НОВИНИ


Дестинация дизайн: глътка нормалност в един объркан свят

0 3034 20.07.2024
Дестинация дизайн: глътка нормалност в един объркан свят

2024 година наред с конфликти и войни, несигурност и възход на крайнодесни настроения ни донесе и доза красота с глътка нормалност в един объркан свят. Две бяха основните дизайн дестинации в Европа, където човек можеше поне за малко да забрави грозната страна на нещата.


Тази година за 63-ти път се проведе Милано Дизайн Week или Salone del Mobile. Сякаш на това издание посетителите се сблъскаха с повече тълпи и опашки, отколкото с дизайн, но това е в реда на нещата предвид дългата история на изложението.

 

Посещавам събитието над двадесет години и смея да твърдя, че тази година Salone надмина себе си, не толкова с уникалността на дизайна, колкото с огромното количество зрители от цял свят, които буквално превзеха града. През месец Април над 150 националности се стекоха в Милано в рамките на една седмица, за да проследят тенденциите и новостите в света на интериора. Заедно с популярността на събитието идва и желанието и важността да бъдеш там, като фирма производител, млад дизайнер или просто зрител и “консуматор” на добър дизайн.

 

През годините, наред с главния изложбен център, панаира Fiera RHO, особена популярност придоби и тъй-нареченият Salone Satellite или Fuorisalone. За разлика от панаира, където можем да видим едни от основните международни марки, Fuorisalone обединява множество дизайн изложители, които наемат различни локации из града, показвайки най-новите си продукти, технологии или проекти, които тепърва ще влязат в масово обръщение.

 

Години наред няколко зони в града бяха синоним на иновативен, смел и разбира се устойчив дизайн. В търсене на новите “hip” или просто по-достъпни и големи площи, компаниите мигрираха през различни зони като Tortona, Lambrate, 5Vie. Тази година невъзможността да се наемат големи пространства в центъра или големия кръг на града изтласка няколко организации далеч от глъчката, а именно в близкото градче Varedo и зона Линате, непосредствено до едно от главните летища на града.

 

По покана на Alcova, за седма поредна година, млади дизайнери от цял свят бяха изложени под една шапка. Те представиха по-скоро лимитиран дизайн и уникални продукти, отколкото масов продуктов дизайн, тенденция, която следя от години. Селекцията и кураторския подход на организаторите бяха впечатляващи, както и изборът на локации, а именно Villa Borsani, перла от ерата на модернизма и Villa Bagatti Valsecchi, аристократична вила датираща от 16 век. И двете локации сами по себе си заслужаваха тричасовата опашка да влезеш.


.
Villa Bagatti Valsecchi

Първата е строена от архитекта Освалдо Борсани за свой личен дом. Там той прецезира всеки един детайл, от архитектурата до мебелите, наблягайки на функционалността на всяка една ниша и обект. Сградата е построена между 1939 и 1945 година, Борсани е архитектт, дизайнер и предприемач, който съумява да създаде перфектната къща, един шедьовър на функционалното изкуство. През годините той работи със свои добри приятели и артисти, сред които е и Lucia Fontana, чийто артистичен отпечатък виждаме в камината на хола.


.
Villa Borsani

Във Villa Bagatti Valsecchi, презентацията която направи силно впечатление беше на дизайн платформата АDORNO, които сами я определиха като много “instagramable”. Друго силно и издържано представяне в Милано беше на Baranzate Ateliers, проект създаден от Zaventem Ateliers, Белгийци, които бяха съумели да покажат най-доброто от пресечната точка на скулптурата, дизайна и изкуството. Разхождайки се из огромните изоставени индустриални пространства до Линате, зрителят беше потопен в една сценография, която създава уют в бетонената обстановка. Тук дизайнът отстъпи на изкуството, защото показаните изделия бяха не само уникални, но и много близки като език до изящното изкуство.


.
Baranzate Ateliers

 

До тук с Милано, тълпите и невъзможността да обгърне човек мащаба на събитията по време на Salone. Едва няколко месеца по-късно попаднах на сходно събитие в Копенхаген по повод 3 days of design, фестивал, който следя от години, но едва сега посетих. Събитието може спокойно да застане като мащаб до Милано с невъзможността да се разгледат над 400 презентации пръснати из града. Акцентът беше основно на скандинавските страни и техния “минималистичен” дизайн.

 

Първото издание е през 2013 г., като всичко започва с малко дизайнерско събитие в стар склад в Nordhavn, пристанищен район с изглед към брега на Копенхаген. Oт миналогодишното издание до 2024 година, броят изложители нараства с цели 35%. Копенхаген е град, в който добрият дизайн дебне от всеки ъгъл. Ако посетите по друго време на годината ще го видите навсякъде, но по време на фестивала, под мотото “Dare to Dream” или “Позволи си да мечтаеш” розовите балончета ще ви отведат в най-разнообразни скрити места, от галерии за съвременно изкуство, до бивш диамантен и бижутериен магазин, през двора на дизайн музея до различни безистени и вътрешни дворове.


.
Постерът на 3 days of design

 

Това, което преди десетина години беше мода, днес можем да наречем факт - устойчивият дизайн, биоразградимите материали и грижата за планетата присъстваха почти във всеки един продукт. Рециклиране, upcycling, грижа и мисъл за човешкия отпечатък върху природата - това бяха водещите теми. В по-консервативен смисъл бяха представени множество фирми, които умело съчетаваха елегантен дизайн и изящно изкуство в своите презентации. Преобладаваха органичните кръгли форми, както във скулптурата, така и в мебелите, пастелни цветови гами, поставени в синхрон с различни малки и големи скулптури, на фона на експресивни картини със смели цветове и сюжети, контрастиращи на скандинавския интериорен минимализъм.

 

В северните държави поради нетолкова благоприятния климат домът трябва да бъде светъл, уютен и хормоничен, а това се постига с добър дизайн и изкуство. На чисто зрителско ниво не мога да не отбележа, че във всеки шоурум като посетител те посрещаха с различни комплименти, кафе, хапки, аперитив или коктейл - нещо, което в Милано остана в миналото или при специалните събития с покана. В повечето локации не бяха пропуснали да поканят и DJ, което допринесе за една лекота и непринуденост на разглеждането.

 

Следващата европейска дизайн дестинация в този ред на мисли за мен определено е Копенхаген, погрижете се да намерите спане поне два месеца по-рано, защото 3 days of design ще става все по-популярен.

 

Теодора Коцева

Sold Out.design

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама