НОВИНИ


"Ние потребителите" подновява делата, ако не се постигне спогодба с телекомите за неустойките

1 5242 10.09.2024
Габриела Руменова

КЗП със заповед прави опити да се защитят интересите на потребителите в договорните отношения с трите телекома. Но дали е напипан най-верният път, попита Габриела Руменова, създател на платформата "Ние потребителите". В интервю пред БНР Руменова смята, че започнатото от КЗП трябва да завърши с категорична яснота относно неустойките, защото и в момента не е конкретно посочено.


"Прочетох съобщението на КЗП за медиите, за да се опитам да разбера какво ни казват, защото нескопосано са пренесени мотиви на съда, по граждански дела за начисляване на неустойки, в заповедта. КЗП се опитва да забрани неустойки, които надхвърлят 3 месечни такси. Не е ясно преференциални ли са само тези неустойки? Но тяхната забрана, дори да е добра първа стъпка, трябва да бъде продължена и разширена в това, че тези клаузи са неравноправни. Ако това бъде направено, тогава телекомите ще са длъжни да върнат всички пари на хората, откакто съществуват тези клаузи", коментира тя.

 

Заповедта на председателя на КЗП е да забрани допълнителните неустойки, прилагането от мобилните оператори на нелоялна, агресивна търговска практика, когато потребителят иска да прекрати договора си. При предсрочното прекратяване от страна на потребителя, освен три такси, допълнително се начислява и неустойка от отстъпки, от месечните такси и крайни устройства.

"Темата със споровете с телекомите са причината да се появи платформата "Ние потребителите", която днес навършва 2 години", каза Габриела Руменова в предаването "Хоризонт до обед".

И обясни, че заповедта още не е влязла в сила, защото телекомите имат 14-дневен срок да обжалват в съда заповедта на КЗП.

 

"Много се надявам, а и практиката го показва, че съдът застава на страната на институцията, която се опитва да защити потребителя. Но все пак виждаме, че компаниите имат силни юристи, вадят съдебна практика от други държави в ЕС и въпросът е какво ще се вземе като решение по това произнасяне", оптимист е Руменова.

 

За нея проблемът е отпреди 10 години, когато е започната съдебна битка между КЗП и телекомите, но не е завършена, защото се е стигнало до споразумения, отново с неясни клаузи.

"Мисля, че трябва да се подновят делата, ако не се постигне спогодба с телекомите", препоръча Руменова и прогнозира, че напрежение ще има пак в началото на годината, когато телекомите отново актуализират таксата си.

 

"А хората недоволстват от начислените неустойки, защото им се струва несправедливо и не е ясна схемата, по която се начисляват", обясни тя.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама