НОВИНИ


Рота регулировчици ще спасява „на пожар” София от задръстванията

3 5399 22.11.2007
Рота регулировчици ще спасява „на пожар” София от задръстванията


Столичната община ще плаща на регулировчици в пиковите часове да координират трафика на възловите столични кръстовища. 40 полицаи от КАТ ще бъдат разположени на около 20 ключови места в София.


Това каза в интервю за предаването „Кой говори" по Дарик зам.-кметът на столицата по транспорта Велизар Стоилов. Той допълни, че ако инициативата се окаже успешна, броят на регулировчиците ще бъде увеличен. "Нарастването на броя на автомобилите като геометрична прогресия е голямо, а същевременно не могат да се направят за дни или за месеци улици, широки булеварди, или метрото да се завърши", посочи Стоилов. Той съобщи, че е направена вече работна група, която трябва да набележи спешни мерки за решаване на проблема с трафика в столицата.

img_8660.jpg

Началото на новата организация на движението ще е от 1 януари 2008 г., тъй като дотогава процедурата трябва да се съгласува между Столичната община и МВР. Зам.-кметът поясни, че основната цел на това начинание на местната власт е да се спомогне за улесняване на движението на градския транспорт.

Шефът на КАТ Алекси Стратиев обаче смята, че не трябва да се разчита само на тези регулировчици за решаването на проблема със задръстванията. Той посочи, че вината е изцяло в шофьорите, които не спазват правилата за движение. Стратиев каза още, че трябва да се въведе, както в редица страни, компютъризирано регулиране на транспортния поток. Шефът на КАТ предложи още гостите на столицата да плащат известна такса, за да влизат в центъра на града. Според него, една такава мярка би облекчила в известна степен задръстванията в пиковите часове.

„Всеки ден ще обявявам заради кои институции се затварят улици в града, за да си разпределяме псувните на софиянци по равно". Това пък се закани кметът Бойко Борисов в предаването „Денят започва" на БНТ във връзка с разменените писма между общината и президентството за използването на специалния режим за придвижване "Мизия".  Градоначалникът е убеден, че ползването на трасето създава сериозни предпоставки за задръстване. По повод факта, че и той се е възползвал от трасето "Мизия", Борисов обясни: "Знаете, че сам си карам колата, но работата ми в МВР ми създаде много врагове и именно оттам ми пратиха охрана, не съм я искал аз". Според него, ако се направи сметка, ще стане ясно, че годишно в столицата се затварят улици по няколко хиляди пъти. Кметът обеща, че ще се въведат европейски такси за затваряне на улици заради частни мероприятия - снимане на филми, реклами и други.

Борисов увери, че Столична община иска да използва всички варианти, за да се намали чакането по светофарите. Той съобщи, че в неделя, заедно с главния архитект и зам.-кмета по транспорта ще обяснят какво ще се предприеме като стъпки през следващата година - нови улици, тунели, светофарни уредби, които ще се засичат по електронен път. „Ще закачим всички светофари в един контролен център и ще се вижда кой, кога и как иска да ги ползва", посочи още градоначалникът. Frognews.bg

img_0889.jpg
снимки Вяра Йовева

 

В. „Капитал" предлага на столичния кмет няколко идеи за справяне с „Глобалното запушване".

Как се борят със задръстванията по света

Сингапур
Сингапур се смята за единствения милионен град в света (2.2 милиона жители), който изцяло е решил транспортния проблем. Там, за да се сдобие човек с автомобил, трябва първо да участва в специален търг. На него се купува правото за ползване на личен автомобил за 10 години. Всеки месец се продават около 12-13 хиляди разрешителни, като в момента средната стойност на тапията за лека кола е около 8000 долара. Правейки автомобилите недостъпни за много жители на Сингапур, местните власти са съсредоточили усилия за постигането на идеален вид на обществения транспорт. Там автобусите работят денонощно, а придвижването из града с такси излиза от 2 до 7 долара.

Лондон
Лондонските власти се опитват да регулират трафика чрез такса за преминаване през центъра на града. Ако колата се движи по тези улици от 7:00 до 18:30 часа, собственикът й трябва да плати до 22:00 часа на същия ден таксата, която се равнява на около 16 долара. За автобусите, мотоциклетите, такситата, велосипедите и аварийните коли няма такса. Хората, които живеят в платената зона (около 136 000 души), дължат само 10% от сумата. Парите може да се преведат по интернет, с SMS или на касата на някои магазини. Трафикът в платената зона се контролира от 230 видеокамери. Ако таксата не бъде платена в срок, към нея се добавят тежки наказателни глоби.

Рим
Зоната с ограничено движение обхваща част от историческия център на града, на изток от Тибър, която е с площ около 4.6 кв. км. Обособена е още през 1989 г. Забраната действа през работни дни от 6:30 до 18:00 ч, а също от 14:00 до 18:00 ч. в събота. Безплатно се движат само живеещите в квартала. Всички останали трябва да докажат, че имат неотложна работа, или да платят 55 евро. През центъра на ден минават 155 000 превозни средства с безплатни пропуски. От тях близо 8000 са камиони, зареждащи магазини в центъра, 30 000 са колите на местни жители, 30 000 са автобусите, 29 000 са чиновнически автомобили и 58 000 - на инвалиди.

Виена
Във Виена се опитали да решат проблемите със задръстванията, като ограничат паркоместата по улиците. Властите изчислили, че ако премахнат спрелите на тях коли, пропускателната им способност ще се увеличи. Затова в различните райони на Виена има различни по дължина ограничения за паркиране. Ваучерите за паркинг се купуват предварително и струват по 0.40 евро за половин час. Дневната такса паркинг там е 2.70 евро. Наказанието за неправилно паркиране е от 14 до 36 евро. Властите уверяват, че с ограничаването на местата за паркиране натоварването на центъра се е намалило с 20% и се е прехвърлило към магистралите в периферията на града.

Атина
В гръцката столица работи сложна система на пропускане на коли според техните номера. В определени дни могат да се движат само тези с четни номера, а в други - тези с нечетни. Изпълнението на правилото се контролира визуално от пътната полиция. Минималната глоба за каране в неправилен ден е 72 евро. Ефективността на този метод е доста спорна, защото е довел до нарастване, вместо да намаляване на броя на автомобилите. Много жители на Атина прибягват до покупката на две коли с различни номера, за да пътуват ежедневно въпреки системата от ограничения.

Париж
От десетина години насам властите в Париж се стремят да насърчат използването на обществен транспорт и да ограничат личния. Едно от нововъведенията в тази посока е бус лентата по всички главни пътища, частта от платното, по която могат да карат само превозните средства на градския транспорт и такситата. Глобата за каране по бус лентата е около 35 евро, но по решение на съда може да се вземе и книжката. Полицаите в града са предостатъчно и затова шофьорите рядко рискуват да нарушават правилата.

Сау Паулу
В този бразилски мегаполис в понеделник от 7:00 до 10:00 и от 17:00 до 20:00 часа по улиците е забранено карането на коли с номера, завършващи на 1 и 2, във вторник на 3 и 4 и така всички останали цифри се изреждат до края на седмицата. Полицията обаче не смогва да контролира спазването на това ограничение. От 2001 г. зоната се пази с електронни устройства. Заедно с разрешителното собственикът получава четец и смарт карта (безконтактен пропуск). Влизайки в зоната, колата минава покрай контролни врати и датчиците проверяват данните от пропуска. Ако автомобилът няма подобна екстра, номерът й се снима и изпраща в полицията. Глобата е близо 80 евро.

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама