НОВИНИ


Полша ограничи домашните работи за учениците, ще последват ли примера други държави?

0 3180 17.04.2024
Полша ограничи домашните работи за учениците, ще последват ли примера други държави?

Ола Козак празнува. 11-годишното момиче, което обича музиката и рисуването, очаква да има повече свободно време за хобитата си, след като полскотоправителство разпореди строго ограничаване на домашните работи. "Щастлива съм", казва петокласничката, която живее в предградие на Варшава с родителите си и по-малките си братя и сестри. Стените в спалнята ѝ са покрити с нейни творби, а на бюрото си държи рамкирана картина на Кърт Кобейн, която е нарисувала.


"Повечето хора в моя клас сутрин преписваха работата от някого, който е направил домашното, или я копираха от интернет. Така че това нямаше смисъл", казва тя.

 

Правителството на министър-председателя Доналд Туск въведе забраната за задължителна домашна работа този месец на фона на широка дискусия за необходимостта от модернизиране на полската образователна система, която според критиците набляга твърде много на заучаването и домашните работи, а не достатъчно на критичното мислене и творчеството, пише "Индипендънт"


Съгласно постановлението учителите вече не трябва да дават задължителни домашни на децата от първи до трети клас. От четвърти до осми клас домашните работи вече не са задължителни и не се отчитат за оценка.

 

Промяната не се харесва на всички - дори родителите на Ола са раздвоени.


"Ако има нещо, което ще накара учениците да изпитват по-голямо удоволствие от училището, то вероятно ще е добре както за учениците, така и за училището", казва бащата на Ола, Павел Козак.
Съпругата му, Магда Козак, е скептична. "Не съм доволна, защото (домашните работи) са начин да се затвърди наученото", каза тя."То помага да се държи сметка за това, което детето наистина е научило, и за това, което се случва в училище".

 

Споровете за подходящото количество домашна работа са често срещани в целия свят. Някои проучвания показват, че домашните работи не са от голяма полза за малките ученици, но други експерти твърдят, че те могат да им помогнат да се научат да развиват навици за учене и академични концепции.


Останалата част от света ще следи отблизо резултатите в Полша.


Образователната система на Полша е претърпяла редица спорни промени. Почти всяко ново правителство се е опитвало да направи промени - нещо, което според много учители и родители ги е обърквало и обезкуражавало. Например, след като комунизмът беше свален, бяха въведени средни училища. След това при последното правителство беше върната предишната система. Още повече спорове се появиха през последните години, когато в новите учебници бяха прокарани ултраконсервативни възгледи.


От години учителите бягат от системата поради ниските заплати и политическия натиск. Настоящото правителство се опитва да увеличи заплатите на учителите и обещава други промени, които учителите одобряват.


Но Славомир Брониарц, ръководител на Съюза на полските учители, заяви, че макар да признава необходимостта от облекчаване на тежестта върху учениците, новите правила за домашните работи са още един случай на промяна, наложена отгоре без адекватни консултации с преподавателите. "Като цяло учителите смятат, че това се случи твърде бързо, твърде прибързано", каза той.

 

Той твърди, че премахването на домашните работи може да увеличи разликите в образованието между децата, които имат силна подкрепа вкъщи, и тези от по-бедни семейства, които имат по-малка подкрепа и по-ниски очаквания. Вместо това той настоява за по-широки промени в цялата учебна програма.


Правилата за домашните работи получиха тласък в навечерието на парламентарните избори миналата година, когато 14-годишно момче, Мацек Матушевски, се изправи на предизборен митинг и каза на Туск пред националната аудитория, че децата "нямат време за почивка". Момчето каза, че правата им се нарушават с толкова много домашни през почивните дни и толкова много тестове в понеделник.


Оттогава Туск представя Матушевски във видеоклипове в социалните мрежи и го превръща в лице на внезапната промяна.


Министърът на образованието Барбара Новачка заяви, че тя е била подтикната от изследвания за психичното здраве на децата. От различните видове стрес, с които се сблъскват децата, тя каза, че "този, който може да бъде премахнат най-бързо, е тежестта на домашните работи".

 

В САЩ учителите и родителите сами решават колко домашна работа да възлагат. В някои начални училища домашната работа е премахната напълно, за да се даде повече време на децата да играят, да участват в различни дейности и да прекарват време със семействата си.

 

В ръководство, разпространено от учителските синдикати в САЩ, се препоръчва около 10 минути домашна работа за всеки клас. Така например 10 минути в първи клас, 20 минути във втори клас и т.н.
Пандемията от COVID-19 и кризата в областта на психичното здраве на младите хора усложниха дебатите около домашната работа. В САЩ продължителното затваряне на училища на някои места беше съпроводено с големи загуби в обучението, които често се преодоляваха с наставничество и други интервенции, платени с федерални средства за подпомагане на пандемията. В същото време повишеното внимание към благосъстоянието на учениците накара някои учители да обмислят алтернативни подходи, включително намаляване на домашните работи или тяхното изпълнение по

избор.

 

Важно е децата да научат, че овладяването на нещо "обикновено изисква практика, много практика", казва Салберг, Финландия. Ако намаляването на домашните работи накара децата и родителите да мислят, че очакванията на училището за високи постижения ще бъдат понижени, "нещата ще се объркат".

 

Превод и редакция ФрогНюз


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама