НАРОДЕН ГЛАС


Новите ЖП вагони като небесно чудо. А по Искърското дефиле: жега, мръсотия, влакове от 1971 г., при това - за повече пари

9 5466 22.06.2024
Новите ЖП вагони като небесно чудо. А по Искърското дефиле: жега, мръсотия, влакове от 1971 г., при това - за повече пари
Два отделни свята в БДЖ

Вълнуваме се от новите модернизирани вагони за БДЖ - следим навреме ли тръгна влакът, кога пристигна, закъсня ли, как беше пътуването. В същото време - стотици хора се сваряват в жегите, които БДЖ любезно предоставя на редовните пътници ежедневно. Вчера в ПВ 20103, който тръгва от София в 18:35 часа, не ни беше модернизирано. Беше ни горещо, мръсно и пропадахме в седалките. При това - на по-висока цена от преди месец.


С шест минути закъснение пристигна от София в Бургас първият влак с модернизирани германски вагони. Тази сутрин той отпътува по точно разписание – в 6:15 ч. от Софийската централна гара. Трябваше да пристигне в крайморския град в 12:10 ч., но поради въведени ограничения в движението, композицията пристигна с леко закъснение.

 

Това ни казват новините днес. Във всички сайтове и емисии си говорим за новите вагони, които дори и ФрогНюз нарекохме "празник в БДЖ".



Празник, защото далеч не нови и далеч не климатизирани са повечето влакове в подвижния състав на БДЖ. Скоро след началото на реорганизацията на движението ви разказахме как пътувахме ние с БДЖ. Маршрутът беше Своге - София, времето беше рано сутрин, влакът ни закъсня, на перона ни валя, защото козирките явно не са създадени да пазят от дъжда, а с някаква друга цел. Черешката на преживяването обаче беше влакът, който ни превози - съветски динозавър от 1971 година, с толкова много прах в себе си, че обелките от слънчогледови семки по земята дори не правеха впечатление.

 

Въпросното приключение предприехме на 15 май. Над месец по-късно - на 21 юни, отново поемаме по същия маршрут. Избираме случайно влак, който пътува по Искърското дефиле, а крайната му дестинация е Плевен. И сега, както на 15 май, влакът е директен - не се прекачваме на София Север, както е в повечето случаи. И сега, както на 15 май, на перони ни очарова т. нар. електричка. Не знаем дали е същата електричка, която ни посрещна на 15 май, но със сигурност са роднини.

 

Обстановката е подобна на тази преди месец - потъваме в седалките, които пропадат, мръсно е, виждаме това, което дишаме, има правостоящи, защото влакът се препълва. Това, което е различно от 15 май обаче, е температурата. На 15 май валеше, в трена сега е около милион градуса.



Питаме нашите колеги пътници във влака как се справят с жегата. Казват, че в старите електрички прозорците поне се отварят, защото не във всички влакове било така. Шегуват се, че тук ситуацията била "индийски климатик" - оставят се на милостта на повея на вятъра.

 

Споменаваме новите вагони - в тях климатик има. Съгласяват се, че изглеждат хубави и е добре, че ги има, не скриват обаче разочарованието си, че "не огряват" тяхната линия. Към момента новите вагони се движат към Бургас, което е различно направление от Искърското дефиле.

 

Впрочем, избираме именно него за тези наши пътувания с влак не само защото е много красиво и живописно (особено при Бов и Лакатник), а основно защото стотици, може би хиляди, хора пътуват по този маршрут, за да стигнат до работа, училище, университет поне два пъти дневно. Друго такова направление е София - Перник, но там реорганизацията не удря така силно.

 

Най-силно тя се усеща именно в това направление. Хората във влака определено не харесват прекачването на София Север, но казват, че са свикнали с него и не е толкова голям проблем. Голям проблем обаче са тези стари влакове. "В тях просто не се диша", казва ни една дама на около 50 години. "То и в другите не се диша, да съм честна. Във всички влакове без климатик през лятото е ад. Варим се вътре".

 

Нещо, което също буди недоумение, е защо цените на ЖП транспорта бяха повишени, но качеството на услугата драстично спадна. "Добре, вижте в какво пътуваме", казва ни господин, видимо афектиран от отношението към пътниците. "Набутали са ни в горещината и мръсотията, отгоре на всичко ни искат и повече пари. Защо, за какво ни ги искат тези пари?", пита той.

 

Преди пътувал една идея по-комфортно с месечна абонаментна карта Своге - София на цена от 55 лева с намаление, което му се полага от допълнителна абонаментна карта "Класик", която важи за една година. Сега плаща 68 лева за месечна карта, но се "сварява в електричката всеки ден". Допълва, че и картата "Класик" се плаща - сега и нейната цена ще се е повишила.



Говорим и с младо момиче, което трябва да стигне до Плевен. "Ако знаех, че ще попадна на това, нямаше да се качвам, сега няма избор", казва тя, почти отчаяно. И другите пътници са съгласни - те ще го издържат за един час, нейният път обаче ще продължи до поне 22:20 часа, ако влакът не закъснее. Състоянието на тоалетната не желае да обсъждаме - ако ѝ не наложи, "ще го мисли".

 

Днес отразяваме новините за новите вагони. "Това са първите стъпки, с които целим да наваксаме изоставането в развитието на ЖП транспорта", са думи на транспортния ни министър Георги Гвоздейков от преди няколко дни. Вчера в ПВ 20103, който тръгва от София в 18:35 часа, не ни беше модернизирано. Беше ни горещо, мръсно и пропадахме в седалките. При това - на по-висока цена от преди месец.

 

И ние, и останалите пътници във влака чакаме някога и тази линия да навакса "изоставането в развитието на ЖП транспорта". Дотогава - поне си разговаряме. Общата мизерия някак ни обединява за кратко.

 

ФрогНюз


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама