Анализът за околната среда на АМ "Струма" е отпаднал
Автомагистрала „Струма“ ще продължи изграждането си без нова процедура по Оценка за въздействие на околната среда (ОВОС). Върховният административен съд (ВАС) потвърди решението на тричленен състав на съда, което одобри предварителното изпълнение на Решение № 5 - ПР/2024 на министъра на околната среда и водите. С това решение беше прието, че не е необходима ОВОС за трасето на Лот 3.2 на Автомагистрала „Струма“, по Източен вариант Г 10.50.
Делото е започнато по частна жалба на Българска фондация биоразнообразие (БФБ), която твърди, че първоинстанционният съд е разгледал случая неправилно, като искане за спиране на предварителното изпълнение, а не като жалба по чл. 60, ал. 5 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК). Съдът отбелязва, че в момента няма дублираща алтернатива на пътя, което означава, че затварянето му за движение би възпрепятствало и подобряването на неговото експлоатационно състояние. Данните от преписката доказват, че закъснение в изпълнението на административния акт може да доведе до значителни вреди за държавата, особено в контекста на възстановяване на разходени европейски средства.
Съдията добавя, че изграждането на АМ „Струма“ е свързано с Трансевропейската транспортна мрежа и с ангажиментите на България в Европейския съюз. С Решение № 250 от 25 април 2013 г. на Министерския съвет, проектът е обявен за национален и Лот 3.2 е определен за обект със стратегическа важност.
При преценката на въздействието върху околната среда от предварителното изпълнение, съдът разглежда две основни насоки: дали ще настъпи неблагоприятно въздействие и дали то е пропорционално. Върховните магистрати са на мнение, че с предварителното изпълнение на решението за премахване на необходимостта от ОВОС, строежът на автомагистралата ще започне по-бързо, което може да има косвено въздействие върху околната среда.
Съдът установява, че жалбоподателят не е предоставил конкретни доказателства, че потенциалното въздействие върху околната среда е по-важно от обществените интереси, свързани с безопасността на гражданите и предотвратяване на пътно-транспортни произшествия. Следователно определението остава в сила.Определението е окончателно и не подлежи на обжалване.