НОВИНИ


Фалшиви роднини и шоколади с щурци: Дезинформацията в Европа

12 8630 10.05.2024
Фалшиви роднини и шоколади с щурци: Дезинформацията в Европа
dw.com

Дезинформацията добива невиждани мащаби около кампанията за изборите за Европейски парламент на 9 юни.


Ето четири примера на дезинформация, за които разказва и разбива на пух и прах "Дойче Веле".

 

Красивите "племеннички" на Марин льо Пен

 

Предизборната реклама може да бъде и секси: в платформата ТикТок през април две дами, представящи се за племеннички на френската дясна популистка Марин льо Пен, агитираха за нейната партия "Национален сбор".

 

Кампанията бе твърде хубава, за да е истина: тъй като "племенничките" Амандин льо Пен и Лена Марешал всъщност не съществуват - те създадени с помощта на изкуствен интелект(ИИ). Това бе разкрито от френската преса и стана обект на множество коментари.


.

Видеото е класически пример за "дийпфейк". Чрез ИИ неговите създатели успяват да монтират лицата на Марин льо Пен и на нейната истинска племенница Марион Марешал върху лицата на други хора. Фиктивните членки на семейството се представят за "горди французойки", които се възхищават на "леля си" Марин льо Пен. Целта на авторите на това видео е ясна: екстрените десни политики да бъдат представени като атрактивни за младите на европейските избори.



"Шоколад с щурци" благодарение на новите европейски правила?

 

Щурец на зелен фон, до него две парчета шоколад и реклама на новия продукт "Цели щурци" на германския производител "Ritter Sport". През януари 2023 година този пост предизвика паника в социалните мрежи.

 

Възбудата се оказа излишна - всичко бе шега, но тъй като много потребители я възприеха неправилно, се наложи производителите специално да разяснят, че става дума за маркетингов ход


.

Но крушката си има опашка: от 24 януари 2023 година в ЕС наистина домашните щурци могат да бъдат използвани за храна, в съответствие с решение на Европейската комисия

 

Сега, два месеца преди евроизборите, постът отново започна да се разпространява в унгарските социални медии. Шегата на "Ritter Sport" бе използвана за дезинформационна кампания, свързана с допускането в ЕС на хранителните продукти, които съдържат насекоми.

 

 

Ръкувала ли се е бабата на Урсула фон дер Лайен с Хитлер?

 

"След тази срещата любимата ми баба цял месец не си ми ръцете". Този цитат и снимката, която уж била от семейния албум на председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен, е класически пример за политически мотивирана дезинформация.


.

Историята бе разпространена в платформата Х от американския писател и активист Норман Финкелщайн, който има половин милион последователи. Историческата снимка внушава, че председателката на ЕК има предци, симпатизирали на нацистите. Финкелщайн има и други публикации, насочени срещу фон дер Лайен, в които я нарича "нацистка принцеса" и "госпожа геноцид".

Както информацията за хората на снимката, така и цитатът са фалшиви. И други проверители на фактите  вече установиха, че на снимката е селянката от Източна Прусия Хилдегард Зантоп, а не бабата на Урсула фон дер Лайен.

 

А и снимката изобщо не е от семейния албум на Фон дер Лайен - на нея се вижда мероприятие на националсоциалистите от 1937 година. Кадърът може да бъде открит в снимковия архив "Източна Прусия".

 

 

Заглавието "Ключов кандидат на "Алтернатива за Германия" дължи на осемте си деца 82 784 евро издръжка" определено провокира всички критици на дяснопопулистката германска партия.

 

Изглеждаше, че материал с това заглавие е бил публикуван на интернет страницата на "Билд", но всъщност това не се е случвало, установиха множество проверки на фактите

 

Става дума за т.нар. "spoofing" измама, при която киберизмамниците просто са имитирали оригиналния портал. Но много успешно, както се вижда от реакциите в интернет - множество потребители възприемат информацията за истинна, разпространяват я и я коментират.

 

При това действително измамата проличава едва при по-внимателно вглеждане - текстът над заглавието например няма връзка със заглавието, той е взет от автентична публикувана статия на "Билд", свързана със същия политик.

 

Друг подобен случай е статия в "Дер Шпигел" със заглавието "Зелените евтаназираха Германия".  - в нея към Зелените се отправят упреците, че с борбата си срещу промените в климата са допринесли за обедняването на населението. И тук фалшификацията се разкрива едва на втори поглед - вътрешнополитическата тема е поместена в рубриката "Чужбина". Освен това адресът на сайта не отговаря на истинския.

 

"Разпространителите на дезинформация изпитват всички защитни механизми", казва по този повод пред медиите Александър Алафилип, изпълнителен директор на организацията EU DisinfoLab.  По този начин фалшификаторите могат да установят кои са слабите места на платформите и да разберат къде по-лесно да постигнат пробив.

 

Повече по темата може да прочетете в dw.com


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама