От днес в ЕС са в сила новите правила за политическата реклама, информира Европейската комисия. С това се въвеждат общи изисквания за прозрачността на тези реклами и се очаква гражданите да получат възможност да разпознават съобщения, които целят да повлияят на техните политически мнения и решения.
Занапред политическите реклами следва да бъдат надлежно отбелязани. Предстои да се въведе механизъм за съобщаване на проблемни реклами. Предвижда се всички политически реклами онлайн да се съхраняват. Въвежда се също така забрана за спонсориране на реклами от рекламодатели извън ЕС три месеца преди избори или референдум.
Правилата ще се прилагат и за предстоящите през юни избори за Европейски парламент, уточнява Еврокомисията. Допълва се, че изискванията за прозрачност на политическата реклама ще влязат в сила от 9 октомври догодина. С тези промени ще бъде посочвано кой и колко е платил за рекламните съобщения, и с кой изборен или законодателен процес са свързани те.
По-рано днес европейските партии АЛДЕ (либерали), ЕНП (християндемократи), ЕКР (консерватори), ПЕС (социалисти), "Левите" (социалисти/комунисти) и "Зелените" (природозащитници) бяха сред организациите, подписали правилата за поведение в навечерието на изборите за евродепутати. От "Идентичност и демокрация" (евроскептици) са заявили готовност, че също ще се присъединят, пояснява ЕК.
Подписалите обещават да поддържат етично поведение в предизборната кампания, да не разделят обществото, да се въздържат от използване или разпространение на дискриминационни изявления срещу обществени групи на основата на пол, расов или етнически произход, вяра, увреждане, възраст или сексуални предпочитания. Тези партии ще се въздържат и от разпространение на анонимни политически реклами.