НОВИНИ


Конституционалист за ЛГБТ забраната в училище: Не се касае за пропаганда, а популяризиране, т.е. запознаване с фактите

7 2542 15.08.2024
Конституционалист за ЛГБТ забраната в училище: Не се касае за пропаганда, а популяризиране, т.е. запознаване с фактите
Доц. Деяна Марчева, преподавател по конституционно право НБУ

"ЛГБТИ и стигмата в България, за която не се говори, стои в обществото ни на всички нива." Това мнение изрази пред БНР доц. д-р Деяна Марчева, преподавател по Конституционно право в НБУ във връзка с искането държавният глава Румен Радев да наложи вето ва Закона, в който се забранява пропагандата на нетрадиционна сексуална ориентация в училище.


"Липсата на образование, че хомосексуалната ориентация не е противоестествена и хетеросексуалната не е норма. Това води, 30 години след демократичната Конституция и светския срам от сексуално образование, ние да сме податливи на едно отвращение към цяла група хора от нашето общество. И искаме да се скрият и да не заявяват себе си като различни", коментира преподавателят.

 

И подчерта, че законите се коват от хора, неграмотни по темата. 



"Защото на български език няма достатъчно изследвания, което не е случайно. А в литературата виждаме, че мъжа може да бие жената", каза още тя.

 

От юридическа гледна точка Марчева бе категорична, че има основания законът да бъде върнат да прегласуване.

 

"Нарушения има, когато има двусмислие и неяснота в нормата. Когато се разглежда дефиницията на нетрадиционна сексуална ориентация, за да имаме дефиниция трябва да имаме правен термин, а той е сексуална ориентация. Задава се въпроса, какво е нетрадиционна? В закона мотивите сочат подробно практика на Конституционния съд, за две решения от 2018 г., когато е обявена за противоконституционна Истанбулската конвенция. Според българската Конституция, пол е само в биологичен смисъл“, посочи изследователят.



Тя е категорична, че от тази доктрина на КС за семейните ценности, народните представители извеждат тази доктрина да се прилага в образованието.

 

"Те забраняват всякакво образование свързано с ЛГБТИ, защото в термина не става дума за пропаганда, а популяризиране, а то е запознаване със социални факти", аргументира тезата си университетският преподавател.

 

И изтъкна, че "така се влиза в тоталитарна практика, да не се говори по определени теми и то, за да утвърдим семейни ценности, които преди това КС утвърди като доктрина в правото и съдебната практика".

 

"От една страна в Закона за предучилищно и училищно образование е забранено прилагането на каквито и да е доктрини, но т. 3 се налага доктрината на Конституционния съд", обясни ученият.

 

По думите й по темата се мълчи в академичната общност и това е от страх.



„Струва ми се, че трябва да започнем да структурираме тази проблематика именно в академичната общност и да спрем да мълчим, че липсата на статут на еднополовите семейства в България, това е системен проблем. Трябва да предоставим правна рамка на еднополовите семейства. Заобикалянето на  тези теми доведе до професори говорят за джендър в академичната общност. От нас би трябвало да започне формулирането на понятието на проблемите. А от 2018 г. Даниел Вълчев и Пламен Киров започнаха да говорят за джендър политически, а не на юридически и научно. И някак си това отвори пътя на конституционните съдии да наложат антиджендър идеологията“, поясни Маркова.

 

Специалистът твърди, че повечето юристи смятат, че този текст е неприложим има пропаганден и популистки характер.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама