Според нов анализ държавите които се противопоставят на Москва, харчат все повече за евтини горива, произведени от руски петрол. "Нашата препоръка е ЕС и страните от Г-7 да забранят вноса на петролни продукти, рафинирани от руски петрол - толкова е просто", посочва енергийният експерт Мартин Владимиров пред изданието.
През първата половина на 2024 г. западните съюзници са купили горива от руски петрол на стойност около 2 млрд. долара, използвайки вратичка в санкциите, която позволява на Москва да плаща на войниците си в Украйна, става ясно от предстоящ доклад, пише "Politico".
Анализът e на Центъра за изследване на енергията и чистия въздух и Центъра за изследване на демокрацията, който е базиран в България. В доклада се установява, че доставките на бензин, дизел и други продукти, произведени от руски суров петрол, са се увеличили през последните месеци в резултат на вноса само от три турски рафинерии.
Вносът е технически законен благодарение на добре познат начин за заобикаляне на санкциите. Въпреки че ЕС и неговите западни съюзници отдавна са забранили почти целия внос на руски петрол, страните все още могат да купуват гориво с руски произход, ако то първо е преработено в друга държава, например Турция.
Според доклада Турция - и западните фирми, които купуват от нея - все повече се възползват от тази така наречена вратичка в преработката, въпреки многократните молби на Украйна тя да бъде затворена.
Само през първата половина на 2024 г. ЕС, САЩ, Великобритания и други западни съюзници са закупили гориво на стойност около 2 млрд. долара, произведено от руски петрол чрез тройката турски съоръжения, се посочва в доклада. Междувременно Турция се възползва от отстъпките от 5 до 20 долара за барел от Москва, като увеличи покупките си от Русия годишно с 34% през 2023 г. и с колосалните 70% през тази година.
"Когато ЕС внася бензин от Турция, той е с 10% по-евтин, отколкото от Саудитска Арабия“, казва Вайбхав Рагунандан, анализатор в Центъра за изследвания в областта на енергетиката и чистия въздух. "Но тези спестявания изобщо не се прехвърлят на потребителите; от тях се възползват само компаниите и търговците. Някой печели от тази търговия, но това не са обикновените хора“.
Макар че политиците от ЕС и САЩ защитават споразумението за санкциите, твърдейки, че то лишава Москва от "премия за рафиниране" на нейните горива, индустрията за изкопаеми горива остава спасителна линия за руската военна машина. Според анализа данъчните приходи, събирани от Москва от горивата, продавани на западните държави, биха позволили на Русия да набира допълнително 6200 войници месечно, които да се бият в Украйна.
Западните държави също не могат да твърдят, че не знаят за истинския произход на горивото, посочва още "Politico".
Според авторите на доклада една от турските рафинерии, азербайджанската Star Aegean, е 98% зависима от руския суров петрол, като около 73% от доставките ѝ идват от руския енергиен гигант Лукойл, на който САЩ наложиха санкции. Въпреки това почти девет от всеки десет барела от рафинерията отиват за западните съюзници, подкрепящи Украйна.
Нито Европейската комисия, нито Министерството на енергетиката и природните ресурси на Турция отговорили на искането за коментар.
Миналата година Олег Устенко, тогава икономически съветник на украинския президент Володимир Зеленски, заяви пред "Politico", че Г-7 трябва да наложи "забрана за всички рафинирани продукти, които отиват в страните от Г-7“, за да се пресекат парите, които Кремъл може да спечели чрез посредници като Турция, Индия и Китай.
"Това, което се случва, е пряко нарушение на духа на закона за санкциите“, каза Мартин Владимиров, енергиен експерт в Центъра за изследване на демокрацията.
"Нашата препоръка е ЕС и страните от Г-7 да забранят вноса на петролни продукти, рафинирани от руски петрол - толкова е просто.“