Евродепутатите засилиха сътрудничеството между държавите членки на ЕС при трансграничното разследване на пътнотранспортни нарушения, за да се предотврати безразсъдното шофиране в чужбина.
Новите правила за трансграничния обмен на информация за пътнотранспортните нарушения, свързани с безопасността по пътищата, бяха приети днес от Европейския парламент на пленарната му сесия в Страсбург с 570 гласа "за" при 36 "против" и 24 "въздържал се", съобщи пресслужбата на ЕП, цитирана от БТА.
След като Съветът на ЕС, който представлява страните членки, ги одобри, държавите от съюза ще разполагат с 30 месеца, за да се подготвят за тяхното прилагане.
Имайки предвид, че приблизително 40 процента от трансграничните пътнотранспортни нарушения понастоящем остават ненаказани, евродепутатите актуализираха правилата, за да гарантират, че държавите от ЕС ще си сътрудничат повече и ще си помагат взаимно при намирането на чуждестранен шофьор, отговорен за пътнотранспортно нарушение. Новите правила задължават националните органи да отговарят на искания от друга държава от ЕС без забавяне и не по-късно от два месеца след като са събрали необходимата информация.
Освен това, по искане на държавата членка, в която е извършено нарушението, държавата на пребиваване на нарушителя в ЕС може да поеме събирането на глоби за движение по пътищата, при условие че сумата е по-голяма от 70 евро и не е платена след изчерпване на всички правни възможности.
Актуализираните правила ще разширят списъка на извършените от чуждестранни водачи пътнотранспортни нарушения, които задействат трансгранична помощ и може да доведат до глоба. В допълнение към превишената скорост, шофирането в нетрезво състояние или преминаване на червена светлина, законодателите на ЕС добавиха опасно паркиране и изпреварване, пресичане на непрекъсната линия и напускане на местопроизшествието, наред с други престъпления.
Държавата от ЕС, в която е извършено пътното нарушение, ще разполага с 11 месеца от датата на нарушението, за да издаде известие за пътнотранспортно нарушение. Известието за нарушение трябва да включва времето и обстоятелствата, както и информация за начина на обжалване на глобата.
По инициатива на членовете на ЕП, ще бъде забранено на частни субекти да помагат на страните от ЕС да събират пътни глоби от чуждестранни шофьори.
За да се увеличи прозрачността и да се улесни прилагането на новите правила, на Европейската комисия е възложено да създаде онлайн портал, в който наред с другото да се посочват правилата, възможностите за обжалване и съответните глоби за пътнотранспортно нарушение.