"Използването на Йоловски в рамките на предизборната кампанията, още повече, че същият е част от изпълнителната власт призвана за организиране на част от изборния процес, нито е допустимо, нито е морално! Когато поставим всичко това и в контекста на отправени заплахи, назначени охрани и бездействие на правораздавателни органи, гротеската е пълна!", пише бившият главен секретар на Министерството на електронното управление (МЕУ) Ангел Петров.
"Ексминистър Йоловски, който към настоящия момент е съветник на министъра на електронното управление, т.е. същият е част от служебното правителство, което следва да проведе честни и открити избори, директно влетя в предизборната кампания, като без да се свени изобщо, изрече куп твърдения, които рязко се разминават с действителността", напиша Петров и обясни:
"Йоловски директно обвини Министерство на финансите, че прескъпо купуват геймърски компютри за нуждите на чиновниците, вместо да възложат покупката на „Информационно обслужване“ АД, което осигурява подобаващи бизнес конфигурации, на цена с хиляда лева по-ниска от постигнатата от Централния орган за покупки (ЦОП)".
А след това разказа и какъв е казуса около тези компютри на раздора. Ето какво пише Ангел Петров:
"Разбира се, както стана традиция от миналия октомври насам, описваната от страна на Йоловски паралелна реалност е точно обратната на действителната реалност. На първо място, компютрите, закупени от ИО АД, през визирания от Йоловски период 2020 г., които дружеството впоследствие препродава на администрацията (предполагаемо с печалба) са на доставна цена от 1254 лв, т.е. с 114 лв, по-скъпи от тези осигурени по линията на рамковото споразумение възложено от ЦОП. На второ място компютрите осигурени от МФ, чрез ЦОП са изключително за бизнес нужди, което не изключва да се ползват и за други цели, ако това не е в разрез с политиката на съответната администрация.
Нещо повече, добре е да си даваме сметка, че Александър Йоловски е заемал длъжността заместник-председател на Държавна агенция „Електронно управление“ (ДАЕУ) от октомври 2016 г. до 11 юли 2019 г., когато е поискал да бъде освободен по лични мотиви със заявление от 11 юни 2019 г., т.е. същият говори за процеси, в които е бил пряк участник, а не за неща, които е чул от някъде. Това говори за преднамерено манипулиране на общественото мнение.
Времето през което е пребивавал на този пост съвпада с времето, в което е съгласувана и проведена процедурата по сключване на рамковото споразумение за доставка на компютри за нуждите на администрацията. По това време ДАЕУ, а в днешно време Министерство на електронното управление (МЕУ), задължително съгласуват всички разходи за електронно управление, в т.ч. техническите спецификации за реализиране на информационни системи. И макар в регистъра на проектите да не се вписват проектни предложения и дейности за изготвяне и сключване на рамкови споразумения за обезпечаване на ИКТ дейности и е-управление, в Регистъра на проектите задължително се вписват конкретните дейности /заявки/ по съответното рамково споразумение, преди тяхното възлагане, тогава, когато има информация за самата дейност за ИКТ и е-управление, включително аргументация за стойността на всяко конкретно възлагане, точно описание на конкретна дейност, ясно формулирани цели и очаквани резултати. Т.е. същите подлежат на одобряване.
Централния орган за покупки (ЦОП) към Министерство на финансите (МФ), никога не е притежавал необходимата експертиза самостоятелно да разписва техническите спецификации за доставка на ИКТ оборудване, поради което същият винаги е разчитал на експертизата на ДАЕУ в тази посока. В тази връзка г-н Йоловски навярно пряко или косвено е участвал в разработването и/или утвърждаването на техническите спецификации, по които ЦОП е възложил сключването на рамковото споразумение с предмет „Доставка на компютри и периферни устройства за нуждите на органите на изпълнителната власт и техните администрации“, обособена позиция № 2 „Доставка на преносими компютри“. Обществената поръчка е била публикувана на 28.02.2019 г., с възложител Росица Велкова-Желева — заместник-министър на финансите.
Видно от публичната информация, на базата на сключеното рамково споразумение, МФ е провело две обществени поръчки за доставка на преносими компютри, а именно:
Обществена поръчка по реда на чл. 82, ал. 3 от ЗОП с предмет: „Доставка на преносими компютри за нуждите на Министерството на финансите“ по Рамково споразумение № СПОР-24/20.11.2019 г. на ЦОП
Обществена поръчка по реда на чл. 82, ал. 3 от ЗОП с предмет: „Доставка на преносими компютри за нуждите на Министерството на финансите“ по Рамково споразумение № СПОР-24 от 20.11.2019 г. на ЦОП.
По тези две обществени поръчки са доставени два модела преносими компютри:
- Lenovo V15-ADA – с цена 1140 лв.
- Lenovo ThinkPad Edge E595 – с цена 1142 лв.
Доставените компютри са от сериите V Laptop Series и E Series Laptops, като видно от страницата на производителя, това са компютри от бизнес сериите на Lenovo, предназначени изключително за работа, но не и за игри.
По думите на Йоловски, компютрите доставени от МФ са с по хиляда лева по-скъпи от тези доставяни от „Информационно обслужване“ (ИО) АД. Т.е. същият твърди, че ИО АД постига в обявените от дружеството поръчки за доставка на преносими компютри, невероятната цена от 140 лв. за единична бройка.
Какво обаче показват данните от ЦАИС ЕОП? Във визирания от него период, „Информационно обслужване“ АД е обявило една обществена поръчка с предмет „Доставка на компютърно оборудване“, като за съпоставимост ще погледнем цената на обособена позиция 6: „Преносима бизнес компютърна конфигурация 15 инча“.
Видно от ценовото предложение на участника, цената на компютърната конфигурация е 1254 лв. И макар да не е редно да сравняваме червени и розови домати, или биволско сърце, то поради подадена декларация за конфиденциалност от страна на участника, и да искаме не бихме могли да сравним параметрите на преносимите компютри в отделни обществени поръчки, доколкото в техническото предложение са заличени, не само конкретна марка и модел преносим компютър, но са заличени и всички параметри на конфигурациите.
Използването на Йоловски в рамките на предизборната кампанията, още повече, че същият е част от изпълнителната власт призвана за организиране на част от изборния процес, нито е допустимо, нито е морално! Когато поставим всичко това и в контекста на отправени заплахи, назначени охрани и бездействие на правораздавателни органи, гротеската е пълна!".