Частичното влизане на България в Шенген няма да промени нищо за българския транспортен бизнес. Това, че сме част от Шенгенското пространство по въздух и море, по никакъв начин не благоприятства транспортния бизнес. Около 95% от българския внос и износ се осъществява по суша. Остава много малка част, която се възползва от приемането ни в Шенген.
Това каза пред Novini.bg изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.
Непълното приемане на България в Шенгенското пространство "бърка в джоба" на всеки български потребител, изрази съжаление той.
"Загубите не са само за транспортния бранш. Влияят директно върху икономиката на страната. По наши изчисления, транспортният бизнес губи около 200 млн. лв. за 1 година от неприемането ни в Шенген. Прехвърлено върху българската икономика, говорим за над 5 млрд. лв., което е около 4% от БВП. Стоките, които българските потребители ползват, се оскъпяват с 15-18%. Затова се вижда, че дадени стоки в България са по-скъпи отколкото в Западна Европа", обясни Арабаджиев.
Пред бранша остават предизвикателства, сред които транспонирането на част от пакет "Мобилност" и по-конкретно Директивата за командироване. "Законът е в Народното събрание, ще очакваме там от нашите депутати да приемат такъв подход, който да не отнеме конкурентното предимство на българския транспортен бизнес.
Предстоят нелеки преговори. Сериозен проблем виждаме в Зелената сделка, как въглеродният отпечатък ще се отрази върху транспортния бизнес. Във вътрешен план проблеми пред нас са опашките по граничните пунктове, ТОЛ системата, затворените пътища. На транспортния бизнес трябва да му се осигури среда, за да бъде облагодетелстван да извършва бизнеса си с най-малко пречки", призова Арабаджиев.
"Нашият бизнес е сложна материя, динамичен е и проблемите постоянно идват от различни страни", обобщи председателят на Управителния съвет Ангел Траков.
Мечтата му е да види транспортният бранш обединен в една обща организация. "Проблемите ни са еднакви, не трябва да се делим", убеден е Траков.
"Това, което дава сила на дейността и работата ни, е, че винаги анализираме проблемите, вместо само да ги маркираме, и винаги предлагаме възможни решения, когато седнем на масата на преговорите", изтъкна той.
"Всичко, което правим, е в интерес на потребителя", подчерта Ангел Траков.