“В някакъв смисъл Диона е жертва - жертва на средата, на очакванията в тази среда. Тя според мен наистина не разбира какво предлага и начина, по който го предлага. Не разбира какво прави с главите на младите хора. Не го разбира не защото е глупава, а защото е продукт на тази среда. Тя не разбира, че има проблем в това да шмъркаш нещо. Не вижда границата в това, че да започнеш да шмъркаш нещо, само по себе си отваря една голяма бариера, която пък отваря вратата към употребата на другите вещества”.
“Тя е продукт на същата тази култура, на същия този продукт, който я кара да се държи по този начин. Тя изглежда като копи-пейст на някакъв супер модел, има един такъв типаж, в който всички изглеждат еднакво. Там ценностите са съвсем различни и тези хора също са жертви. Това вероятно е нейната реакция към това да бъде успешна, да изглежда задължително по този начин. Ако изглежда по друг начин, не би била успешна. Това е една кутийка, в която очевидно успява добре да се вмъкне”.
Това каза за ФрогНюз Юлия Георгиева, управител на „Розовата къща“ – дневен център за хора с опиоидна зависимост във връзка с рекламата с Диона на “енергийна” напитка, която се шмърка.
“Това, което най-много ме ядоса, е че видях рекламата първо в Tik-Tok, защото това е детска мрежа. Направи ми впечатление, че за разлика от Instagram, където хората бяха супер враждебни, в Tik-Tok беше обратната реакция - “ти си супер, ти си куул, обичам те”. Това беше доста стряскащо за мен. В първите часове, когато видях рекламата, коментарите бяха основно положителни. Това ме провокира да пусна пост във Facebook, който да е насочен предимно към родители. Това е най-притеснителното, това са деца. Не трябва да се разрешава на инфлуенсърите да рекламират всичко, те трябва да подлежат на някаква отговорност. Доколкото разбирам в България такова нещо не съществува, а трябва да се регулира по някакъв начин”, категорична е Георгиева.
"След като рекламата с Диона стана медийно събитие, тя показа тестове, които са отрицателни за наркотици. За съжаление тя не осъзнава проблема. Не разбира, че самият акт на употреба по този начин е рисково за децата и младите хора. Тя не разбира, че това е ролеви модел, просто не го схваща".
"Трябва да има някакъв закон, правила. Не може и не трябва всеки да рекламира наркотици и оръжия в Tik-Tok. Трябва да се работи в посока здравно и сексуално образование. Много хора се питат защо сексуално образование. Защото много често след употреба на наркотици хората нямат добра преценка в избора си на партьор. От друга страна, много често става така, че всъщност хората свързват сексуалното здраве с този неадекватен закон за "ЛГБТ пропагандата". Основната идея при здравното образование е учениците да се научат, че сексът не е разменна монета, че тези неща като проява на интимност, любов са хубаво нещо в живота. Това важи и когато говорим за Диона, тя цялата е секс. Държи се малко като порноактриса и това е целенасочено, тя си мисли, че това е хубаво. Буквално в българското училище превенция няма и това е много голям проблем. И колкото и учителите да казват, че се справят страхотно в това отношение, това не е така. Щом всяка година все повече ученици на все по-ниска възраст употребяват, значи не се справят добре", казва експертът.
"Това, което ме притеснява е самото вещество, то не е изследвано. За мен големият проблем е опаковката и начина, по който се представя конкретно този продукт. Доколкото разбрах на пазара има и други, аз не съм ги виждала, но конкретно този продукт и рекламата към него категорично подстрекават младите хора към употреба на наркотични вещества. Няма нито едно друго вещество, което да се приема по този начин, освен незаконните такива. По този начин се отваря една врата към употребата на наркотици като кокаин, амфетамин, метамфетамин, които и без това са безкрайно популярни сред младите хора".
"След това, което се случи голяма част от политиците започнаха да мигат в посока забрана, но аз честно казано не вярвам, че този продукт може да бъде забранен, не виждам никакво законово основание. Смятам, че трябва да помислим не само в посока забраната на определени вещества, а да се опитаме да накараме хората да употребяват по-малко наркотици, децата да не искат да употребяват наркотици, това да не е нещото, което да е водещо в живота им. Наистина отчитам като голям проблем, че в училище няма нито здравно, нито сексуално образование, няма адекватна превенция за децата, а това не са теми, които могат да се разрешават в семейството. Нека бъдем честни, в българското семейство не са много хората, които говорят за секс или наркотици".
"Огромните рискове са, че всъщност ние правим реклама на едно вещество, което само по себе си не е безопасно и през един начин на употреба, който е специфичен за употребата на нелегални вещества.Това е реклама, търсен ефект е, целенасочена е. Името на фирмата, която предлага този продукт е “Наркос”. Концепцията е целенасочена да изглежда така, че малките деца и хората, които взимат тези вещества да изглеждат като, “вижте колко съм куул, като изглеждам все едно взимам кока”. Това е пропаганда, чисто подстрекаване е към употреба на по-тежки наркотици. Аз няма да се изненадам, ако тези продукти станат изключително успешни. Надявам се да се вземат някакви мерки и не говоря за конкретното вещество, говоря за веществата по принцип. Това, че ги забраняваме, по никакъв начин не влияе. Проблемът в опаковката, в начина, по който се рекламира. Според мен е абсолютно недопустимо да продаваш каквото и да било вещество в тръбичка за шмъркане, абсурдно е. Нищо друго, освен наркотиците не се приемат по този начин".
На въпрос това вещество няма ли по-силен ефект, когато се употребява назално, Георгиева каза:
"Не действа по-силно, а по-бързо. Тук е много специфично какъв е таргетът. На техния сайт пише - над 16 години. В моята глава 16 години е ниска възраст за употребата на подобни вещества. Това е в моята глава, в края на краищата има някакви закони, които трябва да се спазват. Моето мнение е, че трябва да има минимална рестрикция по отношение на употребата на вещества и максимална грижа, относно това хората да не употребяват вещества. Тези, които употребяват също да получават грижа. Преследването просто не работи, води до корупция, до криене на хората, които употребяват наркотици. Те не могат да бъдат намерени, не търсят помощ, дискриминирани са и потъват в един друг свят, където не са в полза на обществото, а са по-скоро в тежест".
"Честно казано за Диона чух за първи път покрай историята с Нурофена. Даването на положителна проба при шофиране, в огромния случай е от хора, които не са под влияние на въпросните вещества, но са ги употребявали преди някакво време, което е безкрайно несправедливо. Ако някой например е пушил марихуана преди няколко дни, действието на марихуаната отдавна е отминало, но той така или иначе ще даде положителен тест. Заради този закон хиляди плащат тежки последствия, защото просто не е измислен като хората".
"В случая с Диона не говорим за марихуана, а за кокаин. Има вещества и лекарства, които могат да дадат грешен положителен тест, но не и когато говорим за кокаин, такова чудо няма. Тя е дала положителен резултат за кокаин, което означава, че е била под въздействие или е употребявала в относителен кратък период от време - 24 часа".
"Диона стана лицето на всички хора, които излизат с положителен тест за наркотици, което е доста несправедливо", смята Юлия Георгиева.
Констанца Илиева