"По-добрият вариант е до Черноморието ни да се пътува през седмицата, да се тръгне или много рано сутринта, или малко по-късен следобед-привечер. Друг съвет е да се използва не “Тракия”, а Подбалканският път. От гледна точка на статистиката, повечето тежки катастрофи не се причиняват от водачи с 2-3 месеца стаж, а от водачи, които имат книжка от година и половина-две. Идва им повече самочувствието, тогава се получават по-тежките катастрофи. Намаляването на скоростта на магистралите на 130 км/ч ще помогне със сигурност, но културата ни на шофиране е големият проблем.
Това каза пред ФрогНюз инж. Били Кръстанов, автоинструктор и управител на автошкола "Били-БЕЦ" .
Ето и цялото интервю:
От началото на август виждаме няколко поредни дни с много тежки катастрофи по магистрала “Тракия”, има загинали и ранени. На какво според Вас се дължат тези инциденти?
Проблемът идва от транзитно преминаващите моторни превозни средства на работници, които пътуват от Германия за Турция, така наречените от нас гастарбайтери. Проблемът започва от сръбската граница. Там ги задържат доста, правят много големи опашки и минават много накуп. Тръгват по 50-60 коли накуп, минават заедно, всички карат по един и същи маршрут.
Нашата култура на каране - българската - не е на високо ниво. Когато има такъв поток от коли, за който нашите пътища нямат капацитет, и ниска култура на каране, се получават инциденти.
Отмени се спирането на камионите в определени часове, както беше преди години. В повечето катастрофи участват товарни автомобили. В голямата катастрофа от 23 юни край Чирпан пак участваше товарен автомобил, като камионът не беше виновният.
Казвате, че имаме ниска култура на шофиране - какво имате предвид?
Често се държим като байганьовци на пътя. Не правим път на камиони, засичат се товарните автомобили. Това виждам от коли с българска регистрация, не от транзитно преминаващи. Всяка кола, която ще изпреварва в аварийната лента, е точно с българска регистрация.
Споменахте товарните автомобили - смятате ли, че трябва да бъдат спирани в определени дни и часове?
За шофьорите на леки автомобили би било по-добре. За товарните автомобили обаче не е добре. Преди ги спираха през уикенда, когато движението е най-натоварено. Спираха ги преди обяд, преди 12 часа, и след това ги пускаха вечерта след 19 часа. Спирането обаче е лошо за тях - хората си връщат работата.
Ако има някакво връщане на тези мерки, то трябва да се изградят доста паркинги. Трябва да имат необходимите условия, както е в другите европейски държави - да има баня, тоалетна, вода, основни неща. Преди, особено по “Тракия”, просто ги редяхме вдясно на платното за движение и седяха там, което за самите шофьори въобще не е добре, но помагаше на движението.
На нашата магистрала максималната позволена скорост е 140 км/ч. В съседна Гърция наример е 130 км/ч. Трябва ли да има намаляване на ограничението у нас?
Би било полезно, имаше идея максимално позволената скорост да е 130 км/ч. Но пак ще се върна на културата ни на каране. Ако намалим скоростта, хазната ще се пълни от глоби. Въпросът обаче е да се подобри културата на каране.
Ограничаването на скоростта, намаляването ѝ на 130 км/ч, ще помогне със сигурност, но културата ни на шофиране е големият проблем.
Как може да се подобри културата ни на шофиране?
Аз като човек, който обучава бъдещи шофьори, мога да кажа, че никой от бранша не е научил ученика си да кара с превишена скорост, никой не го е научил да кара, употребил алкохол или наркотици. Това “обучение” идва от самите нас, връщаме се към семейството - когато вкъщи няма възпитание в това да се съобразяваме и да пазим другите, няма кой да ни помогне.
Ако трябва да посъветвате един Ваш курсист, който има правоспособност за управление на МПС от няколко месеца, как да пътува до морето - какво ще му кажете?
Първо, ще започна от това да избере внимателно в какво време ще пътува. Да избягва пиковите часове, да избягва натоварените дни, които знаем, че са петък и неделя. По-добрия вариант е да пътува през седмицата, да тръгне или много рано сутринта, или малко по-късен следобед-привечер, когато движението е намаляло.
Друг съвет е да използва не “Тракия”, а Подбалканският път. Там може да кара в ограничението, а според мен - би стигнал и за почти същото време.
Друг съвет е да бъде внимателен.
Мога да кажа, от гледна точка на статистиката, че повечето тежки катастрофи не се причиняват от водачи с 2-3 месеца стаж, а от водачи, които имат книжка от година и половина-две. Идва им повече самочувствието, тогава се получават по-тежките катастрофи.
Когато водачът е неопитен, той кара малко по-бавно, по-страхливо. След това, когато натрупа някакъв стаж, тогава стават по-големите проблеми, което пак пък ни връща на културата на шофиране.
Казахте, че и пътищата ни не са добри. Специално за “Тракия” - какви са проблемите по нея?
Последно време пооправиха “Тракия”, специално тя се поддържа, не е чак толкова зле. Има един участък край Чирпан, който е по-разбит. Беше ремонтиран, но пак остана такъв. Потокът от коли е много голям и точно тези участъци се поддържат. Винаги, разбира се, има какво още да се желае.
Илияна Маринкова