До месец Върховният административен съд (ВАС) решава делото, свързано с процедурата за доставка на 35 влака. Делото е по касационна жалба на консорциум „Булему" срещу Решение на Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) по обществена поръчка с предмет „Доставка на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака с капацитет от минимум 200 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал“. В съдебната зала се яви министър Красимира Стоянова, която представлява министерството.
В края на август тричленен състав на ВАС остави без уважение искането на министъра на транспорта и съобщенията за допускане на предварително изпълнение на решение за определяне на изпълнител по процедура за възлагане на обществена поръчка, чрез „договаряне без предварително обявление", с предмет: „Доставка на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 200 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал".
КЗК уважи доводите на транспортното министерство, че забавянето ще е фатално за изпълнението на сроковете по Националния план за възстановяване и устойчивост, но според ВАС доказателствата за допускане на предварително изпълнение не са достатъчно.
В съдебното заседание от консорциума предявиха претенции и за разноски, които според министъра са прекомерни. Министър Красимира Стоянова настоя жалбата на консорциума да бъде оставена без уважение.
Прокуратурата изрази становище, че няма причина актът на КЗК да бъде отменен.
След заседанието по делото Стоянова посочи, че след разговор с финансовото министерство ще има възможност за нов договор за пет нови влака от „Шкода", за които финансиране да бъде осигурено по европрограма.
Бъдещото на железопътния превозвач не е въпрос на административно решение. На този въпрос отговор трябва да даде обществото, посочи Стоянова. Според нея сега е времето всеки, който има потенциал и иска да помогне на железниците, да го направи.
По повод изтичащия договор с БДЖ за железопътен превозвач на пътници на територията на цялата страна, Стоянова каза, че той може да бъде удължен с две години. Няма да оставим никого без железопътен транспорт и вероятно ще се стигне до удължаване на сегашния договор, каза още министърът.