В очакване на резултатите от матурите на зрелостниците, просветното министерство подготвя метод за оценяване и на най-малките. Целта е да се видят постиженията на децата на входа на детската градина и преди да прекрачат за първи път училищния праг. На базата на резултатите ще се определя и финансирането, което ще се отпуска на учебните заведения.
Борбата за място в градината скоро ще прелее в такава за постиженията на децата още преди да започнат училище. 3-годишният Мартин може да е сред първите, за които игрите и песните в градината вече няма да са толкова безгрижни, разказва Нова тв.
„Прекален стрес и напрежение за децата, не виждам необходимост той да се случва! Ако се стигне до такъв тип оценяване, то трябва да е под формата на игра и децата въобще да не разбират, че са изпитвани”, заяви майката на Мартин Кристина Лалова.
„В тази си възраст всяко дете е на различен етап, което е напълно нормално. Такъв тип оценяване не би дало резултат за свършената работа от самата детска градина”, допълни бащата на 3-годишното момче Ивайло Лалов.
Според учителите обаче оценяването още на входа на училището няма да натежи на никого. Напротив – ще помогне. „Една такава диагностика помага за продължаващото обучение, подсказва на родителите, когато трябва да бъдат насочени към специалисти, респективно помага и на нас да разпределим учениците равномерно в паралелки, така че да няма струпване на ученици, които нямат необходимите умения”, обясни Таня Панчева, директор на 55 СУ „Петко Каравелов”.
За NOVA от МОН уточниха, че и сега в детските градини се проследяват уменията на децата. А това, което се предвижда, не са изпити като матурите при учениците, допълват още от ведомството.
„Целта на предвижданата промяна е прилагането на единен инструмент за проследяване на постиженията на децата при първото им постъпване в детската градина и преди постъпването в първи клас. Това ще даде възможност за съпоставимост на резултатите между различните институции”, се казва в позицията.
Предвижда се оценяването на най-малките да започне след три години. „Важното е да се каже, че това, което предстои, не е толкова определящо за по-нататъшното развитие на човека. Важно е как се предразполагат, в каква обстановка са, как ще подходи изпитващият към тях. Да не усещат напрежението, което повечето от децата, отивайки на едно ново и на непознато място, преживяват”, смята Савина Пчелинцева, педагогически съветник в 55 СУ.