ГЛАСЪТ


Номерът с милосърдието

41 16375 22.12.2010
Номерът с милосърдието

„Ах, скъпа, колко светско се получи, колко суперско!”



По телевизии, но най-вече по БНТ, ни показват семейства, които имат нужда от помощ. Не им стига мъката на тези хора, ами ги карат да позират и да участват в клипове, които по същество рекламират една кампания. Как си представяте те да откажат? Та те се надяват на чудо и ще направят много повече, за да спасят децата си, близките си. С тях и с тяхната мъка се спекулира. Правителството дари 160 хил. лв., за да покрие размера на ДДС върху есемесите в благотворителното шоу на bTV „Великолепната шесторка”. От Българския дарителски форум (БДФ) съвсем основателно попитаха не е ли редно да се помисли за отпадане на  ДДС за всички кампании, а не за една или част от тях. Това е прецедент и той трябва да предизвика дебат, спорове, да се чуят аргументи и контрааргументи. Но да се вземе решение за всички, а не за отделни кампании, което е дискриминация спрямо останалите. Основателно е съмнението на БДФ, че подобно решение може да зависи от отделни политици или политически подбуди. Това обезсмисля самия благотворителен акт, колкото и полезен да изглежда в определен момент. В момента в България в публичното пространство са актуални над 125 дарителски кампании, които събират пари чрез SMS-и. До момента, според БДФ, те са набрали средства, чието ДДС е между 250 и 300 хил. лв. По-голямата част от тези акции са в полза на деца и възрастни, които разчитат на дарителска подкрепа за лечение на тежки заболявания и дори за животоспасяващи операции. Те обаче не са рекламирани. Рекламират се благотворителните шоута на отделни телевизии и, разбира се, кампанията на Георги Първанов „Българската Коледа”.Шоутата са нещо между дъвка и захарен памук с есемес по средата и няколко грейнали физиономии на родни „звезди”. Те казват и настояват, че са такива. На президента пък няма как да се откаже, пък и става дума за нещо благородно. Тази обреченост да приемаме някаква натрапена полезност обаче натоварва „мероприятията” с тонове лицемерие. Защото е ясно, че иде реч за пари, рейтинги и пиар. Това, че си изтръгнал някакви левчета от зрителите, не те прави благороден, а хитър и ловък.

А можеше да е по-различно. Продуценти и сценаристи да направят супер шоу в самите домове и болници. В него звезди
можеха да са децата, а не омръзнали на всички муцуни. Да пеят, танцуват, декламират. Щяха да вложат цялото си сърце,
защото такъв шанс им се случва веднъж в живота. Те – на сцената, под светлините, пред очите на хиляди зрители. Неповторимо преживяване и за двете страни. „Звездите” пък да бяха изкарали месец-два в социални домове или болници като санитари и възпитатели. И в това би имало някакви проценти лицемерие, но поне щяха да видят за какво става дума,
а не да се просълзяват от умиление, че се виждат със себеподобни на лъскава сцена. Тогава и думата „кауза” в техните уста
нямаше да дразни толкова. Няма ли кой да им го каже бе, хора? Защо си мълчим и пращаме есемеси като зомбирани?
Стига с тоя цирк. Не се прави така по света. Дори 57-те най-богати и влиятелни хора от „Форбс” се обединиха в кампания „Да дадеш обет”. Не пари, забележете, а обет. Да дадеш дума, да си съпричастен към болката и нуждата на другите. Тези хора очевидно си дават сметка, че дарените от тях милиони и милиарди са равни на стоте или десетте долара на едно семейство в Детройт, Делхи или Долни Дъбник например. И не ни натрапват лъскавите си дрешки, бижута и прически, които после
да разпродават на търг (така направиха от bTV) или осребряват в реклами и нови шоута. Не че не биха могли, ако поискат.
За тия неща трябва да си поговорим и времето преди Коледа е много подходящо. Да печелиш слава и популярност, даже не говоря за пари, от мъката човешка поставя на изпитание и най-здравите морални устои на едно общество. То си е подмяна на ценностите. Уж помагат, пък то било да видим колко са фешън. „Ах, скъпа, колко светско се получи,
колко суперско!” Липсва и прозрачност. Липсва граждански контрол върху използването на събраните пари. Това ражда слухове, много от тях нелицеприятни. И идеолозите на шоутата, и кампаниите се цупят: какви варвари са българите. Ами такива са, сега ли разбирате? А вие от кои българи сте? Сигурно от готините...

Разбира се, събраните пари ще помогнат и слава Богу. Време е да се замислим по какъв начин и кой ги събира. Иначе
ще е наистина все едно дали парите са от президента или от капо дитути капи. Ако съществува някаква тънка червена линия все още...

Огнян Стефанов

Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама