Гумите пренасят силите на управление, спиране и ускорение между автомобила и пътната настилка. Гумите са най-активното оборудване за безопасност на вашия автомобил - само тези четири повърхности, които са едва по-големи от четири пощенски картички, държат колата ви на пътя и гарантират, че няма да загубите контрол над автомобила си.
Ролята на гумите за безопасността е особено подчертана при взискателни и бързо променящи се метеорологични условия: на лед и сняг, на мокри пътища, в изненадващи ситуации споделя екип на автомобилната верига https://motoexpert.bg/.
Достатъчният протектор и правилното въздушно налягане в гумите са от съществено значение за функционалността на гумите. С износването на гумите свойствата на сцепление с мокра настилка и аквапланинг стават по-слаби и рискът от инциденти се увеличава. Липсата на въздушно налягане в гумите прави автомобила значително по-труден за управление в екстремни ситуации.
Кормилното управление може да дръпне в една посока и гумата може да се повреди.
Променящите се условия поставят различни изисквания към гумата. Гумата не трябва да губи сцеплението си с пътя дори при най-лошото време. При зимен трафик нивото на триене варира от коефициент на триене от 0,1 за мокър лед до почти 1, което съответства на коефициента на триене на сух асфалт. В допълнение към абсолютното сцепление е важно правилното съотношение между надлъжно и напречно сцепление, тъй като това гарантира добро предвиждане и безопасно усещане за управление, дори в дебел сняг или водниста кал.
Защо протекторът на гумата е толкова важен?
Протекторът е частта на гумата, която контактува с пътя. Докато шофирате, протекторът се износва поради триенето. Гума с дълбочина на грайфера по-малка от 1,6 милиметра (законово изисквана минимална дълбочина на грайфера) губи сцепление. Спирачният път и управлението на автомобила са нарушени. Тези гуми не са безопасни за шофиране и трябва да се сменят.
Моля, обърнете внимание, че безопасното шофиране при мокри и снежни метеорологични условия се влияе от дълбочината на протектора, дизайна на протектора и каучуковата смес на протектора на вашите гуми. На мокри или заснежени пътища спирачната ефективност намалява прогресивно с намаляване на дълбочината на протектора. На мокри пътища има повишен риск от аквапланинг, тъй като дълбочината на протектора намалява.
Затова проверявайте редовно гумите си, намалете скоростта на мокри и заснежени пътища и помислете за навременна смяна на гумите.
Индикатори за износване
Абразия или износване са индикатори за износване на гумата. Това са напречни възвишения в каналите на надлъжния профил, които са равномерно разпределени по обиколката на гумата. Ако дъното на протектора е ясно видимо и е на същата височина като останалия протектор, гумите трябва да се сменят според индикатора за износване.
Разбира се, професионалистите от вашия автосервиз ще проверят гумите ви и ще ви дадат информация и съвет.
Наистина ли гумите от премиум производителите са по-добри от тези на по-евтините доставчици?
Обикновено отговорът е: да! Ако прегледате резултатите от тестовете, ще забележите, че добрите оценки почти изключително се дават на първокласните производители. Като високотехнологичен продукт, изследването и разработването на гумата е невероятно скъпо.
Най-добрите марки като гуми Goodyear, Pirelli, Dunlop, Michelin или Bridgestone имат по-голям бюджет и следователно обикновено могат да предложат по-добро качество. По-малко известните производители обаче все по-често попадат в светлината на прожекторите: в някои тестове на летни гуми например, Falken Ziex ZE914a и Nokian Line SUV бяха убедителни.