"Романтика в БДЖ - петък вечер, а ние чакаме чудото на перона...", с тези думи, придружени с кадри, читатели на ФрогНюз пишат до медията ни за поредните проблеми в придвижването с влаков транспорт по Искърското дефиле.
Конкретният случай, за който разказват, е от петък вечерта - 17 май 2024 година. Един от последните вечерни влаковете от София за Мездра, който спира на всички населени места по дефилето, трябва да замине в 21:55 часа (КПВ 20205). Макар че на перона има композиран влак, на пътниците е казано да не се качват в него, а да изчакат пристигането на друг влак.
"В 21:55 часа на перона нямаше друг влак, само този, в който ни казаха да не се качваме. В 21:55 часа обявиха, че ще има 20 минути закъснение. Стояхме на перона, беше студено, духаше. Стоим и чакаме. След 20 минути още нямаше друг влак, никой нещо не казваше. Продължаваше да няма друг влак и нищо да не се случва. Не казаха нищо повече. Около 22:25-30 часа видяхме, че идва някакъв влак, който се залепи към влака, който през цялото време стоеше на перона. Казаха, че първият влак ще дърпа втория до Мездра.
Не мога да разбера, щом имаше една мотриса, защо просто не се качихме там, вместо да чакаме на перона в студа. Не разбрахме логиката на БДЖ", пишат нашите читатели.
Причината да ни потърсят е, че искат да дадат гласност на случая. Обръщат се към нас след разказа ни от дълбините на БДЖ - как пътувахме от Своге до София със съветски динозавър.
В случая, от кадрите, които ни изпращат, виждаме, че този път пътниците имат късмет - влакът е нов и сравнително чист. Пътуват с т. нар. "Сименси" - електрически мотрисни влакове, които се използват на кратки разстояния.
"Можеше да останем на този перон и да продължим романтиката цяла нощ", пишат нашите читатели. Причината - на практика това е последният удобен влак към населените места между Курило и Мездра - сред които Владо Тричков, Реброво, Томпсън, Своге, Бов, Церово и Лакатник и т.н.
Правим проверка в разписанието на влаковете в това направление и виждаме - КПВ 20205, който тръгва в 21:55 часа, е предпоследният влак от София към Мездра. След него влак има в 22:00 часа (БВ 2627), където е и уловката - ако този в 21:55 часа не тръгне, вероятността пътниците да нямат време да се прехвърлят на другия е голяма.
Има и още една уловка - БВ 2627 е бърз влак за Варна, съответно не спира на всички гари и спирки. Спирка прави само в Курило, Реброво, Своге, Церово, Бов, Лакатник, Зверино и Мездра. За справка - до Мездра, която е крайната му дестинация, КПВ 20205 прави общо 29 спирки.
След реорганизацията на движението на влаковете тъкмо по направлението София-Мездра, по което хиляди хора пътуват ежедневно до работните си места, част от директните влакове пътуват през Казичене. Такъв е случаят с БВ 2627 за Варна. Това, разбира се, отнема и повече време в път.
С други думи - пътниците вчера вечерта нямат голям избор - или изчакват КПВ 20205 в 21:55 да отпътува в някакъв момент, или опитват да се прехвърлят за времето от 5 минути на БВ 2627, който по разписание тръгва в 22:00 часа. Могат да се прехвърлят обаче при много условности - голяма е вероятността този влак да не спира на тяхната гара, тъй като е бърз и спирките му са ограничени. Също така, обикаля през Казичене и пътува по-дълго, което в случая, разказват читателите ни, не е толкова голям проблем:
"Свикнали сме за закъснения, важно е да стигнем".
"Проблемът в случая дори не е в чакането или в закъснението. Проблемът е, че няма информация. Оставени сме да стоим късно вечер на перона на Централната ЖП гара, което далеч не е най-приветливото място на света, не получаваме информация, разчитат, че сме свикнали на целия им хаос и търпеливо и безропотно ще изчакаме", посочват читателите ни.
"Разбираме, че трябва да се направи ремонт и затова има промени в движението на влаковете. Тези промени обаче са толкова хаотични, че човек не знае нито дали ще отпътува, нито дали ще стигне, нито кога евентуално ще се случи това. Малко е на късмет - някои влакове пътуват нормално, други тотално не. Ако имаш късмет, всичко ще е наред. Ако нямаш - висиш и чакаш, докато евентуално нещо се случи".
В случая особена фрустрация буди и забраната да се качат във вече композирания влак, който в крайна сметка дърпа този, който дочакват след около 30 минути.
"Време е движението да се нормализира. Ремонтът е планиран за 15 месеца, не може да пътуваме така толкова време".
ФрогНюз