Доклад на Института за пазарна икономика (ИПИ) по поръчка на фондация "Глас" разкрива как хомофобията и борбата с нея може да се отрази на българската икономика.
В него се подчертава, че пълните права и приобщаването на ЛГБТИ+ хората (с различна сексуална ориентация) са свързани с по-високи нива на икономическо развитие и благосъстояние.
Фундаментално е разбирането, че по-доброто включване на тази общност разширява потенциала от човешки капитал на икономиката, увеличава възможностите за развитие на способностите, уменията и продуктивността чрез по-добър достъп до образование, по-добри здравни резултати, достъп до обучение и др.
Освен това, приобщаването се отразява положително на производителността на труда и структурно подобряване на икономиката.
Хомофобията и дискриминацията се изразява в редица негативни въздействия, включително и по линия на влошеното психическо здраве и механизмите със справяне с травматичните преживявания.
Прегледът на международните индекси дава доста консистентна картина на ситуацията в България. Неизменно страната се позиционира на едно от последните в Европа (или дори на последното място) що се отнася както до правата на ЛГБТИ+, и още в по-голяма степен – по отношение приемането им от страна на обществото. Отсъстват индикатори, които да сочат към съществено подобрение на средата или на общественото мнение през последното десетилетие.
Макар че през 2023 г. Парламентът прие важни промени в Наказателния кодекс, благодарение на които някои престъпления вече се наказват с по-тежки присъди, когато мотивът за извършването им е свързан със сексуалната ориентация на пострадалия, българското законодателство в голямата си част остава ретроградно по отношение правата на ЛГБТИ+ общността в страната.
От съществена важност за недопускането на дискриминация на база на сексуалната ориентация и приемането и включването на ЛГБТИ+ общността са политиките на компаниите, опериращи в българската икономика. Равнопоставеността на работно място позволява отключване на потенциала и кариерно развитие на служителите и носи и чисто икономически ползи за компаниите и обществото. Прегледът на дейността на множество компании в България демонстрира различна степен на приемане и прилагане на специални политики по отношение на различната сексуална ориентация.
Големите компании по-често приемат и прилагат политики за включване на ЛГБТИ+ общността. Частните компании отделят по-голям ресурс (финансов и времеви) за корпоративна социална отговорност и странични от основната им дейност начинания. В държавните компании като цяло няма такива политики и дейности. Повечето компании, в които има специални политики и дейности са международни компании, които привнасят добри практики в страната.