Известният български художник Греди Асса е носителят на Национална награда за живопис “Захарий Зограф” за 2023 г. Победителят е излъчен от жури с председател изкуствоведа проф. Аксиния Джурова и членове кметът на Община Самоков Ангел Джоргов, зам.-кметът Люба Кленова, директорът на Историческия музей в Самоков Веселин Хаджиангелов, художникът и носител на наградата „Захарий Зограф” Захари Каменов, председателят на Съюзът на българските художници Любен Генов, галеристът Иво Масларски и изкуствоведът Борислав Китанов.
В заседанието на журито се включва телефонно и проф. Станислав Памукчиев, председател на секция „Живопис” и също носител на Наградата.
Греди Асса творец, доказал се през годините в различни области на изобразителното изкуство. Модерен творец, стъпил върху основите на класиката, със свой оригинален прочит на диалога между изкуство и реалност.
Негови картини са притежание на галерии в страната и чужбина – от родния Плевен, до Ню Йорк, през Париж и Лондон. Греди Асса е сред основателите на групата за авангардно изкуство “Градът” и заедно с другите художници от нея реализират редица изложби, а през 1989 г. основават своя едноименна галерия, която е и първата българска частна галерия, управлявана от художници.
Националната награда “Захарий Зограф” ще бъде връчена на церемония, която ще се проведе през октомври, а от 2025 година отново ще се връчва в навечерието на 24 май – Деня на Светите братя Кирил и Методий, българската азбука, просвета и култура.
Греди Хаим Асса е български художник живописец, роден на 29 януари 1954 в Плевен. През 1981 завършва специалност „Стенопис“ във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ в класа на проф. Никола Гелов. Член e на СБХ от 1985.
През 1986 – 1987 г. Греди Асса, Андрей Даниел, Божидар Бояджиев, Вихрони Попнеделев, Недко Солаков и изкуствоведът Филип Зидаров основават групата за авангардно изкуство „Градът“. Заедно правят изложбите „Градът?“ (София, април 1988), „Вавилонска кула“ до Дома на хумора и сатирата в Габрово (май 1989), политическия хепънинг „Хамелеон“ по повод последния конгрес на ДКМС (София, януари 1990), „Градът Утопия“ в Галерия Бонингтън, Нотингам (1990) и „Таванската изложба“ в София.
След разпадането на група „Градът“ Греди Асса се завръща към живописта.
Осъществява множество изложби, сред които: „Деца на въображението“ (2022), СБХ, зала „Райко Алексиев“, „Три цвята“ (2022), Intro gallery, София; „През пустинята“ (2014), СГХГ, Български културен институт – Лондон; „Ден и нощ“ (2014, галерия „Ракурси“, София; „Пейзажът през годините“, галерия „Финес“, София; „Острови на Острова“ (2014), Европейска банка за възстановяване и развитие (EBRD), Лондон; „60 стъпала до Ателието“ (2014), галерия Астри, София; „През пустинята“ (2014), юбилейна изложба, живопис, СГХГ; „Исландия, моя утопия“ (2011), 54-то Венецианско биенале, Български павилион „Връзката между поколенията“ (2011); „Йемая“ (2010), СБХ, зала „Райко Алексиев“, София; Второ (2005) и Четвърто (2007) международно биенале на изкуствата, Пекин, Китай; 26-то (2005), 25-то (2003) и 24-то (2001) Международно биенале на графичните изкуства, Любляна, Словения.
Греди Асса твори в областта на пейзажа, голото тяло, абстрактната живопис. Характерни за стила му са символизмът и интензивността на цветовете, енергията скоростта на контраста.
Негови картини са притежание на галерии в Плевен, Националната художествена галерия, Софийската градска художествена галерия, Бундестага в Берлин, Музей „Петер Лудвиг“ в Кьолн, Колекция „Франк Пажес“ в Баден-Баден, Музей на Холокоста във Вашингтон, Музей за европейско изкуство в Ню Йорк, Колекция „Джон Бърнс“ при Бостън Колидж – Бостън, Музей за съвременно изкуство в Ниш, Корпоративна колекция „Студио 9“ в Лондон и др.
„Видях го (светът, -б.р.) и потъна в душата ми, а през четката ми се разля върху платното. Това е рисуването. И също – любовта.”
Думите са на Салвадор Дали и те прилягат чудесно за цялото творчество на Греди Асса.