават, че компаниите и лица се появяват и в друго тяхно текущо разследване относно инфраструктурни проекти в железопътния сектор.
ФрогНюз