НОВИНИ


Какви са последствията от посещението на Путин в Китай?

5 2887 22.05.2024
Какви са последствията от посещението на Путин в Китай?
Украйна е застрашена!

На пръв поглед посещението на Путин в Китай миналата седмица прилича на десетки подобни, обикновено доста патетични посещения, с подписване на документи за "стратегическо сътрудничество" и "вечно приятелство" и уверения в приятелство. И споразумението за доставка на йерусалимски артишок от Русия изглеждаше комично. В същото време значението на посещението не може да се подценява, тъй като резултатите от него могат да представляват заплаха за националната сигурност на Украйна.


Ролята на Китай в руската отбранителна индустрия

 

Първо, въпреки факта, че вероятността Китай да прехвърли оръжия на Русия остава малко вероятна, Китай стана не само основният търговски партньор на Русия за две години от 2022 г. (износът се увеличи от 146 на 240 милиарда щатски долара от 2021 до 2023 г.), но и основният източник на компоненти за руското оръжие и отбранително-промишления комплекс. Към юни 2023 г. делът на микроелектронните компоненти в руските оръжия се е увеличил десетократно и е достигнал 75%. До 2024 г., според САЩ, вече ще бъде 90%. Освен това има значителна подкрепа за производството на руски дронове (през август 2023 г. делът на компонентите от Китай е 67%) и високоточни металорежещи машини за отбранителните фабрики (през юли 2023 г. 57% идват от Китай, в сравнение с 12% до февруари 2022 г., в момента по данни от САЩ – 70%).

 

Прехвърлянето на компоненти от Китай на Русия позволява да се изпълнят редица задачи: да се подпомогне руската отбранителна индустрия и да се продължи войната срещу Украйна; за много страни Китай остава формално неутрален играч, тъй като компонентите са с двойна употреба и не съдържат готови образци на оръжие. Има причини да се смята, че въпреки официалното отричане от страна на Китай на фактите за доставки, доставките ще се увеличат. Това е една от ключовите заплахи за Украйна и Европа, тъй като значително укрепва военния капацитет на Русия. Още повече, че редица подписани договори просто не могат да бъдат оповестени публично.

Китайско-руско междуправителствено сътрудничество


Второ, посещението на Путин всъщност се проведе след назначаването на новото правителство на Русия , което включва редица хора, които имат значителен опит и вече развити връзки с Китай, а някои дори говорят свободно китайски. По-специално, по линия на инвестиционни и приоритетни проекти, включително отбранителната промишленост и енергетиката, ще бъдат установени отношения между първия вицепремиер на Русия Денис Мантуров и първия вицепремиер на Държавния съвет на Китайската народна република Дин Сюесян. Посоченият китайски служител също така ще координира сътрудничеството в областта на енергетиката и антисанкционните мерки с вицепремиера Александър Новак. Особеността на Ding Xuexian е, че той е най-влиятелният в Държавния съвет на Китайската народна република, единственият член на Постоянния комитет на Политбюро на КПК (шести по ранг), ръководи две руско-китайски комисии (по енергетиката и инвестиционно сътрудничество) и се смята за близък човек на Си Дзинпин.

 

Развитието на Сибир и Далечния изток ще се координира от вицепремиера на Русия Юрий Трутнев и вицепремиера на Държавния съвет на Китайската народна република Джан Гуоцин. Този китайски служител, отговарящ за промишлеността и информационните технологии, управлението на извънредни ситуации и държавните предприятия, е работил за Norinco - основният изпълнител на отбраната на КНР в продължение на десет години, бил е секретар на КПК в провинция Ляонин, която граничи с Русия, така че той има добра представа за ситуацията в регионалното сътрудничество.

Новият министър на отбраната Андрий Белоусов, който беше предшественик на Мантуров като първи заместник-ръководител на правителството, вече има развити връзки с вицепремиера на Държавния съвет на Китайската народна република Дин Сюесян и неговия предшественик Хан Джън, в момента зам. Председател на Китайската народна република.

 

Бившият министър на промишлеността и търговията Мантуров, който беше назначен за първи заместник-ръководител на правителството на Мишустин по индустриалните въпроси, включително отбранителната промишленост, преди това взе активно участие в руско-китайските преговори за сътрудничество в областта на отбраната и беше първият руски министър, посетил Китай след въстанието на Пригожин. Мантуров е добре запознат със ситуацията в Китайската народна република, а неговият заместник Алексий Груздев е бил търговски представител на Русия в Китайската народна република през 2013-2016 г. и владее китайски.

 

Следователно, ако работата на новото руско правителство е насочена към преход към по-милитаризирана икономика, Китай ще играе ключова роля в тези усилия, което ще представлява заплаха за Украйна в краткосрочен план.

 

„Мирни инициативи“ на Китай


На трето място, наблюдават се действията на Китай, които може да са насочени към нарушаване на украинския мирен план, който ще бъде представен на срещата на върха в Швейцария, чрез популяризиране на китайския алтернативен "мирен план", който не отговаря нито на международното право, нито на украински национални интереси. Въпреки факта, че „Позицията на Китай относно уреждането на украинската криза“ от 2023 г. (в която се заявява тезата за необходимостта от зачитане на териториалната цялост) все още не е претърпяла промени, някои последващи китайски изявления вече не включват тази клауза. Това се отнася например за наскоро подписаното руско-китайско съвместно изявление за задълбочаване на партньорството, в което не се споменава необходимостта от гарантиране на териториалната цялост.

 

Освен това в документа на Министерството на външните работи на Китайската народна република въз основа на резултатите от третия кръг на китайската „совалкова дипломация“ към страните от така наречения Глобален Юг (той посети Турция, Египет, Саудитска Арабия, ОАЕ и проведе телефонни разговори с Бразилия, Индонезия, Южна Африка и Казахстан), сред три принципа и шест точки не се споменава зачитане на териториалната цялост. Твърде вероятно е по време на преговорите Ли Хуей да прокарва точно тази формула за разрешаване на конфликта. Освен това не е известно дали това е следствие от "дипломацията на совалката" на Китай, но именно след нея президентите на Бразилия и Южна Африка отказаха да участват в срещата на върха.

Вместо това Китай призовава за прекратяване на огъня и възобновяване на мирните преговори с Русия. Ако такъв план бъде реализиран, това ще доведе до военно поражение на Украйна, тъй като: а) закрепва Русия на окупираните граници; б) създава условия за прекратяване на доставките на оръжие за Украйна (тъй като мирните преговори най-вероятно ще доведат до прекратяване или значително намаляване на доставките на оръжия от Европа). А във вече „силно разтревожените“ европейски столици ще се създаде впечатление, че конфликтът е приключил и затова е необходимо да се направят пътища за деескалация.

 

В крайна сметка това ще даде възможност на Русия да разцепи украинското общество и да подкопае доверието в своите западни съюзници. Вместо това Русия няма да спре да укрепва своя военен компонент и след достигане на необходимото ниво на боеспособност ще продължи военните действия с нова сила.

 

Какво трябва да направи Украйна?


Първо, не трябва да се подценяват негативните последици за Украйна от задълбочаването на руско-китайското партньорство. Опитът от две години пълномащабна война показа, че Китай не играе и едва ли ще играе конструктивна роля в разрешаването на конфликта. Опитите да го привлекат на своя страна дори по въпроси като ядрената безопасност, поддържането на зърнения коридор и връщането на депортираните украински деца не доведоха до никакъв резултат. Вместо това Китай систематично работи, за да помогне на Русия, по-специално в отбранителната индустрия, и увеличава подкрепата си.

 

Второ, украинското правителство трябва ясно да изрази загрижеността си относно подкрепата на Китай за Русия в публична и непублична комуникация. Според редица наблюдения европейските партньори не разполагат с никаква информация от украинското правителство за количеството китайски компоненти в руската отбранителна индустрия, което отслабва възможностите им да налагат санкции на Китай. Често се чуваше: „ако Украйна е доволна от позицията на Китай, но не казва нищо за китайски компоненти, тогава защо трябва да налагаме санкции?“.

Пекин вижда, че Европа, освен декларативни изявления, не предприема практически стъпки срещу китайските компании, така че спокойно увеличава обема на доставките. Докато публично отричат ​​този факт.

 

Трето, струва си да се откажат от опитите да се въвлече Китай в мирни инициативи, включително участие в мирната конференция в Женева. Дори представителят на Китайската народна република да участва в събитието, той най-вероятно ще пропагандира своята „формула за мир“, която не предвижда възстановяване на териториалната цялост на Украйна, а в същото време ще призове за прекратяване на военните действия и прекратяване на доставките на оръжие за Украйна, което в условията на увеличаване на военните възможности на Русия е пряка заплаха за украинската държавност.

 

Юри Пойта,"Украинская правда", превод ФрогНюз


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама