НОВИНИ


2024 година най-мащабната на избори в историята на света. Европейските медии плуват в мътна предизборна вода

0 2514 03.06.2024
2024 година най-мащабната на избори в историята на света. Европейските медии плуват в мътна предизборна вода
БГНЕС

2024 е най-мащабната година на избори в историята на света.


Повече от 2 милиарда души - най-големият брой, регистриран някога - ще гласуват на национални, местни и регионални избори в над 60 държави. Тази безпрецедентна ситуация представлява огромно предизвикателство за медиите - трудности при противодействието на пропагандата, засилена от цунамито на изкуствения интелект (ИИ), всяка медия е изправена пред предизвикателства.

 

Французите са най-зле информираните европейци за Европейския съюз

 

Във френските медии "европейската кампания не съществува", казва мозъчния тръст "Жан Жорес" в последното си проучване. Медийното отразяване на европейските избори е намаляло с 23% в сравнение с 2019 г.: 3647 материала по телевизията, радиото и статии за вота в сравнение с 4715 преди 5 години.

„Жан Жорес“ посочва, че във Франция не обръщат достатъчно внимание на другите европейски кандидати за ЕП, само на французите.

 

Нещо повече, само 54% от французите разпознават председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. "Фактът, че европейската предизборна кампания не съществува във Франция, пречи на французите да направят информиран избор", обясни Тео Вердие, съдиректор на мозъчния тръст.

 

За да компенсират тази липса на адекватно отразяване, редица организации в пресата се опитват да направят европейските въпроси по-актуални за ежедневието на хората. Европейските кореспонденти например възприемат проста стратегия: да отговарят на въпросите на аудиторията - от успеха на крайната десница до статута на "зелената сделка" - без да използва брюкселски жаргон. Целта им е да направят европейските въпроси по-разбираеми за широката публика.

 

Дезинформацията - враг номер 1

 

Очертава се и друго голямо предизвикателство: дезинформацията. В допълнение към сложността на въпросите, медиите се сблъскват с усъвършенствани методи на пропаганда. Според „Ню Йорк Таймс“, въпреки забраната на “Русия Днес” (RT) в Европейския съюз и други държави, руската пропаганда продължава да се разпространява чрез стотици уебсайтове, които засилват прокремълските тези.

 

По този начин Русия се опитва да отслаби европейската подкрепа за Украйна преди вота за евродепутати, който ще се проведе следващата седмица.

 

В същото време медиите се ориентират в среда, "в която е по-лесно да се произвежда дезинформация, генерирана от ИИ, отколкото да се проверяват факти".





Ново изследване, проведено съвместно с Google сочи, че повечето дезинформация, базирана на изображения, вече се генерира от ИИ. Днес мъртви лидери се “изправят”, за да подкрепят политическите си наследници, в Южна Африка рапърът Еминем подкрепя опозиционните партии, а в САЩ президентът Джо Байдън казва на хората да си останат вкъщи: "Всички тези неща се случиха, но нито едно от тях не е реално", пише The Wired.

В реч този месец Урсула фон дер Лайен заяви, че е "особено загрижена за нарастването на намесата и манипулацията в нашите общества, демокрации и избори".

 

Вече има редица законодателни актове, които помагат за справяне с дезинформацията: Кодексът за поведение при дезинформация от 2018 г. (подсилен през 2022 г.), който онлайн индустрията е подписала, за да се саморегулира. Споразумението за избори и изкуствен интелект - набор от доброволни ангажименти на големите технологични компании, които са насочени към удостоверяване на автентичността, водни знаци и справяне с подвеждащото използване на технологията.





Актът за ИИ, наскоро финализиран от ЕС, може да се превърне в друга важна мярка за ограничаване на бъдещите рискове, които ИИ създава за демократичните процеси.

 

В по-малко тревожен план "Rest of World" се опитва да постави нещата в перспектива. Общите избори в Индия, които започнаха на 19 април, не бяха "дълбоко фалшивата катастрофа, от която се опасяваха мнозина". Съдържанието, генерирано от ИИ, което се появи покрай вота, послужи по-скоро за правене на шеги, отколкото за водене на информационна война.

 

Анализ на „Мета Медия Франция“, BGNES


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама