"Глобите за драстичните, умишлените нарушения на пътя трябва да бъдат по-високи. Те коригират поведението".
Това каза пред БНР Алекси Кесяков - експерт по пътна безопасност и бивш шеф на КАТ - София.
Според него предложеното от министър Калин Стоянов за нарушителите на пътя е в правилната посока.
"Когато говорим за глоби, трябва да се огледаме в европейските страни – къде и как е решен въпросът. Не са само глобите, тук става дума и за въздействие върху отнемането на свидетелство за управление, спиране на автомобила и най-добрите практики, които съществуват в Европа. Трябва да ги оценим и да ги приложим у нас", коментира Кесяков в интервю за предаването "Хоризонт за вас".
Според него не трябва да абсолютизираме контрола. Трябва да има и самоконтрол, защото само той е свързан с живота и здравето на човека, добави той и заяви категорично, че промяната в безопасността на движението изисква всеобщи усилия.
Експертът подчерта, че към момента броят на загиналите на пътя е с над 40 души по-малко спрямо миналата година, което е 26%. По думите му такъв спад на броя на убитите не е имало и през годините на пандемията и петролната криза. Той вижда въздействие от "вика на майките, загубили децата си":
"Нека се вслушаме в тези послания на мъка на майките. Те са посветили живота си на каузата да няма жертви по пътищата. Нека да знаем, че когато нарушаваме правилата и протестираме срещу някои мерки, че всичко това е направено, за да не стигнем живота след катастрофата. Животът след катастрофата е ужасен за всички".
Алекси Кесяков е категоричен, че безопасността на движението трябва да бъде част от набора правила, които се залагат в детето от най-ранна възраст.