НОВИНИ


КТ "Подкрепа": Не само миньорски, може да очакваме и национални протести

2 2198 26.09.2024
КТ
личен архив

"Много често сме били употребявани политически, мислим този път да не го допуснем".Това заяви пред БНР Бисер Бинев – председател на местната синдикална организация в "Мини Марица - изток" към КТ "Подкрепа". В предаването "Преди всички" той обясни защо миньорите днес отново излязоха на протест пред Народното събрание:


"Това, което ни накара днес да дойдем до София, са двете предложения и взети решения вчера от енергийната комисия. Първото е да бъде приета пътната карта в последния ѝ вариант. Тя е много обезпокоителна. Това ще бъде краят на "Марица - изток". Второто нещо, което е записано вчера и е взето като предложение, за да бъде вкарано днес, е докладът на министъра на енергетиката с всичките му решения.

 

Либерализацията на пазара да не се отлага повече, а да се случи на 1 юни 2025 г. Второ – ЕСО и "Булгартрансгаз" да бъдат извадени от списъка на БЕХ. Също ЕСО да придобие активи от "Мини Марица - изток", като бъдат взети далекопроводи и подстанции. Трето – създаване на прословутото ново държавно предприятие, което да придобие и активи и всички земи за рекултивация на "Мини Марица - изток". И всичко останало в доклада, което не знам дали ще се разгледа днес и ще бъде прието".





Това е напълно справедлива реакция на хората, които работят там, изказа мнение и Марио Нинов – председател на Националния стачен комитет на КТ "Подкрепа". Той посочи, че в понеделник са ги извикали на браншови съвет, а преди него е имало консолидираща среща, организирана от кмета на Стара Загора. По думите му там са се обсъдили общи действия и позиции.

 

"До този момент не бяхме информирани и не знаехме какво ще се случи на този браншови съвет. Огромен проблем беше това, че въобще няма браншови съвети, не се свикват. Как изведнъж в 17.50 ч. се разбързваме страшно много – каква е тази причина. Не я знаем официално, но предполагаме. В понеделник бяхме запознати, че ще се направи закон, в който се обсъжда т.нар. енергиен отпуск за енергетици и миньори, за хора, които не могат да се пенсионират - на които им предстои пенсиониране до 5 години и не могат да се реализират на пазара на труда при бъдещо евентуално съкращение заради това, че предприятието няма вече нужда от толкова много хора – да се въведе такъв механизъм, че те да продължават да получават доходите си и да могат да се пенсионират. Също така задължително искаме да се изпълни това, което ни е обещано. На нас са ни обещани едни 36 заплати обезщетения, ако човекът бъде освободен", коментира Нинов в предаването "Преди всички". 

 

По думите му на 30 септември предстои конфедеративен съвет, на който ще бъде взето решение по тази позиция и какви национални действия ще бъдат предприети:





"Не само миньорски, но може да очакваме и национални протести, защото това не касае само и единствено миньорите. Има толкова много съпътстващи предприятия, които ще изчезнат, когато изчезнат и тези неща".

 

Марио Нинов, който е и железопътен експерт, коментира и информацията, че служебното правителство няма да обяви обществена поръчка за превоз на пътници с железниците до края на годината. Това е ангажимент, който страната ни пое с подписването на Плана за възстановяване и устойчивост с ЕК. Според него ако в момента се обяви обществена поръка, тя ще бъде по начина, по който е обявявана досега, а операторът, който ще я спечели, трябва да предостави услугата в цялата железопътна мрежа. Такъв обаче в момента в България е единствено и само БДЖ, подчерта експертът и обясни, че това ще доведе до "състезание с един кон, като в момента този кон е в недобро физическо състояние". Поръчката е за минимум 10 години, напомни Нинов.

 

"Това означава, че в следващите 10 години ще бъде там. Но когато се предприемат тези действия – да се възползват от разните възможности по европейските правила – да се удължи предишната поръчка с 2 години. Това означава, че се замисля нещо друго за след тези 2 години. Тогава се замисля явно състезанието да е с повече коне".

 

По думите му в момента българските частни железопътни оператори, които имат лиценз за извършване на пътнически превози, са два. До този момент обаче те не са реализирали нито един такъв превоз, за да можем да сравним и да кажем каква услуга ще предоставят, отбеляза Нинов. Според него има шанс този транспорт отново да се наложи, но реалната обстановка не е такава:





"Предприятията изпитват финансов недостиг, нямат достатъчно средства, за да извършват своята дейност. В НКЖИ не стигат 42 млн., в БДЖ - Пътнически превози не стигат 42 млн. Какво прави БДЖ - Пътнически превози от началото на годината - под замаскирането на това, че подобрява обслужването на пътниците, постоянно намалява обема на извършваната услуга като "влак километри". По неофициална информация, от следващия месец отново ще има такава мярка, която отново ще намали броя на влаковете в даден участък. Всичко това е заради намаляването на разходите, за да могат да покриват своите нужди. Не виждам как може това да се случи без държавата да си свърши своя ангажимент".

 

Марио Нинов предупреди, че евентуалният провал на проектите в ПВУ, които са свързани с железопътната част, ще доведе до провал на целия План. Той смята, че има реален риск от загуба на средства.

И се обърна към управляващите: "Всяко едно упражнение, независимо в коя сфера, няма как да мине така леко и безболезнено за тях. Нека да спрат с експериментите и да започнат да си вършат работата и да работят за това, за което са там".

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама