Още по-масов и по-емоционален от миналата седмица, бе днешният митинг-протест на кинаджии и музиканти, състоял се пред Народния театър "Иван Вазов".
Под звуците на емблематични песни от филми като “Адаптация” и “Вчера”, хората на изкуството споделяха от трибуната тревогите си от неясното бъдеще на родната култура, за своето мястото в нея.
Чуха се и много тежки думи срещу министър Вежди Рашидов по повод неговите последни изяви по медиите, които събралите се аплодираха бурно.
Както всеки път основното искане на хората от гилдията и днес бе оставка на министър Рашидов и на целия политически кабинет на културното министерство.
Актьорът Валентин Ганев пък демонстративно заяви от трибуната, че заради пълната некомпетентност на ведомството и поради несъгласието му с решенията и действията там, той напуска Национален фонд „Култура“ и ще направи нужните административни постъпки за това в Министерството на културата.
Режисьорът Иглика Трифонова и продуцентът Росица Вълканова пък апелираха прокуратурата да се самосезира по случаите с финансирането на филма “Сбогом, мамо” от бюджета на Националния филмов център, както и заради очевидното неспазване на Закона за кино.
Режисьорката на “Писмо до Америка” не разбира и защо премиерът Бойко Борисов твърди, че родните кинаджии са доволни, визирайки американската компания “Ню Имидж”. “Г-н премиер, “Ню Имидж” и “Ню Бояна” не представляват българското кино. Въпреки това вие често се срещате с Дейвид Варод, а с нас не искате, на фона на 20–те писма, които сме ви изпратили с молба за диалог”, заяви разгневена Иглика Трифонова.
Актьорът Стефан Мавродиев излезе пред колегите си, свали си шапката в знак на уважение и заяви, че според него настоящата ситуация е сериозна парламентарна криза.
Всичко казано от импровизираната трибуна обобщи по категоричен начин режисьорката Зорница София.
“Приятели, българският безкултурен министър на културата, нарече мен и вас, цитирам: “боклуци, безпросветна маса, която само лапа…”, изкрещя тя с треперещ глас, а колегите й посрещнаха това с възгласи срещу Рашидов.
Зорница се разплака, когато припомни на колегите си друго определение, дадено от министъра по техен адрес. “Аз имам четири пълнометражни филма, но тук има много по-големи от мен в професията, с повече опит и той ни нарече “боклуци”…..”, не сдържа сълзите си тя и от своя страна започна с определенията по адрес на Рашидов.
“Вежди- гафа”- така го наричат не само тук, но и извън страната, стана причина за международен скандал, отразен във всички големи ежедневници, заради филма “Сбогом, мамо”. “400 хиляди евро, платени от фирма за компаньонки, прати огромна държавна делегация във Венеция, за да присъства на приемането на съмнителна награда, изфабрикувана, за да бъде дадена на любовница на политик - заради всичко това искаме министърът да ни се извини и да си подаде оставката”, отсече авторката на “Мила от Марс” и “Прогноза”, след което се обърна към премиера.
“Г-н Борисов, снощи заявихте в ефира на БНТ, че когато грешите се поправяте. Предизвиквам ви да поправите грешката си по назначението си на некомпетентен и арогантен хуманоид, който вкара България в международен скандал. Защо търпите това, г-н Борисов”, попита тя, а колегите й я подкрепиха с аплодисменти.
“Мисия Лондон” победи дори “Аватар” по приходи в родния боксофис, но вие г-н Рашидов, току-що сътворихте продължението му – “Мисия Венеция”, с ирония продължи Зорница София. “Аз пари не искам, а само шанса да правя това, което умея- филми, защото в противен случай, ще трябва да остана на улицата с детето си”, заяви тя, докато стискаше ръчичката на дъщеря си.
На финала младата режисьорка засегна и темата за българския Лувър, обявявайки го за “Гробницата на родната култура”. “Хора, вие сте виждали какво представлява Лувъра и виждате какво тук е назначено за Лувър… Може ли по време на криза, когато НАТФИЗ не може да си плати парното, за да учат децата ни, закриват се работещи структури и се съкращават хора, те да строят Лувър? Явно машината за гафове – Рашидов има някакъв гигантски проблем, но трябва ли бюджетът да му финансира комплексите. Нека бойкотираме строежа на Лувъра”, призова тя колегите си, които я изпратиха с одобрителни възгласи.
Музикантите от „Джендема“ предпочетоха да кажат, това което искат не с думи, а с песен. Те изпълниха испанската си песен посветена на свободата, в която се казва:
„Свободата брат, е нещо относително.
Свободата брат, е нещо съблазнително.“